• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen

Åh, så sugen! När skatten kommer blir det nog en beställning från Babipur trots allt! De var billigast va? Har inte märkt problem med varken hund- eller katthår än faktiskt.. Men vi hänger blöjorna nere i källaren (tvättstugan) och där är hunden aldrig..

Zoria123 skrev 2010-06-07 15:11:04 följande:
    WEEEE fick precis hem min FLIP BG! :D och de är såååååååå fina!! Nu ska bara lillen ut så man kan börja använda dem!

Dock slog det mig något, vi har två katter och det är katthår på allt och alla! Måste alltid rulla alla kläder efter tvätten. Är det så för er som har katter att ni måste rulla era tygblöjor eller har ni någon bra lösning?
    Jag vill ju helst slippa torktumlaren.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Humminggirl

Min man gjorde mig riktigt glad idag...på tal om ingenting.

Vi skulle ut och handla och jag har haft engångs på dottern då eftersom hon har varit lite röd om rumpan på sistone. Maken hade bytt på henne sist så jag frågade:

-Har hon en engångs på sig nu? 
    -Nä, hon har en "riktig" på sig.  (Dvs en av mina hemsydda pockets.)

Gott betyg med andra ord.    

• Ekorrfamiljen

Humminggirl: Haha, vad roligt! Vi säger också "riktiga" blöjor om tygisarna.

På tal om tyg ja, jag har fått äran att testa Imse Vimses nya ullbyxa, men jag måste säga att jag gillar gamla modellen bättre. Jag boostar ju alltid så mycket inför natten och det får bara plats ETT inlägg i den nya blöjbyxan.. *noterar i protokollet*

• Ronjas mamma

hur ser man skillnad på nya och gamla? är det nya de sälger på hemsidan??

Ekorrfamiljen skrev 2010-06-08 23:16:16 följande:

Humminggirl: Haha, vad roligt! Vi säger också "riktiga" blöjor om tygisarna.

På tal om tyg ja, jag har fått äran att testa Imse Vimses nya ullbyxa, men jag måste säga att jag gillar gamla modellen bättre. Jag boostar ju alltid så mycket inför natten och det får bara plats ETT inlägg i den nya blöjbyxan.. *noterar i protokollet*

• Zoria123

SaltNapp: ja alltså har ju inte kunnat göra annat än att titta på dem då vår lille inte ska dyka fram förend om 2 veckor :) Men de är verkligen jättefina! Lätta att justera och bra inlägg, till och med min mor blev imponerad som har varit lite skepptiskt till det där med tygblöjjor :)

Sen har jag för mig att de ska tvättas innan men finns ingen bruksanvisning. Så tänkte försöka googla lite på det hur det ligger till :) 

Ekorrfamiljen: Ahh ok, ja problemet är nog att min man inte är så noga med att rulla sina kläder och stoppar in dem i tvättmaskinen och då blir det så att alla kläder blir håriga från hans. Men han kanske förbättrar sig nu när blöjorna ska in i samma maskin ;) 

Och jo frakten var billigast på babipur, annars är det samma pris på de i england, eller iaf de sidor som jag kolla upp :) 

• johlinn

zoria - alla tygblöjor ska tvättas innan användning. Det är för att få en bättre uppsugning och för att göra sig av med ev. restkemikalier från tillverkninngen.

• SaltNapp

Zoria, oj hade visst missat den lilla detasljen ;)  hoppas liten kommer ut snart då så du får testa dem snart =)
    jag hoppas mina kommer innan denna veckan är slut =)

humminggirl : sikket beröm !!

• Zoria123

Johlinn: Ahhh tack, då är det bara till att tvätta :)

SaltNapp: det är lungt, tror du kommer hinna berätta för mig hur de är att använda innan mig ;) och jo, jag bara läääängtar tills den skall komma ut :D

• Catriiin
    Humminggirl skrev 2010-06-08 22:54:24 följande:
    Min man gjorde mig riktigt glad idag...på tal om ingenting.

Vi skulle ut och handla och jag har haft engångs på dottern då eftersom hon har varit lite röd om rumpan på sistone. Maken hade bytt på henne sist så jag frågade:

-Har hon en engångs på sig nu? 
    -Nä, hon har en "riktig" på sig.  (Dvs en av mina hemsydda pockets.)

Gott betyg med andra ord.    
    Haha, vi säger också "de riktiga" eller "de vanliga" om tygblöjorna
  • Ekorrfamiljen
    Ronjas mamma skrev 2010-06-09 00:58:35 följande:
    hur ser man skillnad på nya och gamla? är det nya de sälger på hemsidan??
    Jag tror att det här är prototyper, så det är inte i produktion/till försäljning än. Den största skillnaden so far är att de är några cm kortare och det var inte till fördel..
Svar på tråden Tygblöjetråden 24