• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Viena

Jag har några tvättfrågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! Skrattande

1) Är det bara innerblöjorna/inläggen som ska tvättas många gånger för att öka sugförmågan, eller blir även blöjskalen bättre ju mer man tvättar dem? Eller nöter det tvärtom ut dem i förtid?

2) Många tipsar ju om att använda ättika för att blöjorna ska hållas mjuka och luktfria, men nu läste jag nånstans att man inte ska använda ättika med PUL-tyger... Stämmer det? På vilket sätt kan det skada?

Än en gång tacksam för era svar!Hjärta

• johlinn

Viena - det gäller inläggen, jag upplever inte att blöjskalen/blöjbyxorna blir bättre av tvätt, snarare tvärtom, de slits mer.

Jag har inte haft några problem med att tvätta pul-tyg med ättika. gör det dock inte längre då de enligt mig inte blev mjukare och jag upplever att bikarbonat är effektivare mot lukten.  

• Viena
    johlinn skrev 2011-09-08 22:33:55 följande:
    Viena - det gäller inläggen, jag upplever inte att blöjskalen/blöjbyxorna blir bättre av tvätt, snarare tvärtom, de slits mer.

Jag har inte haft några problem med att tvätta pul-tyg med ättika. gör det dock inte längre då de enligt mig inte blev mjukare och jag upplever att bikarbonat är effektivare mot lukten.  
    Resonerade också så när det gäller blöjskalen/blöjbyxorna, men ville ha det bekräftat, tack Skrattande

Det där med ättika och PUL-tyg har jag nu hittat på flera finska nätsidor där tygblöjor säljs. Tydligen kan ättika förstöra fuktspärren?
  • Salt Groda

Idag fick jag hem en Imse vimse organic cotton cover newborn i mönster Kiss the frog, en Thirsties duo wrap i mönster Hoot och en grön oh katy one size pocket! Jättefina alla tre. Thirsties cover är mycket mindre än Imse Vimse, ska bli kul att se vilket som passar bäst på en nyfödd.

• enny signatur

Vi vill bara ha naturmaterial, är det bara vikblöjor som är intressanta då? Sist hade vi från IV samt deras blöjbyxor. Något rispapper hade vi inte, har folk det generellt? Vikblöjor är ju billiga så därav rätt trevliga, men samtidigt måste man ju ja just vika och få till allt...

• Tygtiiger

Wicks: Nej, du har ju alla formsydda frotte- och bambublöjor också! På minimundus säljer de både ullrikes nyföddhetsblöjor (som är mycket bättre än vikisar!) och iv formsydda. Babykind och kittykins mfl har bra utbud på formsydda - fitted diapers- i naturmaterial.

Krupke, we've got problems of our own!
  • miljarden

Vi har några formsydda i bambu från alvehamns som är jättebra. Till nästa bebis skulle jag gärna ha fler sådana, om modellen finns kvar. Vi fick några ullbyxor till jag inte är lika förtjust i, så små hål för benen. Annars täta och så i och för sig.

• Amalia079

hos littlebloom.se hade de en kampanjkod ute på sjalbarn
    kod Tygblöja som gav 15% rabatt på tygblöjor och bärsjalar :) Gällde över helgen.
    De har redan bra priser på ImseVimse och Alvehamn. De formsydda från Alvehamn är jättegoa :)

Jag har inte använt rispapper då toan ligger nära till duschen så man kan spola av bajset direkt ner i toan. 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24