• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • samban

Loreena: tack för svar! Hur stora fleecebitar klippte du? Jag försår att barn är olika, men brukar det behövas att man viker en fleecebit några gånger eller räcker ett lager? När man använder fleece som fuktspärr och ska byta blöjan så byter man alltså både inlägget och fuktspärren? Men själva blöjan kan man använda något varv till? Fler tips på bra inlägg önskas! :)

• Loreena

Ett lager fleece räcker, annars kanske kisset inte tränger igenom utan blir liggande uppepå fleecen. Jag klippte för små bitar vad jag minns, men en filt räcker ju rätt långt så prova dig fram.

Liners i äkta silke kan vara bra om barnet får röd rumpa.
    Microfiberdukar kan användas som extra inlägg för att boosta blöjan när barnet kissar mer, men det får inte ligga direkt mot barnets hud. En frottétvättlapp kan också funka bra som extra inlägg för att boosta blöjan, men i början räcker det säkert med vikisen + en eventuell fuktspärr närmast huden om du vill och så givetvis en blöjbyxa i ull eller PUL.

Som backupblöja har jag använt IKEAs vita små frottehanddukar, de kan även användas till att torka kräks, ha som skötbordsunderlägg etc.

Du byter allt utom blöjbyxan, dvs vikblöjan, inlägget(om du har något extra) och fuktspärren(om du använder det) Vi använder bara vikisar + blöjbyxa.

• johlinn

Loreena- jo, men han är speciell min kille smal som bara den, utvecklingsförsenad, och urinläckage pga funktionshindret. Så de flesta normala 3,5-åringar med tygisar skulle jag tro är torra!

• Jania

Hej hej i tråden Blir inte att jag skriver så ofta men nu är det så att jag ska "kasta ut" gamla blöjbyxor. Jag köpte dem begagnat å jag tycker inte de har vart helt täta å köpte ju därför IV softisar istället. Sedan är det bambino mio blöjbyxa med, den har jag inte testat så mycket, tyckte inte den satt bra. Jag vill kasta dessa gamla blöjbyxor, men min sambo tycker att jag kan ge bort dem till nå'n som vill ha. Sååå, är det nå'n som vill ha dessa?; 1st Nikky strl NB/S, 1 st bambino mio upp till 5kg, 4st bambino mio strl small 5-7kg, å så ett gäng IV Bumpy som till och med ser slitna ut 4 st dag o 2 st natt i strl NB 3-6kg.

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Bambinobyxorna har jag med köpt begagnat, men de verkar vara nyare/mindre använda än IV-byxorna.

• betula
    betula skrev 2012-01-04 17:00:51 följande:
    vi kör delvis m "vikblöjor" från jysk. har egentligen så det räcker gott o väl, men tänkte beställa simbyxor från iv o funderar på om jag skulle testa deras färgglada vikisar med. de är ju lite större än jysks.

någon m erfarenhet som kan säga om de är värda sina pengar?
    Ingen?

Är riktiga vikisar från iv bättre o värda de extra pengana de kostar jämfört m jysks "vikisar"??
  • Jania

Å så en fråga till er som har koll... Jag tycker det är trist med alla dessa kardborrar o knappar, vill har en blöjbyxa som man drar på som en underbyxor. Finns det? Var i sån't fall? Om det inte finns, borde man då inte kunna ta en trainingpant och lägga i nå't extra ilägg uti fall att Pyttis skulle kissa mycket. EC funkar bra än så länge på det stora hela o hon bajsar oftast på pottan. De gånger hon råkar bajsa i blöjan klarar ingen blöja av det ändå, så tänkte att det kanske inte gör nå'n skillnad på blöjbyxa o trainingpant? Vad tror ni 'tygisveteraner'?

• lovecats

Vi använder MT aio. Någon frågade innan när barnen blev blöjfria men vet inte hur man svarar via telefonen. Vår stora tjej var utan blöja när hon var 2 1/2 tidigare om dagis hade uppmuntrat henne. Den lilla tjejen var blöjfri när hon var 2 och minstingen som nu är 15 månader har varit utan blöja hemma sen han var 1 år men har blöja på dagis utifall att men han håller sig och kissar och bajsar på pottan där oxå men har blöja på natten.

• Loreena
    betula skrev 2012-01-05 23:16:29 följande:
    Ingen?

Är riktiga vikisar från iv bättre o värda de extra pengana de kostar jämfört m jysks "vikisar"??
    Jag använder både Jysks vikisar och vikisar från Minimundus som är lite större. Jag tycker båda funkar bra men jag viker dem lite olika. :) De från Minimundus kostar omkring 20 kr/st och det är ju inte så dyrt med tanke på hur användbara de är.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24