• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • betula
    Viena skrev 2011-09-16 14:25:04 följande:
    Hej tjejer Skrattande

Vill dela med mig av denna vikning, som jag blev tpsad om av finska tygblöje-användare! "Superdraken" kallar de den för.

Testade vikningen med en normalstor vikblöja och det blir ett nätt litet paket som jag tror borde passa bra på en nyfödd/liten bebis. Tycker snibbarna blir mer lagom långa än när man t.ex. viker origami/triangelvikning.

Dessutom tycker jag om att det blir så tätt kring beisen lår när man viker in "bajsfångarna" i slutskedet.

Instruktionerna är på finska, men jag kan gärna översätta om nån är intresserad. Annars är nog bilderna ganska tydliga också.

Här är länken:

ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija
    det där skall vi kanske testa. har inte sett en drakvikning sättas på ett barn innan o då inte rriktigt förstått den, men det ser ju bra ut
  • betula
    Viena skrev 2011-09-19 09:35:04 följande:

Ja, den är faktiskt riktigt enkel! Visade den för min man och han klarade den på första försöket Flört

Här kommer en översättning, bild för bild:

Superleija = Superdraken

Bild 1 : Öppnad vikblöja

Bild 2: Vik in två av sidorna mot mitten. Till en nyfödd kan du vika in mer och till en större bebis mindre. I detta moment avgör du blöjans bredd (=midjemåttet).

Bild 3: Vik kanterna en gång till mot mitten, så att blöjan får formen av en spetsig triangel.

Bild 4: Det lönar sig att lägga kanterna lite omlott (ett par cm), så att det inte blir ett glapp i mitten.

Bild 5: Vik upp den nedre spetsen. I detta moment avgör du blöjans längd. Du kan behöva experimentera några gånger innan du vet vilken längd som passar i olika blöjskal.

Bild 6: Vik ned den övre spetsen.

Bild 7: Vik in den ena sidans mittersta del mot blöjans mitt. Detta moment gör böjan tätare kring bebisen lår.

Bild 8: Gör likadant på motstående sida. Nu formas en fåra i mitten och kanterna fungerar som ”bajsuppfångare”.

Bild 9: Lägg bebisen på blöjan och vik upp den främre kanten över bebisens mage.

Bild 10: Vik sedan sidorna över den främre kanten.

Bild 11: På det här sättet blir vikblöjan tight kring låren, utan att strama åt eller skava.

Bild 12: Fäst gärna med en snappi, så hålls blöjan bättre ihop, oberoende av vilket skal du använder.

och där fanns en översättning, toppen :)
  • telgebo

Tack för svar om beck och vikisar, har vart lite fundersam om man är helt knäpp som tar nya vikisar till becket men då kör jag på då.

Idag har vikisar inhandlats 3 pack blev det så nu har jag 36 st.
    Nu ska då blöjbyxor beställas. Ska jag köpa 3 eller 5 st? Och vilken strl när jag inte har en aning vad bebis kommer väga och hur lång? Hur länge brukar strl nb räcka?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 30 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-09-23 22:06:00 följande:
    Tack för svar om beck och vikisar, har vart lite fundersam om man är helt knäpp som tar nya vikisar till becket men då kör jag på då.

Idag har vikisar inhandlats 3 pack blev det så nu har jag 36 st.
    Nu ska då blöjbyxor beställas. Ska jag köpa 3 eller 5 st? Och vilken strl när jag inte har en aning vad bebis kommer väga och hur lång? Hur länge brukar strl nb räcka?
    Vi kunde använda NB rätt länge.. typ tills sonen vägde 7 kg. :) Du kanske kan köpa 3 i NB och 2 i small, så kan du använda den större storleken när de små ligger i tvätten?
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-24 10:03:44 följande:
    Vi kunde använda NB rätt länge.. typ tills sonen vägde 7 kg. :) Du kanske kan köpa 3 i NB och 2 i small, så kan du använda den större storleken när de små ligger i tvätten?
    Jo det var så jag funderade men så började jag tänka om man klarar sig på 3 blöjbyxor räcker för strl 2 som är efter nb är väl small väl och dom kanske är för stora innan bebis lagt på sig.

betula jag vet inte om de är billigast men alvehamns har ju snappi.
    Är snappi nåt som man verkligen behöver?
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 29 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • johlinn

*gömmer mig för tygtiger* Jag har aldrig riktigt kommit överens med snappis och använder dem inte. Tycker det går fint att lägga den färdigvikta blöjan på blöjskalet och sen lägga den under barnets rumpa och så fästa med kardborren. Men det är bara jag såklart!

• Tygtiiger
    johlinn skrev 2011-09-24 13:32:56 följande:
    *gömmer mig för tygtiger* Jag har aldrig riktigt kommit överens med snappis och använder dem inte. Tycker det går fint att lägga den färdigvikta blöjan på blöjskalet och sen lägga den under barnets rumpa och så fästa med kardborren. Men det är bara jag såklart!

Jag ser dig! Jag ser dig!

Snappi funkar ju inte på flanellblöjor, så om man har det är det helt värdelöst. Till frotté och rutvävda blöjor tycker jag det är kanon, men ffa när ungen blir lite större, som vår fyramånaders som ideligen försöker vända sig tex...  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • telgebo

Tygtiger: men håller inte blöjbyxan kvar inlägget då?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 29 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Tygtiiger
    telgebo skrev 2011-09-24 14:16:28 följande:
    Tygtiger: men håller inte blöjbyxan kvar inlägget då?

Nja. Jovars, det gör den ju, men jag tycker att blöjan glider runt och inte sitter särskilt tajt på, så vi hade mycket mer bajsläckage ut på blöjbyxan utan snappi.
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24