• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Loreena

Någon som provat pockets från Alvehamn? Det är med bambuvelour närmast huden, någon som har erfarenheter av det?

samban skrev 2012-01-06 12:08:28 följande:
    Vet någon var man kan köpa snappi?
    Barnshop.se säljer snappis :)
  • Nillan77

Alvehamns pocket har jag provat. Jag tyckte att tyget som är mot huden blir alldeles för blött. Så blött att mitt barn inte klarade av dem. Ingen fuktspärr mot huden alltså. Passformen stämde inte heller med mitt barn. Vikblöjorna på Jysk är så små att barnet snabbt växer ur dem. Beror på vilken vikning man använder i och för sig. Jag tycker att Imses är helt suveräna. De är mer kvadratiska också. Större suger mer mjuka.

• Loreena
    samban skrev 2012-01-06 22:40:48 följande:
    Nej, det verkar inte så. Hittar inte när jag söker på sidan. :(
    Här finns det också :)
    www.alvehamn.se/katalog/tygbl%C3%B6jor/tillbeh%C3%B6r-training-pants
  • Loreena
    Nillan77 skrev 2012-01-06 22:44:46 följande:
    Alvehamns pocket har jag provat. Jag tyckte att tyget som är mot huden blir alldeles för blött. Så blött att mitt barn inte klarade av dem. Ingen fuktspärr mot huden alltså. Passformen stämde inte heller med mitt barn. Vikblöjorna på Jysk är så små att barnet snabbt växer ur dem. Beror på vilken vikning man använder i och för sig. Jag tycker att Imses är helt suveräna. De är mer kvadratiska också. Större suger mer mjuka.
    Vad synd! Annars så verkade det ju ekologiskt och bra. Jag brukar limpvika vikisarna från jysk, och vika så att det blir tunnare baktill och tjockare framtill, då räcker de på längden också trots att sonen är 1,5.  Jag lägger dem inte helt kant i kant vid första viket utan snarare kant mot mitten.. knepigt att skriva hur man gör... Vikisarna från minimundus är större dock så de kan jag vika kant i kant.

Någon som provat Papoose pockets från Babyland? Är de små i storlekarna?
  • samban

Ni som kan, vad säger ni om rispapper till en nyfödd som ska ha vikblöjor och ibland en variant av pocketblöjor?  Bra eller onödigt? Ska man isf ha tvättbart eller spolbarn? Är imsevimses bra?

• Loreena
    samban skrev 2012-01-06 23:19:42 följande:
    Ni som kan, vad säger ni om rispapper till en nyfödd som ska ha vikblöjor och ibland en variant av pocketblöjor?  Bra eller onödigt? Ska man isf ha tvättbart eller spolbarn? Är imsevimses bra?
    Onödigt i början, det rinner säkert bara på sidorna ändå. Amningsbajset går bra att tvätta ändå, men kan lämna gula fläckar på vikisarna. Fläckarna brukar försvinna vart eftersom i tvätten och vara borta när barnet börjar äta fast föda. Annars kan man hängtorka dem i solen så bleks fläckarna. När barnet äter fast föda och har perioder med halvkletigt bajs så kan rispapper underlätta.
  • samban
    Loreena skrev 2012-01-06 23:30:58 följande:
    Onödigt i början, det rinner säkert bara på sidorna ändå. Amningsbajset går bra att tvätta ändå, men kan lämna gula fläckar på vikisarna. Fläckarna brukar försvinna vart eftersom i tvätten och vara borta när barnet börjar äta fast föda. Annars kan man hängtorka dem i solen så bleks fläckarna. När barnet äter fast föda och har perioder med halvkletigt bajs så kan rispapper underlätta.

Okej, inget jag behöver beställa hem nu alltså. Bra att veta. Blir ju lätt så att man inte riktigt vet vad man gör och så beställer man hem allt "bara för att"... Skönt att slippa ett stash med onödiga prylar såhär i början. :)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24