• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Smilla1976
    piiiinkcat skrev 2010-12-07 16:44:25 följande:
    Tycker det är lite ojuste av folk att lämna negativt sista dagen. Omoget...

Men men.. så tycker jag. Jag lämnar alltid omdöme när jag fått betalt för varan (som säljare) eller när jag mottagit varan och (ev fått kontakt med säljaren vid frågor).
    Ja, då tycker vi olika...det är ju inte för att vara ojuste man lägger neg i sista minuten, det är för att man har blivit bränd en el flera gånger av oseriösa traderare!

Två gånger när jag har skött mitt åtagande till fullo, men motparten har misskött sig och jag då har lämnat negativt, ja då har jag fått tillbaka rena lögner i ett sk Hämndomdöme! Det är var jag kallar ojuste... så nä, jag lämnar hellre i slutet numera....dock så lämnar jag sällan negativt eftersom jag lyckligtvis har haft både bra säljare och bra köpare
  • Smilla1976
    kalmar brud skrev 2010-12-07 20:03:33 följande:
    vad ska man sätta för utropspris på NYA me and i kläder
    Jag sätter alltid 1kr på Meandi och det har alltid lönat sig.... men det beror på om du vågar
  • kalmar brud
    Smilla1976 skrev 2010-12-07 20:07:19 följande:
    Jag sätter alltid 1kr på Meandi och det har alltid lönat sig.... men det beror på om du vågar
    Jag sätter ett bra köp nu pris... 250 kr tänkte jag sätta sm köp nu pris på alla sakerna. Så löar det sig för personen att köpa.
  • piiiinkcat

Humm, förr så gick det ju tydligen tillåtet att skriva en annan fraktkostnad. Och ta mellanpengen i fickan.. men det var väl många som utnyttjade det här och tjänade kosing på det.. Tänker på de som sålde massa DVD-filmer för 1 kr styck och sen tog en frakt/emballagekostnad på 130 kr för att sedan skicka för 12 kr med A-post

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • Flickmamma
    kalmar brud skrev 2010-12-07 19:53:11 följande:
    vad ska man sätta för utrops pris? Har ett par blåa jeans, en pyjamas och en tunika med stora blommor på
    fast såhär skriver tradera : i och med att du lägger ett bud eller köper till fast pris accepterar du den fraktkostnad som säljaren uppgett i annonsen, även om den skiljer sig från den faktiska kostnaden för portot. Det som inte står i annonsen kan diskuteras er emellan. Tycker du att något är oklart - kontakta säljaren innan du bjuder/köper! Han hade uppgivit 28 kr i annonsen men så här skrev han i vinnarmailet :Fraktkostnader, inkluderar packning och emballage. Ibland kan det se konstigt ut att frakten är 36:- och varan kostar 1 kr. Deta hänger samman med Traderas debitering, och att jag gjort en sämre affär.
    En vara för en krona är givetvis en förlust att sälja, och den täcks delvis med att jag får betalt för att hantera ordern.Tänk på vad du betalar totalt, är det t.ex 1 kr för varan och 25 kr för frakt, och du ser 12 kr i frimärke på försändelsen, så beror detta på Traderas regler. Om jag satte utropspriset på 14:- och tog 12:- för frakt, skulle Tradera ta 4 kronor mer i försäljningsprovision, alltså skulle utropspriset vara 18:- och frakten 12:- dvs summa 30:-, inget som varken köpare eller säljare har någon som helst glädje av.Så vid billiga varor, som frakten kostar mer än varan, är inget konstigt. Du ska tänka på att det är båda sakerna som är varans pris. Vem kan sälja en klocka för en krona, och packa gratis, och ta ut frimärkskostnaden?

Ingen fraktkostnad som tar en eller två tior för hanteringen är oskälig.
    Dessutom är det vanligt att man tycker att frakten är dyr, när man betalat lite för varan, men om man inte fått den billigt tycks även frakten lättare acceperas.

Är inte detta ett konstigt resonemang? Och ingenstans i annonstexten eller i hans om står något om att han tar ut högre porto för att täcka förluster. Här blir det negativt!!Skrikandes
  • Flickmamma
    Flickmamma skrev 2010-12-07 20:23:03 följande:
    fast såhär skriver tradera : i och med att du lägger ett bud eller köper till fast pris accepterar du den fraktkostnad som säljaren uppgett i annonsen, även om den skiljer sig från den faktiska kostnaden för portot. Det som inte står i annonsen kan diskuteras er emellan. Tycker du att något är oklart - kontakta säljaren innan du bjuder/köper! Han hade uppgivit 28 kr i annonsen men så här skrev han i vinnarmailet :Fraktkostnader, inkluderar packning och emballage. Ibland kan det se konstigt ut att frakten är 36:- och varan kostar 1 kr. Deta hänger samman med Traderas debitering, och att jag gjort en sämre affär.
    En vara för en krona är givetvis en förlust att sälja, och den täcks delvis med att jag får betalt för att hantera ordern.Tänk på vad du betalar totalt, är det t.ex 1 kr för varan och 25 kr för frakt, och du ser 12 kr i frimärke på försändelsen, så beror detta på Traderas regler. Om jag satte utropspriset på 14:- och tog 12:- för frakt, skulle Tradera ta 4 kronor mer i försäljningsprovision, alltså skulle utropspriset vara 18:- och frakten 12:- dvs summa 30:-, inget som varken köpare eller säljare har någon som helst glädje av.Så vid billiga varor, som frakten kostar mer än varan, är inget konstigt. Du ska tänka på att det är båda sakerna som är varans pris. Vem kan sälja en klocka för en krona, och packa gratis, och ta ut frimärkskostnaden?

Dessutom är det vanligt att man tycker att frakten är dyr, när man betalat lite för varan, men om man inte fått den billigt tycks även frakten lättare acceperas.

Är inte detta ett konstigt resonemang? Och ingenstans i annonstexten eller i hans om står något om att han tar ut högre porto för att täcka förluster. Här blir det negativt!!Skrikandes
    detta hamnade fel
  • Flickmamma
    Hannaliten skrev 2010-12-07 19:58:02 följande:
    Nej, det får man inte och du kan säkert anmäla sånt till Tradera. I och med att han lägger på på frakten så behöver han inte betala provision till Tradera på den summan. Det var väldigt vanligt på Ebay, men de har gått hårt åt folk som gör så och det kan anmälas där också.

• Flickmamma
    Flickmamma skrev 2010-12-07 20:26:46 följande:

i hans PM ska det stå i nästsista meningen
  • versan
    kalmar brud skrev 2010-12-07 20:10:08 följande:
    Jag sätter ett bra köp nu pris... 250 kr tänkte jag sätta sm köp nu pris på alla sakerna. Så löar det sig för personen att köpa.
    Det gör jag med när jag säljer Ibland så blir man förvånad att folk hugger köpnu Direkt.
Svar på tråden Traderatråden nr 16