• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania

karamell>> Kikar in från mobilen så det blir ett kortkort svar. En lite tanke är ju att OM ni skulle ångra ert köp så finns distansköpslagen eller vad det heter. 14 dgr returrätt brukar ju gälla. Har inte provat babylands så kan inte hjälpa där tyvärr. Men jag är nöjd med tygisarna jag har (vikisar o formsydd frotte)

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • saferide

Väntar på vår lilla tjej som ligger i magen. Har beställt några babyland pocket-blöjor, mest för att testa (betalade 150 kronor för 5 stycken, så jag förväntar mig inga under...). Idag beställde jag även några från Softbums (echo), tre skal och nio inlägg, för de verkar vara otroligt smidiga! Någon som har erfarenhet?

• samban
    karamell skrev 2012-02-04 09:33:55 följande:
    Igår gjorde jag nåt jag hoppas inte var dumt, jag spontanshoppade tygblöjor. Vi har egentligen aldrig tänkt tanken på att köra med det förut eftersom det verkat så opraktiskt, lite halväckligt och dyrt (iaf om man ser till engångskostnaden), men så såg jag ett vad jag tror var ett bra erbjudande, snabbgooglade lite i ämnet, blev övertygad och så slog jag till. Idag har jag ågren och nu behöver jag peppning - visst har vi inte slängt pengarna i sjön? Eftersom jag alltså är en über-rookie vad gäller detta med tygblöjor behöver jag lite råd också. De blöjor vi har köpt är av märket typ babyland, pocketmodell. Är de bra? Räcker det inlägg som följer med, eller behöver man fler? Var köper man i så fall extra inlägg? Kan man köpa begagnade inlägg eller är det för "äckligt"? När man tvättar blöjorna, tar man ut inläggen först då så att de ligger separat i tvättmaskinen, eller slänger man bara in alltihop som det är? Äldsta barnet i vår familj är drygt 2,5 och använder blöja men pottränar, det yngsta 10 månader. Visst borde det väl löna sig med tygblöjor fast vi börjar så "sent"? Ursäkta om det är dumma frågor, men jag är som sagt nybörjare och hoppas att jag inte gjort nåt förhastat nu...

Jag tycker absolut man kan köpa begagnade inlägg. En bra sak att tänka på om ni skulle ångra er är ju att det ofta går att sälja tygblöjor.:)
  • Trollis74

ang. babyland blöjor,
    de funkar kanonbra, är supernöjd över de jag har faktiskt. så de används jämte Fuzzybunz, och alla de andra blöjorna (har ju en del olika)
    dock är babyland bara uttestad ifrån födsel och till 3 månader. De fungerar utmärkt hittintills iallafall

även om jag skäms lite granna, då jag inte haft orken/lusten det sista - så jag har använt libro blöjor på pojken.. men får store sonen välja (6åringen) då väljer han tygblöjor på lilleman,, han tycker pappersblöjan stinker så äckligt !!!

och natten vågar jag inte mig på att använda pappersblöjor, då jag ibörjan när lilleman var liten, läckte igenom så många gånger.. det blir ju så mycket tvätt när sängen blir blöt.. (vi samsover)

• samban

Funderar på att köpa några babyland-pockets för att ha som nattblöjor. Vad tror ni om det? Nu kör vi engångs på natten eftersom vikblöjprna inte riktigt håller tätt en hel natt. Ni som testat pockets, vilka är bäst? Vilka håller tätt och vad använder ni för att hålla torrt? Kör vikisar på dagen eftersom det är så lätt att tvätta. Tönkte bara köpa kanske tre fyra pockets att ha som nattblöjpr. Det tar väl ett tag för pockete att torka efter tvätt va? Har tvättmaskin men ingen torktumlare.

• llotta

Samban - jag tror inget skulle klara natten här med tanke på vad de engångs vi använder väger på morgonen. 18:30-07:30 (eller åtminstone till 05) för vår tiomånaders som klämmer två flaskor välling under den perioden. Men om jag skulle prova skulle jag inte använda pockets (annars använder vi Fuzzis och bum genius mest) utan en imse vimse aio (jag gillar de med knappar bäst) med extra inlägg i. Har faktiskt funderat på att undersöka hur mkt de olika klarar just för att kanske kunna prova på natten också, men det har så dålig klang att väga blöjor sen caremahistorien... jag har faktiskt inte kommit mig för...

• llotta

Samban igen - både de pockets vi har och iv aio torkar snabbt (på en natt om det är lite luftcirkulation).

• samban

Men är inte enda skillnaden på pocckets och aios att pockets får man själv ladda med ilägg? Tänker att det är smartare för då kan man ju torka dem separat. Eller har en aio mycket bättre uppsugningsförmåga än en pocket? Lite är det för min sambis skull också, han tycker vikblöjor ärlite jobbigt.

• llotta

Samban - jo, generellt är det så. Imses aio viks dock ut så de torkar nästan lika snabbt som pocketsarna och jag upplever de som än mer läckagesäkra.

• samban
    llotta skrev 2012-02-05 11:52:11 följande:
    Samban - jo, generellt är det så. Imses aio viks dock ut så de torkar nästan lika snabbt som pocketsarna och jag upplever de som än mer läckagesäkra.

Okej, men uppsugningsförmågan är likvärdig eller? Läckage är egentligen inget problem för vi h ar flers ullbyxor som borde gå att dra utanpå isf. Kanske skule försöka testa en sv varje.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24