• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake

Wow vilka fina blöjor!

Verkar vara väldiogt stort med tygisar i Finland. Man fgar upp manga finska sidor när man googlar. Som tur är har jag en finsk styvmor.

Tänkte fraga en grej till idag: Vad har ni andra för erfarenhet av barnbecket? Är det typ omöjligt att fa bort? Funderar som nagon annan nämnde att göra ett gäng "engangstygblöjor" av ett badlakan... Hur har ni andra gjort?

• SaltNapp

hoppas mitt blöjpaket kommer på posten idag !
    en hel hög beg imse =)

Men undrar så hur jag skall tvätta dem?
    med ättika eller bikarbonat? har man det i varje tvätt eller bara då dem luktar illa?
    eller vad är bäst att tvätta dem i?

tvättnötter? vart hittar man det?

• Titinea

Krake skrev 2010-05-27 11:25:20 följande:
    Wow vilka fina blöjor!Verkar vara väldiogt stort med tygisar i Finland. Man fgar upp manga finska sidor när man googlar. Som tur är har jag en finsk styvmor.Tänkte fraga en grej till idag: Vad har ni andra för erfarenhet av barnbecket? Är det typ omöjligt att fa bort? Funderar som nagon annan nämnde att göra ett gäng "engangstygblöjor" av ett badlakan... Hur har ni andra gjort?
    Jag köpte tyg i finland i en vanlig tygaffär och behövde bara säga tygblöja och hon visade mig till ett speciellt bord med allt för tygblöjor. I Sverige så står de frågande om man säger samma sak.
    Så Finland är en guldgruva för tygblöjesökaren.  {#lang_emotions_laughing}

Kika gärna in i min blogg
  • johlinn
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-25 18:44:34 följande:
    Tack för ditt tips också Yamit!! Allt är värt att prova. Nu sitter jag och "porrsurfar" lite på blöjsajter. Vilka sajter är bäst och billigast? Vilka blöjor skulle ni köpa om ni skulle köpa (säg ungefär) 12 nya blöjor idag?
    Hmmm, jag köpte 12 nya bumgenious pockets... mest för att E. ska få ha fler fina nya blöjor på dagis {#lang_emotions_embarassed} De som är 2 år gamla är lite solkiga, alls inget fel på, men ser lite trista ut.
  • Monsterpannkaka
    Jag har blivit helt såld på pockets! Jag ääälskar pockets! å alla olika färger å alla skojiga inlägg man kan ha.
    Verkligen porr-surfe-varning.

Det här med att råka köpa fler.. det är farligt känner jag.
    Tycker dock det är jätte roligt att köpa att folk som syr själva. Det känns så personligt och mysigt :)

Någon som har sytt några pockets i S/M eller allra helst one-size i glada färger som ni behöver bli av med? :D :D

Säg till vettja! (:
  • yrväder

Titinea

Har du haft några problem med att knapparna lossnar från blöjorna. Alltså de du sattit dit själv med tången.

Har problem med att det lossnar, inte massor, men säkert ett par, tre st i månaden iaf. Vet inte om jag sätter dit dom lite fel, eller om syrran sliter upp dom för mkt. Eller om det är nåt annat. Dom går inte sönder eller så, utan hattpinnen sitter för dåligt i själva knappdelen tror jag.

• Ekorrfamiljen

Jo, jag är också kär i pockets, men Bum Genious Organic AIO var inte helt fel heller. *gillar* Ska köpa några Imse Vimse AIO när jag får pengar nästa gång med.

När Vemund börjar på dagis ska jag absolut köpa ett gäng nya fräscha blöjor i snygga färger, men redan nu vill jag ha lite nytt.

SaltNapp: Bäst är att tvätta i något miljögodkänt pulvermedel, typ Ocean körde vi förut, nu har vi nåt annat jag inte har koll på vad det heter. Bikarbonat eller ättika har man om blöjorna luktar illa. Tvättnötter finns i flera webshopar (som jag för tillfället inte minns namnen på heller ) men googla så hittar du säkert.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Candra

Nu har hon några tunna hemma, men vill ha några mer rejäla som hon kan ha när vi är iväg, så nu ska jag köpa nån..
    Vilka rekommenderar ni till en newbie?  Vill ha så tunna som möjligt (gärna såna med knappar i sidan istället för stängning fram) och pocket..

• yrväder

Så, nu har jag sytt en till pocket till syrrans stumpa, inte för att hon behöver fler egentligen men för att det är kul och för att jag ville testa en sidknäppt variant, som tydligen ska gå att använda som dra-uppis. Hon HATAR att ligga ner på skötbordet just nu.

Fast jag måste säga att jag tycker alla mönster är SÅ korta, jag vet inte om det är vi som är nojjiga i onödan, men dom känns som att dom riskerar att läcka baktill....

Mönstret är från the nappy network, wee wekas side snap, size S/M, upp till 12 kg, och det finns bilder i mönstret på 1.5 åringar på 12 kg som kan ha dom utan problem, så jag oroar mig nog i onödan med tanke på att hon är 1 år och 1 mån (10 månader korr) och bara är 70 lång och väger dryga 7 kg

Aja, återstår imorgon att se om den passar.

• Titinea
    yrväder skrev 2010-05-27 21:26:31 följande:
    Titinea
    Har du haft några problem med att knapparna lossnar från blöjorna. Alltså de du sattit dit själv med tången. Har problem med att det lossnar, inte massor, men säkert ett par, tre st i månaden iaf. Vet inte om jag sätter dit dom lite fel, eller om syrran sliter upp dom för mkt. Eller om det är nåt annat. Dom går inte sönder eller så, utan hattpinnen sitter för dåligt i själva knappdelen tror jag.
    Det har inte hänt än iallafall.
    Ibland har jag märkt att knapparna kan sitta för hårt/löst när jag inte riktigt centrerat tången. När de sitter för hårt så sliter man ju gärna mer, men jag/vi har inte slitit så hårt att något lossnat.
    Så nu när jag sätter knapparna trycker jag ordentligt och försöker se till att knappen är centrerad. På de senaste blöjorna har det problemet inte uppstått iallafall

Hmmm, jag kan inte komma på vad felet kan vara. Men om hon sliter jättehårt kanske de släpper.
    Hur ser knappen ut när du tryckt ihop den med tången? Är den spetsig eller helt nedtryckt i botten? (om du förstår min beskrivning) {#lang_emotions_tongue_out}
    Kika gärna in i min blogg
Svar på tråden Tygblöjetråden 24