• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Lilyros - ja, vi har några. De var kraftigt nedsatta i pris vid ngt tillfälle hos knyt an så jag slog till. Vi hade Fuzzis i smal när hon var pyttis och gillade dem mkt. One size ändrar man storleken på med gummiband med knappar och på A sitter de bra med mediuminställningen. Hon väger nog 9-10 kg och är runt 75 cm lång. Jag tycker att de är bra och smidiga och med god möjlighet att justera storleken. Som one size i allmänhet är de ju lite byllsiga när de inte är i största läget, men jag tycker ändå att dessa är väldigt smidiga!

• MiniMillan2011

Längtar nr2 beror ju lite på hur ofta ni vill tvätta också :) vi har 3 st blöjbyxor till varje och två som båda kan ha (skiljer ett år på mina tjejer) ibland blir det ju att nån av dem behöver nån mer än en per dag. Vi tvättar var tredje dag. Sen har vi 12 iv flanell blöjor och 8 frotté å 8 allt i ett och 12 extra ilägg... Men det finns alltid så det räcker när de andra torkar. Då tvättar vi oftast var tredje dag... Å har pappersblöjor på natten. Vi började med mycket färre å tvättade ofta i början för å se att det va nått som vi tyckte funkade :)

• llotta

Längtar nr 2 - håller med betula, det beror helt på hur man vill göra. Men om jag förstår saken rätt så väntar ni tvillingar!? Vi hade 15-20 st pockets till dottern och varvade med engångs och det räckte till att använda mest tygisar om vi tvättade dem var tredje dag.

• Längtar nr 2

Tack för era svar vi tänkte nog mjukstarta och se hur det funkar. De kan ju även vara väldigt små när de föds. Men jag kommer följa tråden här för att läsa om tips och lära mig mera.

• Tygtiiger
    Längtar nr 2 skrev 2012-02-12 20:53:57 följande:
    Tack för era svar vi tänkte nog mjukstarta och se hur det funkar. De kan ju även vara väldigt små när de föds. Men jag kommer följa tråden här för att läsa om tips och lära mig mera.

Köp enstaka av de ni tycker verkar bra och testa er fram. Med första sonen tyckte jag att frottéblöjor och blöjbyxor var fantastiskt bra, men tvåan bajsar mycket mer sällan och fastare så med honom är pockets och potta överlägset enklast. Eller en limpvikt vikblöja i en blöjbyxa om han snart ska bytas på ändå.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • samban
    Längtar nr 2 skrev 2012-02-12 19:14:41 följande:
    Någon som kan ge ett litet förslag på hur många "blöjor" eller inlägg som behövs? Vi är inne på att prova när det blir dags ( väntar 2 st i juni). Och jag blir lite förvirrad av denna djungel

Vi kör vikblöjpr. Har 24 stycken och vi tvättar när blöjhinken är full. Utanpå vikisarna har vi ullbyxor (vi äger tre par) eller pul-byxor (vi äger femton stycken, men använder typ sju kanske). På natten använder vi engångsblöjor eftersom vi oftast inte byter på natten. Vår tjej sover så länge också och det blir lite väl blött att ligga i kissiga blöjor en hel natt. Födelar med vikisar är att de torkar fort (typ två timmar) , är billigt (tolvpack på jysk kostar typ 130 kr) och trasorna funkar bra till tvättlappar, kräkstrasor osv. Nackdel är att man får vika, men det går på några sekunder när man lärt sig. Jag vet att några tycker att vikblöjor med pul-byxa kan läcka ( jania här i tråden hade det problemet, så jag fick hennes pul-byxor! Så himla snällt!) men vi har aldrig haft det problemet. Om man kan tänka sig att byta på natten så skulle det hålla tätt en hel natt för oss tror jag.
  • betula

Jag läste innan jag själv började m tygisar om folk som tyckte bäst om vikisar o tänkte att de nog var lite "konstiga". Det verkade ju så invecklat tyckte jag. Men här är just vikisarna favorit! BG är super de m, men det blir oftast sambon som använder dem (då han inte riktigt orkat lära sig vikningen) + att de behöver så lång tid på sig att torka. Vikisarna är ju som redan skrivits billiga, torkar snabbt, super till allt möjligt (tunn filt, underlägg vid blöjbyte på annan plats, trasa av olika slag mm). Att vika och få till det tar inte alls lång tid att lära sig heller och på vår unge så är det helt överlägset när det kommer till att fånga bajset! Vi har som sagt klarat oss på två blöjbyxor de första 5 månaderna. Varvar, så de får vädra ur mellan användningarna (vid varje byte) och ibland har det krävts att vi tvättar av dem för hand lite snabbt (vi har tvättstuga ca 1 gång i veckan). Sköljer man av tygisarna o hänger de på tork luktar det absolut ingenting om dem (där är bg mkt sämre då de ju dröjer innan de är torra) och då har det inte varit några problem att ha blöjor liggande i en vecka om det är så.

• fröken sol
    Längtar nr 2 skrev 2012-02-12 19:14:41 följande:
    Någon som kan ge ett litet förslag på hur många "blöjor" eller inlägg som behövs? Vi är inne på att prova när det blir dags ( väntar 2 st i juni). Och jag blir lite förvirrad av denna djungel
    i början hade vi 4 st blöjbyxor i varje storlek, vi tyckte det var för lite för amningsbajs kom ofta på dem. Men köper man nästa storlek med så kan man köra lite av dem med. Vi hade nog klarat oss på ca 21-24 st då vi tvättade var tredje dag.
    Nu har vi mååånga fler blöjbyxor och det känns väldigt bra. För då är det ingen stress att tvätta dem utan vi använder dem om och om igen. Vi använder på natten med vikisar alltså och då läcker det gärna ut lite på blöjbyxan så man vill ju byta på morgonen så det går ju ca 2 per dag.
  • Jania

Samban>> Fast de pulisarna jag har nu (IV soft) funkar bra. Men å andra sidan använder vi numera sällan ytterbyxa eftersom vi ecat sedan hon var ca en mån gammal. Så oftast går det bara åt upp till tre blöjor per dag (o ev en per natt) om olyckan är framme... Men jag är glad att mina gamla byxor kommer till användning

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Tygblöjetråden 24