Inlägg från: Scruffy |Visa alla inlägg
  • Scruffy

Traderatråden nr 16

Någon som har lagt upp annonser med prolist på sistpone?

Jag försöker göra det nu, men det är så otroligt segt. TIdigare brukarde det gå på 1 minut.

• Scruffy

Fick tillslut annonserna upplagda, men dem som jag hade laddat upp med prolisten, laddades upp två gånger, och det tog timmar innan jag såg dem. Satt nu på morgonen och tog bort dem då dem hade registrerats dubbelt.

• Scruffy

Köpte ett regnställ på T för en vecka sedan.

I annonsen stod det är portot gick på 42 kr och med posten.
    Jag tänkte bara att ok 42 schenker, visst helt OK.

Jag fick det i brevlådan med posten på 1 dag så det var snabb leverans.
    Däremot var det bara portat med 36 kr. Dvs 6 kr mindre än det jag betalade.

Igår får jag ett mail från köparen (bara ca 37 omdömmen så inte så aktiv på T.
    I mailet skriver han att om jag lämnar positivt så får jag ett tillbaka.

Jag är lite kluven hur jag ska göra, maila tillbaka och fråga varför han tog 42 kr
    i frakt när det gick på 36 eller bara dra ned på fraktkostnaden i hans stapel?     

• Scruffy
    Fins Mamma skrev 2012-05-23 21:53:10 följande:
    låt mig gissa. han hade skrivit schenker 42 kr och skickade med posten? I bubbelkuvert eller liknande som det kan kosta 6 kronor för?

Nej, han hade faktiskt skrivit posten 42 kr (men jag tolkade det som schenker pga kostnaden)

Det var skickat i ett kuvert som såg ut att komma från en arbetsplats  

Jag skrev ingenting om det men drog ned till en 2:a på frakkostnaden.

• Scruffy
    Jag1977 skrev 2012-06-08 22:56:07 följande:

Fast om han har företag finns stor chans att han använt sig av rabattfrimärken, då stämmer inte alltid summan på frimärkena med den egentliga summan. Eller så har han vägt hemma och så har postens våg vägt mer exakt än hans, vi snackar ju om 6kr.... Blir lite förvånad varför man inte kontaktar säljaren istället för att spekulera. Som säljare tar jag hellre ett frimärke för mycket om det ligger på gränsen då ingen ska behöva betala för ett paket som är frankerat för lite- men ibland köper jag frimärken när jag lämnar in det- alltså finns risken att deras våg väger några gram mer eller mindre än min- men herregud liksom. Hade du hört av dig och velat återbetala 6kr om det vart tvärtom?

Ja, jag är helt genomärlig. Det har hänt ett par gånger att jag har missbedömt frakten och skivit en högre frakkostnad på 6-12 kr. Vid varje tillfälle har jag mailat köparen och sagt att frakten har gått på mindre än vad jag uppgav och bett om kontonummer så att jag kan betala tillbaka överskottet.

I ett fall nu så råkade jag missa en betalning. Pengarna satt på mitt konto i en vecka innan jag såg insättningen.
    Jag gav köparen fraktfritt som kompensation och bad om ursäkt. (Skickade med frimärken tillsamamns med varan)  
  • Scruffy

Vad tycker ni. Vann en auktion med nästan nya sandaler för 158 kr. Portot var satt till 59 kr. (normalt brukar det ligga på mellan 36-48.) När jag sedan får försändelsen har hon frankerat med 48 kr. (11 kr i vinst)

Bruakar ni det låta gå? Ska jag typ skriva någon att fin vara men DYR frakt?  

• Scruffy

Tycker det går dåligt nu. La ut 10 annonser i söndags och kanske 6 till igår.
    Än då länge har jag bara bud på 3 av dem.

Många av kläderna är Me Too och i mycket fint skick, fast Me Too kanske inte är så populärt längre?    

• Scruffy

Behöver er hjälp. Jag skulle vilja skicka en tennisracket. Den har en längd på 75 cm. Vikten är ca 700 gram. Vad skickar jag den med? Verkar som om längden ställer till med problem.

• Scruffy
    Medusan skrev 2012-09-25 09:01:31 följande:
    Schenker, DHL eller bussgods.

Schenker accepterar inte en längd på 75 cm. När jag försöker räkna ut fraktpriset.

DHL har ju bara egan kartonger och inget i den längden. 

Är verkligen bussgods det enda alternativet?     
  • Scruffy

Detta är första gången det har hänt mig och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

En helt ny på tradera, typ medlem sedan en vecka tillbaka tar en vara av mig som jag har ute till FAST PRIS på KÖP NU. Hon betalar varan plus frakt snabbt.

Jag skickar varan med Schenker som överrenskommet, men hon hämtar inte ute sin vara. Jag brukar faktiskt följa det som jag skickar och har vid behov mailat en påminnelse till köparen att dem måste hämta ut paketet.
     Nu måste jag lösa ut det för 55 kr, SURT.

Jag har mailat henne i fredags och frågat varför hon inte har hämtat ut det men har ännu inte fått något svar.
    Kommer att erbjuda att antingen skicka det igen, men att hon då får betala min returfrakt plus ny frakt, eller så häver jag köpet och hon får tillbaka pengarna minus returfrakt och provision.    

Någon annan som har råkat ut för detta?        

• Scruffy

Hur lång tid tycker ni är  rimligt för en säljare att posta paketet efter betalning?
    Jag betalade i helgen och hon hade pengarna i måndags.
    Jag mailade även henne och skrev att jag hade fört över pengarna med mitt alias.

Det skulle skickas med postens skicka lätt.
    Om jag minns rätt så får mottagaren ett mail när frakt är bokad och paketet postat.
    Idag är det fredag och fortfarande varken mail eller någon vara.      

• Scruffy

Jag fick ett mail av säljaren som inte ville fullborda affären.

Hon hade upptäckt några missfärningar i tyger som inte stod i annonsen och hon ville inte sälja objektet i det skicket.

Så nu väntar jag på att få mina pengar tillbaka. Känns lite snopet.    

• Scruffy

Irriterad på Tradera då påminnelser från minneslistan inte fungerar på söndag kvällar.

Mailen brukar alltid droppa in på måndag fm.

Missade ett par byxor i kväll och har missat massa annat på det sättet också.     

• Scruffy

Kollade precis mina staplar och frakkostnaden har köparna dragit ned på till 4,7, så nu har jag bara 4,8 i snitt.

Jag debiterar frakt enligt gällande tabell hos posten el schenker alt DHL.
    Tar inga avgifter för emballage... Riktigt irriterad.   

• Scruffy

Fick för övrigt hem en tröja och ett par byxor till dottern  idag som fullkomligt STANK parfym. Det bara snurrade i skallen på mig. Rakt ned i tvättkorgen med dem. 

• Scruffy

Nu behöver jag lite råd då jag har råkat ut för en missnöjd köpare för första gången.

Hon tog dotters Reima vinterjacka och byxor på ett köp nu och idag har jag fått ett mail av henne där hon skriver att hon är missnöjd.

Jag har helt enkelt missat i den nogranna granskningen som jag brukar göra då hon tydligen har hittat en hel del andra fel. Jag har absolut inte som avsikt att försöka luras utan har haft lite för bråttom när jag lade ute annonsen.
    Jag klistrar in hela hennes mail här. Tacksam för kommentarer om hur jag ska lösa det.       

Hämtade ut jackan och byxan igår och måste tyvärr meddela att jag är besviken! Har handlat en del på Tradera/Blocket och vet att begagnat är begagnat och att man inte kan vänta sig tipp topp skick, så det här är faktiskt första gången jag återkommer till en säljare med klagomål.   Jag köpte setet för 700 för att jag trodde att jag kunde lita på beskrivningen eftersom du har fått så många bra omdömen och för att alla dina andra beskrivningar var så detaljerade.   Blev därför mycket förvånad över att inte kläderna var i bättre skick.   Byxan är i min mening inte "lite sliten på högra knät" när båda knäna är rejält slitna och det ena har ett hål rakt igenom yttertyget. Litet, men ändå... Vidare finns det på byxorna ytterligare ett hål i nedkant och de är även där i mitt tycke nämnvärt slitna!   Jackan ska enligt beskrivningen vara "i toppskick utan anmärkningar" vilket lät bra eftersom jag precis var på väg att köpa en ny från förra året på rea. Då väntar jag mig inte en jacka med hål i tyget vid muddarna, slitage exempelvis mitt fram och i nedkant bak, noppigt foder och div små fläckar.

Nu har jag ventilerat mina tankar, du avgör själv vad du vill göra med informationen!

Ska jag erbjuda henne att ta tillbaka hela köpet eftersom hon tydligen är så missnöjd? Eller ska jag föreslå om hon vill behålla det och ge henne 200 kr i rabatt?
    Än så länge har jag inte svarat på hennes mail för jag ska iväg nu och måste fundera på det. Hoppas att jag kan få lite väredefulla råd här.     

Svar på tråden Traderatråden nr 16