• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-26 19:08:54 följande:
    Du kanske kan prova triangelvikningen annars.. bara att vika rakt över så att hörnen möts så det blir en triangel... om den blir för stor viker du en gång till så att triangeln blir hälften så stor. Du behöver inte ha någon panik för blöjor på BB för det finns en massa blöjor gratis där. Jag tror inte att det blir så stora flikar på drakvikningen, därav att det kan va bra med snappi till just den vikningen.

Den här varianten gjorde jag till min son när han var liten : www.9manader.nu/efter/utrforslag/tygisar/vikb...

Den tar inte så lång tid som det ser ut när man lärt sig.

Limpvikt så viker jag blöjan dubbelt först (som en rektangel) sedan ihop igen (som en kvadrat) sedan viker jag två vik till på längden så att det blir som en limpa... kan inte förklara bättre än så...

Prova dig fram!!! :)
    Nu är ännu mer förvirrad och förstår inte alls, var in på länken men den verkar ännu svårare ha ha.

Jo visst det blöjor på BB men jag vill ju inte använda engångsblöjor utan tygblöjor därav att jag måste lära mig en bra vikning nu innan jag sitter med värkar och eller vattenavgång.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Jania skrev 2011-09-26 21:46:43 följande:
    Tänkte på dig å den där drakvikningen härom dagen... Du kan ju vika färdigt hemma, lite olika vikningar, så behöver du inte kämpa med det på BB
    Vad gullig du är Jo jag har tänkt tanken på förvika, men du tror inte att det inte är så mycket förvikt när man packar upp det ur väskan med all annan packning ? Det är ju ett gäng förvikta som ska med för minst 3 dygn på BB (typ 24 st ha ha)
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    betula skrev 2011-09-27 10:50:26 följande:
    Testade en vikis igår, men vet de tusan... Tror INTE jag fick till vid benen så att det inte skulle läckt ut bajs i byxblöjan om det hade kommit bajs. Och han hade bara på sig blöjan en timme och när jag tog av den var den verkligen genomvåt. Det fanns liksom inte en torr mm på vikisen. Byta blöja oftare än en gång i timmen känns ju inte alls lockande... :/
    Åhh jag kommer säkert vara med om samma sak när det är min tur. Detta verkar svårare än vad jag trodde, börjar nästan fundera på vad jag gett mig in på. Som en sa till mig, varför ska du alltid göra det svårare än vad det är, du har ju använt engångs förr och det funkade väl bra? Joo visst, men jag var sugen på att testa tygblöjor då med men det var mitt ex som drog i bromsen då och sa aldrig i mitt liv att jag står och tvättar bajsblöjor när man redan druknar i den tvätt man redan har så då blev det aldrig av.

Det jag har svårt med också är hur tätt man ska linda tyget runt barnets lår så att urin inte rinner igenom? Fast en liten nyfödd kanske inte kissar så stora mängder.
  • Loreena

betula
    Jag var också chockad över att det blev dyngsurt när de var nya, men de suger bättre när man använt dem ett tag. Om du vill ni lägga i ett torrskikt av en bit fleece, det gjorde vi i början. Vikisarna blir bara bättre och bättre för varje tvätt. Jag använder vikisarna till min 1åring och det går ca 6 blöjor/dygn nu, fast då pottar vi honom vid varje byte. Men blöjorna brukar bara vara lite blöta framtill när vi byter. :)

Ha tålamod och varva lite med engångs om det känns för tungt i början.

• Loreena

telgebo

Jag viker alltid alla blöjor på en gång, och vi har ca 40 st. vikisar så det blir ju en del om alla är i tvätten samtidigt, men det är lite som terapiarbete som jag sitter och pysslar med på golvet när sonen leker. På BB har du ju en massa tid att sitta och pyssla så vill du prova dig fram till en vikning på plats så går det säkert bra. :) Vad jag kommer ihåg från BBtiden så kissade inte sonen så mycket då. Eftersom att det mest var råmjölk han drack och produktionen inte kommit igång så mycket.

• telgebo
    Loreena skrev 2011-09-27 13:33:24 följande:
    telgebo

Jag viker alltid alla blöjor på en gång, och vi har ca 40 st. vikisar så det blir ju en del om alla är i tvätten samtidigt, men det är lite som terapiarbete som jag sitter och pysslar med på golvet när sonen leker. På BB har du ju en massa tid att sitta och pyssla så vill du prova dig fram till en vikning på plats så går det säkert bra. :) Vad jag kommer ihåg från BBtiden så kissade inte sonen så mycket då. Eftersom att det mest var råmjölk han drack och produktionen inte kommit igång så mycket.
    Ahh bra där, då har jag nåt att göra på BB mellan amningarna Tack. tar med mig alla och kommer vara proffs på vikning när jag kommer hem ha ha.
  • Tygtiiger
    telgebo skrev 2011-09-27 13:41:53 följande:
    Ahh bra där, då har jag nåt att göra på BB mellan amningarna Tack. tar med mig alla och kommer vara proffs på vikning när jag kommer hem ha ha.

Man lär sig faktiskt blixtsnabbt, och den där "komplicerade" klassiska vikningen går fort, är lätt och jodå, de håller sig vikta i en väska om man rullar ihop dem. Tricket är att när man har vikt klart vika upp spetsen (precis som om man har en bebis i) och sedan snurra snibben runt så det blir ett paket.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • telgebo
    Tygtiiger skrev 2011-09-27 17:25:12 följande:
    Man lär sig faktiskt blixtsnabbt, och den där "komplicerade" klassiska vikningen går fort, är lätt och jodå, de håller sig vikta i en väska om man rullar ihop dem. Tricket är att när man har vikt klart vika upp spetsen (precis som om man har en bebis i) och sedan snurra snibben runt så det blir ett paket.
    ha ha, tänk på att jag är gravid snurrig...nu får du förklara på en fem årings nivå här hur gör jag?
  • Krake
    betula skrev 2011-09-27 10:50:26 följande:
    Testade en vikis igår, men vet de tusan... Tror INTE jag fick till vid benen så att det inte skulle läckt ut bajs i byxblöjan om det hade kommit bajs. Och han hade bara på sig blöjan en timme och när jag tog av den var den verkligen genomvåt. Det fanns liksom inte en torr mm på vikisen. Byta blöja oftare än en gång i timmen känns ju inte alls lockande... :/
    Vi viker alltid in ett extra inlägg i vikisen. Man kan ta en annan vikis, t ex. Gör vi inte det blir det som du beskriver.

En vän från Polen beskrev hur hon i sin ungdom vek blöjor åt kusinerna. Hon vek då en blöja diagonalt så den blev en triangel, limpvek sedan en annan och la den ovanpå i mitten. Det blir liknande som den klassiska vikningen fast tjockare (och troligtvis alldeles för stort för en nyfödd).
    Moster, inte monster.
  • Krake
    telegebo Drakvikningen håller dock inte särskilt bra i t ex en väska. Men den tar igen det på att den är så enkel att man utan problem kan vika den i samband med varje byte.

Den klassiska vikningen tar något längre tid men håller också bättre att tas med i vikt tillstånd. 
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24