• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

telgebo - vi tycker olika jag o tygtiger helt enkelt Prova och se vad du tycker själv.

• telgebo

Jag kommer nog att hoppa snappi första tiden iaf, den rör sig ju inte så mycket som nyfödd så får vi se sedan när bebis blir äldre.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 29 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Tygtiiger

Schnee schna schnappi... kunde inte låta bli

">

(den är helt rumsren)   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Krake

Här är ännu en snappi-dyrkare. Jag har aldrig använt en (vik)blöja utan snappi, tror jag. Och fattar inte hur det skulle gå till. Men så har vi också en extremt ålig bebis som det är svårt att få på t o m en AIO. Fyra av fem blöjbyten är ett mindre slagsmål

Om man funderar på dess vara eller inte vara så är ju investeringen inte så stor, typ 10 spänn, sen får man väl testa själv vad man trivs med. 

Moster, inte monster.
  • Loreena

Vi har kört utan snappi och det har gått bra. :) Men sedan har började åla runt sig mer så har vi kört med limpvikt vikblöja i en Weehugger-blöjbyxa (Den varianten med knappar). Då finns det flikar i som håller blöjan på plats i blöjbyxan så det blir lika lätt som att knäppa dit en AIO. :) Nu har jag velat beställa fler länge men de verkar ha problem med leveranserna. :(

Haha! Jag kollade igenom bilderna sedan sonen var nyfödd och de första tafatta försöken att få dit en vikblöja under en Imse vimse.. det sticker ut flikar av vikblöjan både här och där! Det var innan jag insåg att hela blöjan måste vara under blöjbyxan för annars läcker det ut kiss...:) När jag väl kom på hur jag skulle göra så var det inga problem utan snappi. Jag snodde flikarna på vikblöjan lite omlott (typ som en lös enkelknut) bara så höll de blöjan på plats ändå. :)

Hur som helst - Jag älskar tygisarna! :D

• betula

Våran son kom den 13/9, men hamnade på neo/iva pga andningssvårigheter, så vi har inte kommit igång m tygisar ännu (ha haft annat att tänka på). Nu känns det som att det börjar bli hög tid att försöka få till det, men blöjbyten är verkligen inte grabbens favoritaktivitet så jag drar mig för att ge mig på att lära mig tygisar :/ Vi har både vikisar, AIO, pockets mm så något borde ju funka... Men jag tror att både AIO o pocketsen är lite stora och då skall jag till o lära mig vika då :P Snappis tänkte jag främst om han skulle få ligga i enbart vikis utan tätt skydd och "lufta" lite mer en stund. Helt naken vågar vi inte riktigt då han raketbajsat på mamma, golv, inredning ett antal gånger redan...

• johlinn

grattis till sonen betula - har ni fått komma hem? Mår han bättre?

Det tar verkligen inte mycket längre att byta tygblöjor än andra blöjor när man väl vant sig. Våga prova  

• betula

Tack :) Vi kom hem i torsdags och kämpa just nu m att fösöka hitta nån typ av vardag.Skall verkligen försöka få till en tygblöja imorn vid nåt av bytena, så får vi väl ta det stegvis om det behövs...

• johlinn

betula  -ah, så allt är väldigt nytt! Vi började väldigt stegvis - någon-några blöjor per dag var tyg, resten engångs. Inget hardcore

Svar på tråden Tygblöjetråden 24