• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ronjas mamma

Någon av er men flips som kan ta några foto och lägga in?
    Jag har försökt hitta på nätet men antingen är det en bild av dem stängda eller en tecknad bild øv
    Vill helst veta om de är enklare än I.V's pullbyxa och formsydd båda att ta på men också rent vikt mässigt..
    Önskar hitta något som funkar när vi inte är hemma problemet är att ha tygblöjor till två barn ute på stan min skötväska blir astung..
    Vi kör BG organic Aio hemma och så har vi I:V pull och formsydda på natten nu efter att flickorna växt ur I.V AIO

• Titinea
    Yrväder: Hur har det gått med knapparna?
    Kom på att jag inte riktigt svarade om knapputseendet. Mina fungerar bäst om båda är helt nedtryckta och de är som cirklar på "knoppen". Är de lite snea eller löst fasttryckta så kan det vara svårare att sätta på knappen.
    Kika gärna in i min blogg
  • yrväder
    Titinea skrev 2010-06-05 18:46:46 följande:
    Yrväder: Hur har det gått med knapparna?
    Kom på att jag inte riktigt svarade om knapputseendet. Mina fungerar bäst om båda är helt nedtryckta och de är som cirklar på "knoppen". Är de lite snea eller löst fasttryckta så kan det vara svårare att sätta på knappen.
    Har frågat syrran, och det verkar som om problemet sitter i att hela pinnen lossnar/går av Alla blöjor utom ett skal har ebayknappar och det är på dom det har hänt. Skalet har knappar från babythings och dom har hållt, men det används ju inte lika frekvent som de andra, bara på natten över de formsydda.

Tror jag köper knapparna från babythings hädanefter, alternativt beställer från kam i usa. risken finns ju att ebayknapparna är gjord av annan plast, även om det låter otroligt eftersom dina verkar hålla. (man har ju hört om kinafabriker som fortsätter tillverka produkter nattetid fast med sämre material, som dom sen säljer på svarta marknaden)
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-06-06 22:31:03 följande:
    Har frågat syrran, och det verkar som om problemet sitter i att hela pinnen lossnar/går av Alla blöjor utom ett skal har ebayknappar och det är på dom det har hänt. Skalet har knappar från babythings och dom har hållt, men det används ju inte lika frekvent som de andra, bara på natten över de formsydda.

Tror jag köper knapparna från babythings hädanefter, alternativt beställer från kam i usa. risken finns ju att ebayknapparna är gjord av annan plast, även om det låter otroligt eftersom dina verkar hålla. (man har ju hört om kinafabriker som fortsätter tillverka produkter nattetid fast med sämre material, som dom sen säljer på svarta marknaden)
    Vad konstigt att det är så olika på våra knappar, eftersom ingen av mina gått sönder. Men ibland kanske de skickar dåliga knappar.
    hmm, jag som ska beställa nya knappar, då kanske jag beställer från babythings eller kam. VIll ju inte riskera att få dåliga knappar jag med.  Men för priset på ebay så var det helt värt att köpa tång + knappar för samma pris som tång i Sverige...Så nu kan jag ju köpa knappar varsomhelst.
    Har du satt babythingsknappar i de som gått sönder då? Då kan man ju se om de håller eller går sönder de med på samma plats.
    Hoppas det fixar sig med knapparna.  Glad
    Kika gärna in i min blogg
  • Zoria123

WEEEE fick precis hem min FLIP BG! :D och de är såååååååå fina!! Nu ska bara lillen ut så man kan börja använda dem!

Dock slog det mig något, vi har två katter och det är katthår på allt och alla! Måste alltid rulla alla kläder efter tvätten. Är det så för er som har katter att ni måste rulla era tygblöjor eller har ni någon bra lösning?
    Jag vill ju helst slippa torktumlaren.

• SaltNapp
    Zoria123 skrev 2010-06-07 15:11:04 följande:
    WEEEE fick precis hem min FLIP BG! :D och de är såååååååå fina!! Nu ska bara lillen ut så man kan börja använda dem!

Dock slog det mig något, vi har två katter och det är katthår på allt och alla! Måste alltid rulla alla kläder efter tvätten. Är det så för er som har katter att ni måste rulla era tygblöjor eller har ni någon bra lösning?
    Jag vill ju helst slippa torktumlaren.
    å redan framme!!
    hoppas mina kommer så fort med =)
    man skall tvätta dem före första användnigen va?
  • Blå Flygare

Nån som beställt från Mjuka Under på länge? Jag har beställt många, och först skulle dekomma v 15 - sen kom tyget då och de skulle sys. Prel. komma v20. Fortf. inte fått, och inget svar på mitt mail för några dagar sen.

• yrväder
    Titinea skrev 2010-06-07 08:56:21 följande:
    Vad konstigt att det är så olika på våra knappar, eftersom ingen av mina gått sönder. Men ibland kanske de skickar dåliga knappar.
    hmm, jag som ska beställa nya knappar, då kanske jag beställer från babythings eller kam. VIll ju inte riskera att få dåliga knappar jag med.  Men för priset på ebay så var det helt värt att köpa tång + knappar för samma pris som tång i Sverige...Så nu kan jag ju köpa knappar varsomhelst.
    Har du satt babythingsknappar i de som gått sönder då? Då kan man ju se om de håller eller går sönder de med på samma plats.
    Hoppas det fixar sig med knapparna.  Glad
    Näe det har jag inte gjort, har inte tänkt så långt. Sen vet jag inte om det skulle vara så snyggt med en rosa knapp bland alla dom gröna *petig*

Men det kan ju helt enkelt vara så att dom sliter för mkt på knapparna, dom tar typ tag i tyget och drar tills knappen går upp.
  • SaltNapp
    SaltNapp skrev 2010-06-07 16:05:46 följande:
    å redan framme!!
    hoppas mina kommer så fort med =)
    man skall tvätta dem före första användnigen va?
    är så himla nyfiken..
    Vad tycker du om flipsen ?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24