• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania

Håller också Pyttis över handfatet o blaskar. Går åt väldigt lite tvättlappar numera...

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • samban
    Jania skrev 2012-02-10 23:39:03 följande:
    På den här sidan finns nå't de kallar för microfiberfiltar. Är det sån't man kan använda till blöjorna? Tänk att jag fortfarande inte fattat vad detta microfiber är....  www.öob.se/topmeny/hemtextil.811.html

Jag fattar typ inte heller vad microfiber är, men det verkar kunna vara lite av varje. Tydligen transporterar det bort fukten från huden. Man kan även göra fuskmocka av microfiber. På sjalbarn har jag läst att man inte ska ha microfiber närmast huden då det tydligen torkar ut extremt. Jag blir inte klok på det jag. Om det transporterar bort fukt gfrån huden vore det väl korkat att inte ha det närmast huden? Det verkar iaf som att microfiber funkar som fukttransportör men inte som uppsugande inlägg... Om det nu gjorde oss klokare?
  • Jania
    samban skrev 2012-02-11 10:23:40 följande:
    Jag fattar typ inte heller vad microfiber är, men det verkar kunna vara lite av varje. Tydligen transporterar det bort fukten från huden. Man kan även göra fuskmocka av microfiber. På sjalbarn har jag läst att man inte ska ha microfiber närmast huden då det tydligen torkar ut extremt. Jag blir inte klok på det jag. Om det transporterar bort fukt gfrån huden vore det väl korkat att inte ha det närmast huden? Det verkar iaf som att microfiber funkar som fukttransportör men inte som uppsugande inlägg... Om det nu gjorde oss klokare?

hehe... Nu är jag ännu mer förvirrad ;-p
  • Salt Groda

Microfiber är väldigt absorberande och ska inte vara mot huden. Är bra att ha som inlägg.
    Fleece är däremot fukttransporterande och bra att ha närmast huden om man vill ha en "stay dry" effekt. Många pockets har ju fleece eller fuskmocka mot huden av den anledningen.

• Jania

Så då skulle man kunna köpa en sån filt o klippa sönder? Eller finns det ännu billigare nå'nstans?

• Längtar nr 2

Någon som kan ge ett litet förslag på hur många "blöjor" eller inlägg som behövs? Vi är inne på att prova när det blir dags ( väntar 2 st i juni). Och jag blir lite förvirrad av denna djungel

• betula
    Längtar nr 2 skrev 2012-02-12 19:14:41 följande:
    Någon som kan ge ett litet förslag på hur många "blöjor" eller inlägg som behövs? Vi är inne på att prova när det blir dags ( väntar 2 st i juni). Och jag blir lite förvirrad av denna djungel
    Beror ju lite på hur hårt ni vill köra. Vi tog det väldigt lugnt till en början och klarade oss m 1-2 blöjbyxa och några vikisar den första tiden. Nu är han 5 månader och först nu har jag kännt behov av att köpa fler blöjbyxor. Vi har även 6 st AIO bg som vi började använda när han var nån månad. Vi har varvat m engångs, kör engångs på natten o när vi inte är hemma och om tygisarna är i behov av tvätt. För oss har det funkat bra och vi har tyckt det varit himla skönt att inte känna någon press att vi måste använda enbart det ena så att säga.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24