• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Xgirl83
    piiiinkcat skrev 2010-12-07 18:19:26 följande:
    Varför skall du vänta med det? Bättre du lämnar omdöme nu och riskerar och få ett hämndomdöme.. du kan alltid kommentera det.. (eller hur)

Jo jag tycker det är löjligt..
    Ett hämdomdöme har förstört rätt mycket för mig, det är inte "bara" att kommentera så är allt bra.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    piiiinkcat skrev 2010-12-07 18:22:37 följande:
    Okej om vi ser det så här istället. Jag säljer en vara och får in pengarna direkt, skickar varan. Lämnar mitt omdöme om snabb betalning med mera.. trevlig köpare... självklart blir jag ju asförbannad om jag får ett negativt omdöme tillbaka efter 60 dagar (nästan två månader). På två månader kan man ju lösa affärer med mera enkelt. Är det något som inte stämmer.. jag menar om du inte har fått betalt för något så skickar du det ju inte heller.
    Men självklart är det en nödlösning när man t ex blivit blåst på pengar eller liknande. Har visserligen själv aldrig lämnat negativt i sista stund men jag förstår varför man gör det när man blivit blåst eller liknande (inte får kontakt med köparen/säljaren på något sätt under lång tid) och man ser att den personen har för vana att lämna hämndneg (brukar gå lätt att lista ut).
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • piiiinkcat
    Xgirl83 skrev 2010-12-07 18:22:48 följande:
    Ett hämdomdöme har förstört rätt mycket för mig, det är inte "bara" att kommentera så är allt bra.
    Fast när du lämnar ett Negativt omdöme gör du kanske inte det utan att kontakta personen i fråga eller hur? Då har du antagligen en jäkligt bra anledning till varför du ger ett negativt omdöme... själva poängen med att lämna omdömen är ju att man skall beskriva hur det hela gått till. Sen om varan inte är det man väntat sig så skall man få pengarna tillbaka (eller fraktkostnaden). Väntar man 60 dagar med att lämna ett neg bara för att slippa negativt så har ju den tiden gått ut för llänge sedna.. 14 dagar säger Tradera.. är itne affären löst då så kan du lämna negativt.
    Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • Flickmamma

Köpte ett larm på tradera med portokostnad 28 kr och tänkte att då frankerar han väl med 24 kr och så vill han ha 4 kr i emballage. Döm om min förvåning när jag får ett långt mail där han förklarar att vi köpare inte ska lämna negativt omdöme för att han frankerar med 12 kr för resten av pengarna tar han ut eftersom han ofta säljer sina varor så billigt så annars skulle han gå med förlust. DemonFår man göra så?

• Hannah74

hahha, nä, det får man inte. Lite fräckt.

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503 Länk i pres
  • aLttjolajban
    Flickmamma skrev 2010-12-07 18:49:14 följande:
    Köpte ett larm på tradera med portokostnad 28 kr och tänkte att då frankerar han väl med 24 kr och så vill han ha 4 kr i emballage. Döm om min förvåning när jag får ett långt mail där han förklarar att vi köpare inte ska lämna negativt omdöme för att han frankerar med 12 kr för resten av pengarna tar han ut eftersom han ofta säljer sina varor så billigt så annars skulle han gå med förlust. DemonFår man göra så?
    det får man inte. bara att du drar ner porto srapeln rejäl och skriver om hur säljaren gör ang portot
    tradera kollar just nu hur köparna upplever portopriser. numera kan man inte skriva 11111 kr,utan den rätta portosumman måste stå,i den kostanden ska det enbart vara porto ,inga dolda avgifter osv
  • Tic1
    kalmar brud skrev 2010-12-07 13:25:45 följande:
    Någon som har koll på hur nya Me and I kläder brukar gå på tradera??? Jag har förpackningarna kvar och dom är inte använda...
    Har i storlek 98/104 flick och 110/116 pojk
    Vad är det för plagg du har i 98/104??
  • kalmar brud
    Tic1 skrev 2010-12-07 19:35:47 följande:
    Vad är det för plagg du har i 98/104??
    Ett par blåa denim jeans och daisyflowers tunika. Den med stora blommor på. Grön.
    Och sen en pyjamas.
  • kalmar brud
    Smilla1976 skrev 2010-12-07 16:41:00 följande:
    Jag tycker de verkar gå bra, det blir höga bud släng ut och gärna Köp nu!
    vad ska man sätta för utrops pris? Har ett par blåa jeans, en pyjamas och en tunika med stora blommor på
  • Hannaliten
    Flickmamma skrev 2010-12-07 18:49:14 följande:
    Nej, det får man inte och du kan säkert anmäla sånt till Tradera. I och med att han lägger på på frakten så behöver han inte betala provision till Tradera på den summan. Det var väldigt vanligt på Ebay, men de har gått hårt åt folk som gör så och det kan anmälas där också.
Svar på tråden Traderatråden nr 16