• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • NoelochJack
    star67 skrev 2010-12-06 23:16:14 följande:
    oj min dotter är snart 4 år och har 92, några plagg är 98 men lite för stora, till en 1,5 86 är bra tycker jag och kanske om någon plagg du tycker är för små ta stl 92. han måste kunna röra sig i kläderna eller hur??
    Fast så kan man ju inte jämföra. Min 9 månaders har 86 i kläder!

Däremot låter det ju väldigt stort att köpa 98 om han bara är 81 cm lång, men han kanske har långa ben?
    Noel 071120 och Jack 100312
  • piiiinkcat
    charmmiss skrev 2010-12-06 22:31:30 följande:
    min dotter på 2 år är 82 cm, hon har st 86 på byxor, st 92 är alldeles för långa, 98 skulle hon drunkna i, 98 kan man dotter på 4 år ha som är 100cm.
    Ja, det var ju det ja. Har också en dotter och hon fyller 4 om någon vecka och hon kan knappt ha 98 längre så lillebror får använda en del av hennes kläder.. tyvärr så är det mesta rosa men jag försöker köpa så mycket unisex kläder som möjligt.. Tyvärr så får de ju massa kläder av släkten och då är det mest "flickkläder" till Molly och "pojkkläder" till Leonard. Unisex kläder i storlek 98 kanske skulle funka.. men men.. Tyvärr är ju byxorna i 98 för stora för lille hubben och för små för storasyster. 
    Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • annat82
    piiiinkcat skrev 2010-12-06 22:18:58 följande:
    Jag satt å funderade ... min son är 1½ år och jag blev osäker på vilken storlek jag skall köpa kläder till honom i? Han är ganska kort... 81 cm och väldigt aktiv.... 80 har han vuxit ut.. men jag tycker det mesta i storlek 86 är litet i storlek. Byxor är ju oftast askorta i benen... speciellt efter en tvättning. Har köpt en del i 92, men började fundera på om man kanske skulle köpa 98 istället.. så har han ju även lite att växa i... gaah..
    Jag skulle nog se det som så att man kan ju alltid testa. För stora saker växer de ju i senare om inte annat.
    Har en ganska så liten 1-åring men har börjat köpa en del i 80, men de lär få sparas ett tag till. Hon är smal med långa ben så byxor måste hon ha 74 och en del är nästan för korta ändå. Bodys är 74 på gränsen till tokigt stort oftast.
    Felet med byxor är att hon är smal och de aldrig sitter uppe. Reglerbar midja är ett måste och ändå åker de oftast ned ändå.
    Hon är väldigt aktiv och då känns det nästan ännu viktigare att kläderna sitter ganska bra också och sitter kvar fast de rör sig så mycket
    Sen att det kan variera så mycket mellan olika märken gör det ju inte lättare
  • Viktorsmamma
    annat82 skrev 2010-12-07 12:58:15 följande:
    Jag skulle nog se det som så att man kan ju alltid testa. För stora saker växer de ju i senare om inte annat.
    Har en ganska så liten 1-åring men har börjat köpa en del i 80, men de lär få sparas ett tag till. Hon är smal med långa ben så byxor måste hon ha 74 och en del är nästan för korta ändå. Bodys är 74 på gränsen till tokigt stort oftast.
    Felet med byxor är att hon är smal och de aldrig sitter uppe. Reglerbar midja är ett måste och ändå åker de oftast ned ändå.
    Hon är väldigt aktiv och då känns det nästan ännu viktigare att kläderna sitter ganska bra också och sitter kvar fast de rör sig så mycket
    Sen att det kan variera så mycket mellan olika märken gör det ju inte lättare
    precis som oss låter de där.

när viktor va 1år hade han 68/74 i kläder, när han va 16mån växte han i 80 kläderna men växte ur tröjorna på 1-2mån och hade 86 i tröjor kanske 1månad. sen har han haft 92 fram tills nu (25mån) och kan forfarande ha 92 i alla tröjor och även 98 men de är lite stort.

byxor hade han i 80 (kan fortfaran ha vissa par) fram tills 1-2månader sen, nu har han 86/92 på byxor beroende på märke..

byxorna som passade bäst och fortfarande gör är Nova Star jeans/mjukisar med hög mudd, dock inge fint med body till, utan med tröja då annars ser mudden super ful upp till.
  • annat82
    Viktorsmamma skrev 2010-12-07 13:02:55 följande:
    precis som oss låter de där.

när viktor va 1år hade han 68/74 i kläder, när han va 16mån växte han i 80 kläderna men växte ur tröjorna på 1-2mån och hade 86 i tröjor kanske 1månad. sen har han haft 92 fram tills nu (25mån) och kan forfarande ha 92 i alla tröjor och även 98 men de är lite stort.

byxor hade han i 80 (kan fortfaran ha vissa par) fram tills 1-2månader sen, nu har han 86/92 på byxor beroende på märke..

byxorna som passade bäst och fortfarande gör är Nova Star jeans/mjukisar med hög mudd, dock inge fint med body till, utan med tröja då annars ser mudden super ful upp till.
    Har bara ett par nova star byxor än så länge, stl 80 så de ligger och väntar på att bli använda

Gillar POPs slim jeans. Tyckte det var roligt att när jag var på POP i helgen hörde jag en pappa med liten bebis tycka det var löjligt med slim jeans till så små barn. Han skulle bara veta. Har ett par i 68 som fortfarande passar och även de är nästan de som sitter bäst just nu

Tycker inte det är så kul att försöka shoppa på tradera just nu, allt jag vill ha går dyrt
    Kul för säljarna däremot
  • Viktorsmamma
    annat82 skrev 2010-12-07 13:09:46 följande:
    Har bara ett par nova star byxor än så länge, stl 80 så de ligger och väntar på att bli använda

Gillar POPs slim jeans. Tyckte det var roligt att när jag var på POP i helgen hörde jag en pappa med liten bebis tycka det var löjligt med slim jeans till så små barn. Han skulle bara veta. Har ett par i 68 som fortfarande passar och även de är nästan de som sitter bäst just nu

Tycker inte det är så kul att försöka shoppa på tradera just nu, allt jag vill ha går dyrt
    Kul för säljarna däremot
    dom använde vi faktiskt redan då sonen hade 74. De i 80 alltså. du kan ju alltid vika upp mudden lite nertill och ha de "baggy"
  • kalmar brud

Någon som har koll på hur nya Me and I kläder brukar gå på tradera??? Jag har förpackningarna kvar och dom är inte använda...
    Har i storlek 98/104 flick och 110/116 pojk

• paramore
    aLttjolajban skrev 2010-12-07 12:10:39 följande:
    Här ska jag fylla på med auktioner ikväll

Haha vet inte inte om jag ska skratta eller gråta

Fick detta svar av den oserösa säljaren idag. Enligt auktionen skickas varan från norge,nu ska den skickas från ett helt annat land!

Detta mail fick jag

"Eftersom varan/varorna skickas från Asien tar det 7-10 dagar innan du du mottagit varan/varorna

Ha en fortsatt bra dag! :)

mvh xxxx"

Enligt vissa har det tagit ca 2 månader att få varan.

Ähh jag betalde direkt den 21/11,ska man vänta ännu flera veckor på varan nu?

Usel säljare och mitt omdöme är redan lämnatSkrattande
    Jag handlar massvis på ebay och det mesta är från asien, det mesta kommer efter 2-3 veckor. Jag har aldrig väntat längre än 1 månad iaf.

Synd att du lagt omdöme redan, det finns ju en liten risk att du får betala tull när det skickas från Asien...
    Blir riktigt irriterad på sånna säljare som skriver att varan finns i ett land men skickas sen från ett helt annat...
  • piiiinkcat

Jag köper också mycket från Asien men har aldrig behövt vänta längre än någon vecka innan jag har varorna. Aldrif behövt betala tull heller, även om jag har skickat "större" dyrare varor.. men sen så beror det ju på vad avsändaren skrivit på innehålsförteckningen. Många skriver typ t-shirts $5 och sen innehåller det kanske en tre bugaboo klädslar värde $400

• piiiinkcat
    aLttjolajban skrev 2010-12-07 12:10:39 följande:
    Här ska jag fylla på med auktioner ikväll

Haha vet inte inte om jag ska skratta eller gråta

Fick detta svar av den oserösa säljaren idag. Enligt auktionen skickas varan från norge,nu ska den skickas från ett helt annat land!

Detta mail fick jag

"Eftersom varan/varorna skickas från Asien tar det 7-10 dagar innan du du mottagit varan/varorna

Ha en fortsatt bra dag! :)

mvh xxxx"

Enligt vissa har det tagit ca 2 månader att få varan.

Ähh jag betalde direkt den 21/11,ska man vänta ännu flera veckor på varan nu?

Usel säljare och mitt omdöme är redan lämnatSkrattande
    Anmäl ANMÄL A N M Ä L !!!
Svar på tråden Traderatråden nr 16