• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • orion x
    Loreena skrev 2011-09-03 20:26:39 följande:

Kom ihåg att inte använda feta salvor till barnet, det täpper till fleecen! Om ni vill använda salvor så skulle jag satsat på pockets med naturmaterial närmast huden.
    Om man inte använder rispapper, då antar jag att man får försöka skrapa av bajset med papper ner i toan då? Pojken bajsar bara en gång per dag, så det kommer ju en del då. Han äter gröt, så det är ju inte rinnande som amningsbajs, men inte fast heller sas.

han blir ju irriterad i huden ibland. Hur gör man om man inte kan använda salvor? Eller bör de problemen försvinna med tygblöjor? Blir ju lätt fuktigt jämte pungen. Finns det någon annan pocket att rekommendera? Tittade lite på Alvehamns som hade bambu närmast huden. De såg fina ut.

Har använt BG-pocketen nu några dagar (tvättar den varje dagOskyldig) och tycker den verkar fungera bra. Köpte till ett bambuinlägg också som jag haft i(plus microfibern) och den har inte läckt en gång. Dock bara kiss då än så länge. De microfiberinläggen som följer med, suger de upp mycket kiss?
  • johlinn

bg's microfiberinlägg suger upp mycket! det bästa inlägget jag provat!!
    När han bajsar fastare bajs är det inte så svårt, det brukar gå att skaka av det mesta av bajset ut i toaletten. 

vi löste det så att vi hade salva på om nätterna då vi ändå hade engångs...   

• telgebo
    Tygtiiger skrev 2011-09-04 18:34:35 följande:
    Soft är bara laminerad polyester. Organic cotton har ett lager ekologisk bomull på utsidan. De är alltså snyggare och mjukare, men min erfarenhet (från de gamla iofs) är att bomullen leder kiss från benresåren och ut på blöjan om det kissas mycket - så vi kör stenhårt på soft.

Förr i världen så var inte kardborreremsan på framsidan fastsydd i nederkant på soft och då gled kardborren lätt upp och skavde, men på s-byxorna jag köpte hade de ändrat designen så de var jättebra. Men på m-byxan var det som tidigare - kan ha varit så att jag fått ett ex av gamla designen från babyproffsen (inte så många som köper tygblöjor här)  
    Så organic cotton är med andra ord sämre än soft?
    Gravid v.33+1 BF 23/10 Bara 48 dagar dit
  • Loreena
    orion x skrev 2011-09-04 22:37:50 följande:
    Om man inte använder rispapper, då antar jag att man får försöka skrapa av bajset med papper ner i toan då? Pojken bajsar bara en gång per dag, så det kommer ju en del då. Han äter gröt, så det är ju inte rinnande som amningsbajs, men inte fast heller sas.

han blir ju irriterad i huden ibland. Hur gör man om man inte kan använda salvor? Eller bör de problemen försvinna med tygblöjor? Blir ju lätt fuktigt jämte pungen. Finns det någon annan pocket att rekommendera? Tittade lite på Alvehamns som hade bambu närmast huden. De såg fina ut.

Har använt BG-pocketen nu några dagar (tvättar den varje dagOskyldig) och tycker den verkar fungera bra. Köpte till ett bambuinlägg också som jag haft i(plus microfibern) och den har inte läckt en gång. Dock bara kiss då än så länge. De microfiberinläggen som följer med, suger de upp mycket kiss?
    Om han bara bajsar en gång/dag så kanske ni kan planera och använda rispapper när ni tror att han brukar bajsa. :)
    Om ni vill använda salvor så kan ni använda blöjor med naturmaterial närmast huden, då går salvan bort i tvätten. Eller kanske ett rispapper som skyddar blöjan från salvan? Vi använder bara salva på natten de få gånger han blir röd. Annars så brukar vi satsa på att byta oftare om huden börjar rodna lite.
  • Palsternacka
    johlinn skrev 2011-09-03 11:58:34 följande:
    här är mina recensioner av tygblöjor. Det var ett tag sen men jag håller i princip med mig själv om allt fortfarande Tungan ute www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b112257.html
    Tack för synpunkter! Nu gjorde jag slag i saken och beställde 5 MT AIO från Babykind för halva priset. Man får ju passa på när det finns på rea. Jag köpte även ett par ytterbyxor i fleece i storlek small. 
  • johlinn
    Palsternacka skrev 2011-09-05 11:16:41 följande:
    Tack för synpunkter! Nu gjorde jag slag i saken och beställde 5 MT AIO från Babykind för halva priset. Man får ju passa på när det finns på rea. Jag köpte även ett par ytterbyxor i fleece i storlek small. 

hoppas du trivs med dem, jag har varit nöjd! lite väl många knappar, men torkar snabbt, sitter som en smäck och har aldrig läckt!
  • Palsternacka
    johlinn skrev 2011-09-06 19:35:35 följande:
    hoppas du trivs med dem, jag har varit nöjd! lite väl många knappar, men torkar snabbt, sitter som en smäck och har aldrig läckt!
    Vi har några MT pockets och dem var jag nöjd med. Fast nu har de gjort knäppningen smartare. Billiga var de också, 80 kr styck på rea!
  • Nillan77
    orion x skrev 2011-09-05 18:44:34 följande:
    Någon som testat pockets från alvehamns?

Jag har gjort. På min son passade de inte alls. Satt konstigt och ytan var så blöt att han blev röd. Inget staydryskikt alls. De var jättefina, men nej tack. Jag vill inte att han ska ha så blött tyg direkt mot huden.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24