• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • fröken sol
    Jania skrev 2012-01-31 18:06:59 följande:
    Ojojoj, vad det är tyst här inne *härinnehärinnehärinneinneinneinne*   Tungan ute
    :)
    kan bara säga jag är såååå glad att vi använder tygisar (vi har bara vikisar...funkar bra tycker vi) men nu på sistone har vi kört lite mer engångs av olika anledningar...problem med magen varit ute i kyla där det inte går att byta, barnvakt som föredrar engångs, dagis. och fy sjutton va han luktar när han har dom dära blöjorna. YAK alltså. Jippie för tyg!!!!
  • Jania
    fröken sol skrev 2012-02-01 20:42:20 följande:
    :)
    kan bara säga jag är såååå glad att vi använder tygisar (vi har bara vikisar...funkar bra tycker vi) men nu på sistone har vi kört lite mer engångs av olika anledningar...problem med magen varit ute i kyla där det inte går att byta, barnvakt som föredrar engångs, dagis. och fy sjutton va han luktar när han har dom dära blöjorna. YAK alltså. Jippie för tyg!!!!

Vet inte vad du använder för engångs... Jag har bara provat pampers o libero. Pampers stinker nå't outhärdligt mycket efter minsta kissdroppe. Libero är bättre. Men sedan nå'n vecka kör vi enbart tyg. Libero klarade inte hela natten ändå, och sak det läcka är det ju roligare om det är tygisarna så man inte behöver känna att mn förlorat pengar på att köpa libero Tungan ute
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Palsternacka

Idag har jag BF! Så förhoppningsvis dröjer det inte länge innan det blir dags att börja använda tygisarna.

• samban

Vi kör vikblöjor dagtid och oftast engångs på natten. Då har vi änglamarks blöjor. Tycker de funkar bra, men någon gång har de läckt. Hade gärna använt vikisar även nattetid, men jag orkar inte gå upp och byta på nätterna och om hon får ligga en hel natt i våt blöja blir hon röd om rumpan.

• Jania

Härligt Palsternacka. Hoppas h*n inte dröjer då

• Jania
    samban skrev 2012-02-02 18:10:25 följande:
    Vi kör vikblöjor dagtid och oftast engångs på natten. Då har vi änglamarks blöjor. Tycker de funkar bra, men någon gång har de läckt. Hade gärna använt vikisar även nattetid, men jag orkar inte gå upp och byta på nätterna och om hon får ligga en hel natt i våt blöja blir hon röd om rumpan.

Oh! Skäms nästan lite Skäms men jag ecar faktiskt ibland på natten. Om tygisen är torr så känner jag att det är bättre om det hamnar i pottan än att hon ligger blöt efter nattammningen.... Och hon verkar ju inte störas av det.
  • Anarkamamman

Hej hej! Jag väntar mitt första barn och är väldigt positiv till att använda tygblöjor. Vi har laddat upp med fb men tänkte för säkerhets skull utöka lagret utifall att. Jag har därför beställt några blöjor av märket babyland att ha som reserv, tänkte höra om någon har erfarenhet av hur de är? Vore kul med kunskap från mer rutinerade tygblöjeentusiaster :)

• samban
    Jania skrev 2012-02-02 23:31:15 följande:
    Oh! Skäms nästan lite  men jag ecar faktiskt ibland på natten. Om tygisen är torr så känner jag att det är bättre om det hamnar i pottan än att hon ligger blöt efter nattammningen.... Och hon verkar ju inte störas av det.

Men det är väl jättebra att eca på natten! Jag tänkte börja med ec så fort jag blir lite mer van att hantera bebisen. Det syns ganska tydligt på henne när hon bajsar så jag ägnar tiden till att skilja ut hennes signaler.
  • johlinn

Äntligen har dagis börjat använda pulpåse till blöjorna! Blev galen på att vi fick hem så mkt plastpåsar, i början tänkte jag att det var bra med lite skräppåsar, men vi fick hem dem fortare ön de gick åt!

• karamell

Igår gjorde jag nåt jag hoppas inte var dumt, jag spontanshoppade tygblöjor. Vi har egentligen aldrig tänkt tanken på att köra med det förut eftersom det verkat så opraktiskt, lite halväckligt och dyrt (iaf om man ser till engångskostnaden), men så såg jag ett vad jag tror var ett bra erbjudande, snabbgooglade lite i ämnet, blev övertygad och så slog jag till. Idag har jag ågren och nu behöver jag peppning - visst har vi inte slängt pengarna i sjön?

Eftersom jag alltså är en über-rookie vad gäller detta med tygblöjor behöver jag lite råd också. De blöjor vi har köpt är av märket typ babyland, pocketmodell. Är de bra? Räcker det inlägg som följer med, eller behöver man fler? Var köper man i så fall extra inlägg? Kan man köpa begagnade inlägg eller är det för "äckligt"? När man tvättar blöjorna, tar man ut inläggen först då så att de ligger separat i tvättmaskinen, eller slänger man bara in alltihop som det är?

Äldsta barnet i vår familj är drygt 2,5 och använder blöja men pottränar, det yngsta 10 månader. Visst borde det väl löna sig med tygblöjor fast vi börjar så "sent"?

Ursäkta om det är dumma frågor, men jag är som sagt nybörjare och hoppas att jag inte gjort nåt förhastat nu...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24