• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • helene 355
    Jania skrev 2012-02-13 21:09:05 följande:
    Samban>> Fast de pulisarna jag har nu (IV soft) funkar bra. Men å andra sidan använder vi numera sällan ytterbyxa eftersom vi ecat sedan hon var ca en mån gammal. Så oftast går det bara åt upp till tre blöjor per dag (o ev en per natt) om olyckan är framme... Men jag är glad att mina gamla byxor kommer till användning

ecat? vad är de, föröskte söka på internet men hittade inget.
  • Jania
    helene 355 skrev 2012-02-14 18:01:56 följande:
    aaa jättebra sida :) tack

Tror du kan hitta hyfsat med info om ec även på sjalbarn.se. Har inte kollat så noga så jag lovar inte. Sedan kommer det ju på diskussion här med ibland
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • fröken sol
    MiniMillan2011 skrev 2012-02-14 13:36:00 följande:
    En fundering... Ni som använt tygisar från det att era små va nyfödda tjänade ni på det rent ekonomiskt?
    efter tre månader var det gratis för oss...alltså vi hade då lagt ut lika mkt på tyg och engångs som man gör på engångs på tre månader....Så nu är det gratis...typ vi gör av med högst 9 engångs per vecka och det är då på dagis...men vi räknar ungefär med att vi sparar 300-350 kr per månad (innan vi började använda engångs på dagis)
  • MiniMillan2011

Tänker bara lite så att den minsta storleken använder man ju inte så länge... Vi har ju iv tygisar one size så de kommer ju va gratis å intjänade för längesen, men vi har inga nb å funderar på om de e ekonomiskt att köpa ett nb paket om pyret stannar...

• llotta

Minimillan - det beror nog väldigt mycket på hur snabbt bebisen växer och hur dyra blöjor man skaffar. Vi använde fuzzi bunz i strl S på A när hon var mellan 1 och 5 månader (och hade säkert kunnat börja tidigare också). Det var en blandning av lånade och köpta begagnat och vi la väl ungefär 1500 kr för de 20 blöjorna. Jag är övertygad om att de sparade oss upp emot ett blöjpaket i veckan och det är ju ungefär motsvarande kostnad. Räknar man sen in att blöjorna kan användas av flera barn och eller säljas vidare (vilket jag tror iaf skulle inbringa en tusenlapp) så har vi absolut sparat pengar också. Men det finns ju betydligt billigare lösningar än pockets också...

• knytis

Vi köpte en blandning av nytt på rea och begagnat på blocket tradera som räckte fr nb till ung 10 kg. Har sedan lyckats sälja vidare och gått i princip +-0. Begagnade blöjor har ju redan gjort sin värdeminskning och är en bra ide om man vill vara ekonomisk, förutsatt att man köper kvalitetesprylar och tar god hand om dem. :)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24