• Lycka77

Efter upprepade mf-forts

Vi fanns där för varandra när vi hade det som jobbigast...

Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade små, den värsta tiden är över.
    Här kan vi dela vardagens små bekymmer men även de underbara stunderna.
    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
  • Lilleskuttan

Härligt krus att förlossningen gick över förväntan.

Hoppas ni alla hade en trevlig valborg.
    Jag fick en jätte STOR störtblödning i går kväll när jag reste mig från soffan. Har nog aldrig sett så mycket blod. Så jag fick tillbringa natten på gynakuten:) men som tur var så lever bebisen :)
    Trodde aldrig det efter  allt som kom ut. Men ibland ska man väl ha tur också.
    Vi  hade inte berätta för några att jag är gravid, men då vi behövde barnvakt till m så var vi ju tvugna att tala om varför jag skulle till sjukhuset kl 22 på kvällen...

• mellanD
    Lilleskuttan skrev 2012-05-01 11:45:50 följande:

Jag fick en jätte STOR störtblödning i går kväll när jag reste mig från soffan. Har nog aldrig sett så mycket blod. Så jag fick tillbringa natten på gynakuten:) men som tur var så lever bebisen :)
    Vi  hade inte berätta för några att jag är gravid, men då vi behövde barnvakt till m så var vi ju tvugna att tala om varför jag skulle till sjukhuset kl 22 på kvällen...

usch, vad läskigt - tur att allt såg bra ut!
  • Callan
    Lilleskuttan skrev 2012-05-01 11:45:50 följande:

Huvva!
    Nu blir det till att ta det lugnt ett tag då, vilken v är det nu? 
  • BettanB

Lilleskuttan; Usch så läskigt. Skönt att allt såg bra ut.

I BettanMansion är sorgen randig.
  • Lilleskuttan

calla. är i v 13. Moderkakan sitter lågt så det kunde bli mer blödningar, men jag hoppas att de inte blir lika som den i måndags.. rena blodbadet..  Var tydligen "vanligt" med blödningar runt de här veckorna då moderkakan ska ta över..

• Krusbär A

Lilleskuttan: Fy, vilken skräckupplevelse! Men skönt att allt var bra!

Finess: Jag födde söndag morgon kl. 7.30 men det satte igång lördag kväll. Kom in vid 2.30 och då var jag öppen 7-8 cm. Fick epidural som (till skillnad mot förra gången) gjorde hela skillnaden, kändes det som. Jag kunde röra mig in i det sista och födde själv (med mannens hjälp) fram lillan på en förlossningspall. Det var magiskt. Men jävlar vad ont det gjorde. Så nu blir det inte fler barn.

• FruZzz

Lilleskuttan; fy så läskigt! Hoppas ni slipper fler blodbad och att tiden rusar på...

Jag skrev en kort förlossningsberättelse till några vänner, här är en kopia för den som vill läsa.

Förlossningen startade på förmiddagen den 28/4, jag fattade det inte eftersom jag haft så mycket förvärkar varenda dag. Så vi var i stans största lekplats på förmiddagen med en kollega till mig och hennes dotter, men när vi satte oss för att äta lunch kl 12 och jag fick fokusera mig igenom "förvärkarna" var 6-7e minut så insåg vi att vi kanske inte skulle åka på loppis den eftermiddagen...
    Vi åkte hem, N hämtades nöjd av morfar och sambo och vi satte oss i sängen och klockade och slappnade av och tittade på ett avsnitt av dr House. Ringde förlossningen när det var 5-6 minuter mellan värkarna och de tyckte att vi kunde komma in när vi ville. Någon timme senare kändes det dags att byta ställning och när vi gick till köket och värkarna kom med 3,5 minuters mellanrum tänkte vi att det är väl lagom att åka in så att vi kan åka innan det blir för bråttom och jobbigt. Fortfarande fungerade min avslappningsteknik bra, men att andas ljudlöst fick kompletteras med att bröla aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (jag tror faktiskt att jag klarade hela förlossningen utan att flåsandas! Sen om jag använde finslipad dykteknik vet jag inte riktigt).
    Vi åkte in och var på förlossningen vid kvart över fyra och jag hann ha 3 värkar på vägen från hissen till förlossningsrummet. Jag tyckte att barnmorskan verkade lite stressad, fattade inte att det var för att hon insåg att jag skulle kunna föda barn snart... När hon undersökte mig och bad mig gissa hur mycket jag var öppen vågade jag inte och svarade ”mer än 2,5 cm för det var jag i tisdags” (men jag tänkte Gode Gud säg inte 3-4 cm!!!).  Jag blev bönhörd och hade klarat av 7cm. Klarade mig en stund till och antagligen någon cm till utan annan smärtlindring än aaaaaaaaaaaaa och mannen. Sen tog jag lite lustgas, men eftersom jag inte ville bli snurrig i så låg dos så jag vet inte riktigt vad den gjorde för nytta.  Några värkar senare bytte jag ställning till knästående, vattnet gick och det var dags att krysta. Sjuhelvetesjävlar vad ont det gör att föda barn, det är superwomankrafter och krysta kan jag till en början. Men tydligen är min mellangård inte benägen att släppa ut folk så liksom med N så krystade jag och krystade och krystade och krystade.  Sa till barnmorskan efter ett tag ”Ska inte andra barnet födas på två krystvärkar och 8 minuter?!!!”. Tydligen inte. Till slut orkade inte min livmoder krysta mer så än en gång fick jag den äran att ha fullt hus på förlossningsrummet, denna gång tack och lov utan att det var oro för bebisen. En barnmorska på magen räckte inte, men en doktor med sugklocka fungerade inte heller, saxen däremot fungerade utmärkt och ut kom en N-kopia, fast knubbigare, skrikande och välmående.

Min livmoder hade tydligen lackat ur helt och tyckte att den gjort sitt så den drog inte ihop sig utan slappade. Det tyckte förlossningens typ hela arbetsstyrka var ett problem (de kan inte ha haft en stressig kväll eftersom det var så mycket folk hos mig hela tiden…) och de ägnade en och en halv timme åt mysiga åtgärder som sömnad, magmassage, testning av olika administreringsvägar för läkemedel, innan vi äntligen fick vara ifred. En stund till fick jag dock dö törstdöden eftersom de inte vågade vara säkra på att jag skulle slippa en tur till operation. Det slapp jag dock och vi fick årtusendets godaste mackor. Sen blev det BB, men inget vidare roligt så dagen efter när den värsta svimmningsyrseln släppt fick jag tack och lov åka hem.

Jag har insett att min drömförlossning inte finns (den smärtfria...) men skillnaden den här gången är att jag är så stolt och nöjd över min insats. Det jag kunde påverka gick så bra! Jag hanterade nästan 5 av 6 timmar bara med hjälp av avslappning. Men nästa gång, om det nu blir nån jag har ju inte direkt lust att vara gravid mer, får de nog lägga fram saxen från början.

Och vet ni, jag har träningsvärk och eftervärk och underlivsvärk, men inte spelar det nån roll för jag har två underverk till ungar.

• EMND

Så tist der har blivit i tråden. Hoppas att alla mår bra.
    Jag har drabbats av en förkylning, enorm trötthet och mensstrull denna månad och undrar om någon känner igen dethär Mensen kom 5:te månaden efter förlossningen och 2 första var som förr medan 2 följande var 33 dagar och rikliga men nu sist nr-5 så det kom bara massa slem, lite rosa och mest brun färgat på dag 26. Det slutade efter 1,5-2 dagar och så fick jag finnar, yrsel, trötthet och förkylning-nästäppa som inte går över. Jag tog grav.test och det var minus. Vad är det här? Går det över eller bör jag se en doktor?

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts