• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • samban

Min unge kommer om några veckor och jag har sytt egna tygblöjor. Det blev en variant av formsydda och pockets. Enkelt förklarat kan jag säga att de har en ficka där det ska ligga ett inlägg, men inget vattentätt yttertyg utan jag kommer använda ullbyxor. Min fråga är om ni känner till vilka inlägg som skulle kunna passa? Jag kan tänka mig att köpa nytt eller sy själv. Är fleece bra? Har ett gäng fleecefiltar som jag skulle kunna slakta. Vad rekommenderas? Har hört om bambufleece som ska vara bra? Tror ni man kan lägga ett inlägg direkt mot bebisens rumpa om det skulle behövas? Annars kommer jag nog bli tvungen att tvätta varje blöja så fort den blivit kissig. Till en början hade jag tänkt använda vikblöjor. Brukar man behöva inlägg i sådana eller klarar man sig med bara tyget? Alltså till en nyfödd liten spädis. Behöver jag ullbyxor även till vikblöjorna? Alltså det här är en djungel... Tack för att det här tråden finns, :)

• Loreena
    johlinn skrev 2012-01-04 19:03:02 följande:
    trollet - pockets blir ju tunnare. AIO i större storlekar blir väl bylsiga för våra barn som ju inte kissar allt i blöjan. Särskilt storleksanpassade pockets, alltså inte  onesize, tycker jag fungerar bra. De hämmar inte rörligheten alls är väldigt smidiga. Ex fuzzi bunx. Jag kör på med tygisarna och lär nog få göra så ett tag till - E. är inte redo för blöjfrihet ännu, som tidigast till sommaren. Han är 3,5 nu.
    Hur är det med Fuzzy Bunz i One size? Jag tänkte om barnet redan är så stort att han skulle behöva ha large så kanske inte one size pocketblöjorna blir så bylsiga?
    Jag står och funderar på att investera i några.
  • johlinn
    Loreena skrev 2012-01-05 20:10:19 följande:
    Hur är det med Fuzzy Bunz i One size? Jag tänkte om barnet redan är så stort att han skulle behöva ha large så kanske inte one size pocketblöjorna blir så bylsiga?
    Jag står och funderar på att investera i några.
    jag tänker snarare att han kanske snart växer ur de i onesize! det är så det är för oss iaf.  Large i fb kommer räcka länge, medans han trots att viktgränsen är långt ifrån nådd håller på att växa ur i det närmsta alla onesize-blöjor vi har provat.
  • Loreena
    samban skrev 2012-01-05 15:07:27 följande:
    Min unge kommer om några veckor och jag har sytt egna tygblöjor. Det blev en variant av formsydda och pockets. Enkelt förklarat kan jag säga att de har en ficka där det ska ligga ett inlägg, men inget vattentätt yttertyg utan jag kommer använda ullbyxor. Min fråga är om ni känner till vilka inlägg som skulle kunna passa? Jag kan tänka mig att köpa nytt eller sy själv. Är fleece bra? Har ett gäng fleecefiltar som jag skulle kunna slakta. Vad rekommenderas? Har hört om bambufleece som ska vara bra? Tror ni man kan lägga ett inlägg direkt mot bebisens rumpa om det skulle behövas? Annars kommer jag nog bli tvungen att tvätta varje blöja så fort den blivit kissig. Till en början hade jag tänkt använda vikblöjor. Brukar man behöva inlägg i sådana eller klarar man sig med bara tyget? Alltså till en nyfödd liten spädis. Behöver jag ullbyxor även till vikblöjorna? Alltså det här är en djungel... Tack för att det här tråden finns, :)
    Vikisarna behöver ha en vattenavvisande ytterbyxa i PUL eller ull. Ullblöjbyxor ska återfettas med ullkur för att hålla tätt. Till en liten nyfödd räcker det oftast med bara vikblöjan + ytterbyxa, extra inlägg kan behövas senare när barnet kissar mer.
    Jag klippte till en fleecefilt i början till min son och använde som fuktspärr, men efter ett tag så tyckte jag att de blev tilltäppta (antagligen pga babyoljan vi använde) så då slutade jag använda dem. Vi kör EC så vi pottar så pass ofta så om det är blött så byter vi då och han behöver inte gå med blöt blöja så länge.
  • Loreena
    johlinn skrev 2012-01-05 20:15:43 följande:
    jag tänker snarare att han kanske snart växer ur de i onesize! det är så det är för oss iaf.  Large i fb kommer räcka länge, medans han trots att viktgränsen är långt ifrån nådd håller på att växa ur i det närmsta alla onesize-blöjor vi har provat.
    Ok! Vad synd! Tillverkarna kanske tror att barnen blir blöjfria mycket snabbare än de vanligtvis blir.

Ni som använt tygisar tidigare - när blev era barn blöjfria?
  • IVFmamma
    Loreena skrev 2012-01-05 20:30:20 följande:
    Ok! Vad synd! Tillverkarna kanske tror att barnen blir blöjfria mycket snabbare än de vanligtvis blir.

Ni som använt tygisar tidigare - när blev era barn blöjfria?
    Min stora flicka blev på 2 års dagen blöjfri dag tid och på natten ett halvår senare. Vi har inte ECat
  • Loreena
    IVFmamma skrev 2012-01-05 20:36:24 följande:
    Min stora flicka blev på 2 års dagen blöjfri dag tid och på natten ett halvår senare. Vi har inte ECat
    Det låter toppen! Hur gjorde ni?
    Jag och syrran var också blöjfria vid 2 år och mamma ECade inte heller. :) Jag ECar dock sonen för att det är smidigt för oss och han trivs med det. Han är 1,5 nu men är inte redo att bli helt blöjfri än.
  • IVFmamma

Vi lät henne tidigt(minns ej ålder, 6mån kanske) vara utan blöja hemma så hon fick känna hur det var att bli blöt, hade pottor framme i huset. När hon var ca. 1 år och 8 mån så var det sommar och då passade vi på iom att vi kunde vara ute mkt och uppmuntrade henne när hon kissade ute och försökte få en rutin att kissa på bestämda tider tex. efter lunch osv. Sen precis på hennes 2 årsdag så både kissade och bajsade hon på toan och sen dess har det funkat.

• IVFmamma
    IVFmamma skrev 2012-01-05 21:14:06 följande:

Vi lät henne tidigt(minns ej ålder, 6mån kanske) vara utan blöja hemma så hon fick känna hur det var att bli blöt, hade pottor framme i huset. När hon var ca. 1 år och 8 mån så var det sommar och då passade vi på iom att vi kunde vara ute mkt och uppmuntrade henne när hon kissade ute och försökte få en rutin att kissa på bestämda tider tex. efter lunch osv. Sen precis på hennes 2 årsdag så både kissade och bajsade hon på toan och sen dess har det funkat.

Lillasyster är 1,5 år oxå men inte ett dugg redo att bli blöjfri, hon är/har varit allvarligt sjuk så henne kommer vi inte "stressa" på nått
  • Tygtiiger

Trollet: jag tror på fuzzi bunz eller liknande i stor storlek. Maila någon av de engelska återförsäljarna (jag har bara haft kontakt med babykind.co.uk men är väldigt nöjd med dem) och be om råd. Den enda jag vet som syr blöjor är Helen på Babyheaven.se, hennes pockets är rätt nätta och små men om du hör med henne kanske hon kan sy större storlekar till dig.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24