• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania
    MammaEmilie skrev 2011-09-20 19:37:08 följande:
    Kura dom över natten med mycket kur,
    Ta mer än vad det står.
    johlinn skrev 2011-09-20 20:01:18 följande:
    jania - jag har inte haft det problemet med mina likadana blöjbyxor, iaf inte efter att de använts ett tag. I början blev de ibland fuktiga, dels för att de inte var ordentligt "Inkissade" men också för att jag inte lärt mig hur mycket inlägg jag behövde lägga i blöjan ännu!
    Hmmm....får väl testa extra mycket kur i då.
    Byxorna är begagnade så jag tycker att de lixom redan borde vara "inkörda".
    Får försöka sy till lite frotte-inlägg då för jag har bara flanell nu å de verkar inte så effektiva.
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • miljarden
    sagofröken skrev 2011-09-20 12:20:28 följande:
    Rapport Skrattande Har beställt bright bots träningsbyxor som jag tror kan funka på såna här småknoddar, men inte fått dem än. Har provat lite olika pockets nu, det som har funkat bäst är bumgenious med kardborrar, fäster dem lite större så går det bra att gå på och av, använder dem utan inlägg hemma och med inlägg när vi går ut. Tillsammans med benvärmare är det varmt och skönt också nu när det börjar bli kallt här hemma Skrattande Blöjorna med knappar som vi testat knäpps upp när man drar upp och ner. Så det får bli nattblöjor (vi pottar inte särskilt intensivt på natten...). Berättar när jag provat bright botsen!
    Spännande! Glöm inte att uppdatera när du testat brightbotsen. Jag gillar inte onesizeblöjor för jag tycker systemen med alla knappar blir bylsigt och jobbigt. Däremot har vi testat bg aio-blöjor med kardborre och gillat.
    Är också nyfiken på brightbotsen. Min tjej skulle nog älska att använda dem om de passar. Vår unge är inte pinnsmal om mage/midja/lår heller så det kanske funkar. Varifrån köpte du dem? Pris?
  • Trollis74
    Krake skrev 2011-09-21 00:48:23 följande:
    Frågar igen om luktande och missfärgade ullbyxor (trots tvätt) - nån som har ett tips?
    solljus tar bort fläckarna.. dock inte lukten.. ljuset bleker även innaför glasrutor..
    Nu är ju inte riktigt rätt tid att "hänga ut" sina kläder.. Iallafall inte där jag bor, göteborg.
    det har typ spöregnat varje dag i flera veckor här. med lite uppehåll förståss.
    jag har lagt ut några missfärgade ullbyxor på fönsterbläcket, och jag märker nu efter en vecka att fläckarna har minskat lite grann. Tålamod antar jag att jag måste ha för att de ska försvinna helt..

Nu luktar de inte illa, men isåfall hade jag tvättat dem med ulltvätt tills de inte luktade mer..

• knytis
    Viena skrev 2011-09-21 09:37:06 följande:
    Puffar för detta, tycks vara så olika hur folk gör (skölja/inte skölja, tät/luftig hink, lock/inget lock etc.). Skulle vara jättebra att få höra fler erfarenheter kring hur olika lösningar funkar! Glad
    Vi hänger våra på tork i en klädnypställning för småtvätt, är de riktigt smutsiga -typ löst ingeggat bajs- sköljer vi först. När de är torra luktar de i princip inte alls och hamnar i tvättkorgen bland allt annat i väntan på tvätt. Vi blandar och tvättar blöjorna med annan ljus tvätt, 60 grader. Vi har mest flanell aio:s. Någon enstaka vikblöja.
  • telgebo

Om man använder vikblöjor går de att få rena när bebisen bajsat beck i dom? Beck är ju verkligen svart gegga ju.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 31 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Krake
    telgebo skrev 2011-09-22 19:07:27 följande:

Om man använder vikblöjor går de att få rena när bebisen bajsat beck i dom? Beck är ju verkligen svart gegga ju.

Tror det. Vårt beck kom i frottéblöjor sydda av ett gammalt badlakan och det gick bort hur bra som helst. Visisar borde vara samma. Borta på en tvätt!
    johlinn skrev 2011-09-21 09:29:42 följande:
    kaffemoster - har ni möjlighet att hänga dem ute? Vädring kan göra underverk, men det kan krävas lite längre tid, kanske typ någon-några veckor när det luktar kiss.

Vad är det för färg på byxorna från början? Går det att bleka bort? 
    Jag använder ofta bleksalt till fläckar på vita dukar etc, men det fungerar nog inte på ull som inte tål höga tvätt-temperaturer, kanske galltvål/citrontvål?  

Trollis74 skrev 2011-09-21 21:40:05 följande:
    solljus tar bort fläckarna.. dock inte lukten.. ljuset bleker även innaför glasrutor..
    Nu är ju inte riktigt rätt tid att "hänga ut" sina kläder.. Iallafall inte där jag bor, göteborg.
    det har typ spöregnat varje dag i flera veckor här. med lite uppehåll förståss.
    jag har lagt ut några missfärgade ullbyxor på fönsterbläcket, och jag märker nu efter en vecka att fläckarna har minskat lite grann. Tålamod antar jag att jag måste ha för att de ska försvinna helt..

Nu luktar de inte illa, men isåfall hade jag tvättat dem med ulltvätt tills de inte luktade mer..
    Tack! Fläckarna kan jag iofs leva med men lukten är hemsk. Tvivlar på vädring men det är värt ett försök. Vi har kanonväder här i Berlin samt en egen trädgård så det går utmärkt!
    Moster, inte monster.
  • johlinn
    Krake skrev 2011-09-23 00:34:03 följande:
    Tror det. Vårt beck kom i frottéblöjor sydda av ett gammalt badlakan och det gick bort hur bra som helst. Visisar borde vara samma. Borta på en tvätt!
    johlinn skrev 2011-09-21 09:29:42 följande:
    kaffemoster - har ni möjlighet att hänga dem ute? Vädring kan göra underverk, men det kan krävas lite längre tid, kanske typ någon-några veckor när det luktar kiss.

Vad är det för färg på byxorna från början? Går det att bleka bort? 
    Jag använder ofta bleksalt till fläckar på vita dukar etc, men det fungerar nog inte på ull som inte tål höga tvätt-temperaturer, kanske galltvål/citrontvål?  
     Tack! Fläckarna kan jag iofs leva med men lukten är hemsk. Tvivlar på vädring men det är värt ett försök. Vi har kanonväder här i Berlin samt en egen trädgård så det går utmärkt!

bikarbonat - har du provat med bikarbonat i tvätten?
  • Loreena
    johlinn skrev 2011-09-23 10:40:49 följande:
    bikarbonat - har du provat med bikarbonat i tvätten?
    Ättika är också bra att ha i sköljen. :) Men jag vet inte hur det funkar på ull!

Nu börjar jag bli irriterad på Babykind. Jag har velat beställa fler Weehugger-blöjbyxor nu i månader och de har fortfarande inte fått in någon ny leverans! Sonen kommer ju hinna bli torr innan jag får fler blöjbyxor!
  • Krake

Inte gjort det med byxorna. Brukar ta det på själva blöjtvätten med jämna mellanrum. Kanske ska göra detsamma med dessa byxor då.

Moster, inte monster.
  • Loreena
    sagofröken skrev 2011-09-21 10:18:12 följande:
    ...och så kan man säga det mer kortfattat, fy vilket babbligt inlägg jag skrev... Skäms
    Haha, varför det? Jag gillade ditt inlägg! :D Du promotade lite EC också, toppen ju!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24