• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake

Nej, råmjölken ger också vanligt bajs. Becket är ju döda hudceller och sånt skräp som bebisen samlat på sig under graviditeten. Så länge det inte finns något annat än det i tarmen, kommer beck. Men när (rå)mjölken kommer skjutsar den ut det sista becket liksom. Så det handlar nog mer om hur pigg bebisen är på att suga och får rätt teknik i början, än om när mjölken rinner till. Vi hade vanligt amningsbajs långt innan mjölken rann till, alltså var det råmjölk. Men så var han en riktig liten vampyr också som inte gick ner ett gram efter födseln, bara upp direkt.

Vi hade hemgjorda frottéblöjor i början då vi hört att becket var så svårt att få bort. Slängde dem i maskinen utan att skölja och det blev inga spår. Så jag tror det är en myt det där att det ska vara så svårt att få bort. Från mikrofiber kanske det är värre, så de dyraste hight-tech-blöjorna måste man väl inte ta. Men vikisar lär funka!

(och att få bort det från bebisens rumpa är inte så lätt det heller, som du säger

Moster, inte monster.
  • Loreena

telgebo
    Använd bara lite, lite tvättmedel till tygisarna, typ ett par tsk/tvätt. Använder du för mkt tvättmedel kan det bli kvar i blöjorna och orsaka lukt, eller ännu värre - irritera bebisens hud. Använd helst parfymfritt, men det visste du säkert redan.

• Barbabok

Nygravid och har tygisar till dottern på 2½. Nu är hon i högträning med potta men det går sådär. Hur som helst, maken vill inte ha tygisar till nästa, pga stanken och tvätandet. Jag kan bara hålla med om att det är rätt äckligt men har fler positiva åsikter än negativa, jag vill ha dom! Frågan är, hur jämkar man? Vi har IV vikisar AIO, frotte, Fuzzi och lite blandat. Vet inte om jag borde ge med mig

• Krake

Han får la köra engångs och du tyg, då. Stanken måste ju gå att göra något åt, har ni en bra hink? Här stinker det inte, vi har en pedalhink med lock. 

Barbabok skrev 2011-09-28 21:30:56 följande:
    Nygravid och har tygisar till dottern på 2½. Nu är hon i högträning med potta men det går sådär. Hur som helst, maken vill inte ha tygisar till nästa, pga stanken och tvätandet. Jag kan bara hålla med om att det är rätt äckligt men har fler positiva åsikter än negativa, jag vill ha dom! Frågan är, hur jämkar man? Vi har IV vikisar AIO, frotte, Fuzzi och lite blandat. Vet inte om jag borde ge med mig

Moster, inte monster.
  • Loreena
    Barbabok skrev 2011-09-28 21:30:56 följande:
    I början varvarde vi engångs med tyg, men nu köper vi inte hem engångs längre. Låt maken betala engångsblöjorna och låt honom använda det när han byter på barnet, så kan du köra tygisar resten. Jag förvarar blöjor i väntan på tvätt på balkongen för att slippa lukten inne... på vintern är det bara att ta in dem och tina dem lite innan tvätt... Jag brukar oftast starta tvättmaskinerna så att sambon slipper det. Men jag tycker inte att det är så otäckt eftersom att vi förvarar dem i påsar som jag bara behöver vända ut och in, så man slipper ta i blöjorna. :) Ni kan säkert hitta ett sätt som passar er. Det är jag som har propsat för det här med tygisar här hemma. Sambon var tveksam först, men tycker att det är bra nu. Fast så tar jag ju som sagt det mesta med tvättandet och vikandet också. .. men det gör mig inget eg. :) Han får göra annat ist.
  • johlinn

barba - vi kör med tygblöjor i öppen hink och jag måste säga att det är väldigt luktfritt! Kattlådan luktar mer! Och då bor vi ändå relativt litet. Jag sköter all tvätt alltid - maken sköljer blöjor ibland och byter blöjor, men behöver inte ta det stinkigaste, dvs tömma in i tvättmaskinen Han gör annat istället!

• Barbabok
    Krake skrev 2011-09-28 21:34:56 följande:
    Han får la köra engångs och du tyg, då. Stanken måste ju gå att göra något åt, har ni en bra hink? Här stinker det inte, vi har en pedalhink med lock.  

Vi förvarar dom i källaren i en öppen tvätkorg. Det är inte stanken från korgen, det är när han ska ladda maskinen som han nästan kräks. Och när de ska tömmas på bajs. Rispapper funkar inte för oss. Har provat. Dessutom har hon dom på fsk och där verkar det vara si och så på tömning, en del vänder bara ur det hjälpligt och sen knölar ner dom i en plastpåse, massor av kletad bajs kvar däri.

Loreena, nä jag tror inte på att tvinga någon att betala för att slippa må illa. Vi är två om detta
    Får se, kanske ditt förslag om att jag tömmer och startar tvätten är en bra idé även här. Han kan ju hänga och boosta. Ska kolla med honom faktiskt.

Johlinn, vi hade en öppen liten platsback (typ 10L)  förut men ändå stank det i hela hallen och ut i vardagsrummet trots att den stod i köket och sen i badrummet. Kanske är det då vårt hus har självdrag?   

• johlinn

barba - vi har också självdrag! (gammal lägenhet)
    Jag tror du kan prova med att ge förslaget om att du sköter bajsskölj och tvättladdning så kan han göra resten!

Vi har en allmän uppdelning hemma där sambon lagar nästintill all mat (jag lagar mat 1 gång i månaden ca, när han inte är hemma eller är sjuk ) och jag kör all tvätt. Men annars skulle jag nog iaf ta blöjtvätten - att tömma hinken luktar illa, det håller jag med om.   

• miljarden

Angående lukt.
    Jag har aldrig upplevt det som ett problem?
    Är det bajsblöjorna som luktar eller?
    Hur många blöjor blir det om man inte ec:ar?

• IVFmamma

Upplever inte heller lukten som ett problem, den biten har jag missat helt och hållet.Skrattande

Svar på tråden Tygblöjetråden 24