• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • BackinBlack
    flingan: Men GUD så härligt! Vad bra att ni fick 30-timmarsvecka för honom. Och du, den där gråten hör jag från Vincent varje morgon men jag intalar mig att det är övergående och att han snart är tillbaka i gamla banor för han har ju kul när han är där.

Lååååångt egoinlägg:
    Själv tar jag dig på orden mer än någonsin. Jag har bytt skrivbord till det jag skulle överta från tjejen som nu har fått sin lilla Hekla. Sitter bättre här och dessutom är skärmen in mot väggen så att ingen ser om jag surfar istället för att jobba, hahaha. Min tidigare plats hade STOR plattskärm ut mot korridoren så alla såg den när de gick in till oss.

Surfar in på MeandI och hit och ska nog vidare och spana lite om jag kan sälja/ge bort lite stämplar. Blev just uppringd av en tjej som bor nära oss och som vill hämta Expedit-hyllan jag monterade ned och la ut på Blocket igår kväll. Underbart. Sambon har bokat flyttbil och ska hämta låne-flyttlådor från grannar/dagiskompis föräldrar ikväll. Det rullar på helt enkelt. Och så har jag äntligen skickat det lite ångestfyllda mejlet att jag inte kan komma på bröllopsfesten på lördag. Usch. Men nu är det gjort.

Nu ska jag bara lägga upp hur jag ska prata med ekonomichefen imorgon - vill gå tidigare nästa tisdag, ta halvdag dagen innan flytten och flexa så att jag kan hämta barnen varannan dag nästa månad. Puh.
    Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • evani

Dagmamman bor ungefär vid Fjällenskolan, o hon vill att jag tipsar folk om att  dagmammorna i VIksjö har plats för fler barn... ;) så kom dit vet jag... Dagmamma rules !!!!! Tungan ute

Linnéa föddes 090127
  • flingansnö
    evani skrev 2010-08-11 15:38:57 följande:
    Dagmamman bor ungefär vid Fjällenskolan, o hon vill att jag tipsar folk om att  dagmammorna i VIksjö har plats för fler barn... ;) så kom dit vet jag... Dagmamma rules !!!!! Tungan ute
    hmmm, vet inte om jag håller med dig, men bara du är nöjd så är det ju toppen! Jag skulle aldrig ha mina barn hos en dagmamma, men det är ju tur att det finns både och så att vi kan bli nöjda allihopa!
  • Annelie E
    flingansnö skrev 2010-08-11 15:48:33 följande:
    hmmm, vet inte om jag håller med dig, men bara du är nöjd så är det ju toppen! Jag skulle aldrig ha mina barn hos en dagmamma, men det är ju tur att det finns både och så att vi kan bli nöjda allihopa!
    Varför? Vilka för- och nackdelar finns det?
    Hampus 060116, Oliwer 080430
  • Mirix
    Annelie E skrev 2010-08-11 17:43:50 följande:
    Varför? Vilka för- och nackdelar finns det?
    Nackdelar:
    *Alla kan inte gilla alla, så om inte dgmamman gillar ditt barn så finns det ingen annan som barnet kan ty sig till. Vise-versa givetviss.
    *Det är mkt svårare att veta vad som sker bakom dörrarna hemma hos någon. På en förskola finns det fler vuxna som kan hålla koll på varandra. Bara det att dagmamman kanske har en dlg dag (ALLA har det ibland)..
    *De allra flesta barn kommer att gå i en klass med +20 barn och då kan de vara lite mer förberedda på det.

Men givetvis finns det flera fördelar med att gå hos dagmamma oxå. Det finns de barn som behöver en lugnare miljö och inte alls trivs eller hörs i stor barngrupper.  
  • Mirix

Fanny läger till: 

Det går ju jätte bra att ha barnen hod dagmamma de första fyra åren och så sista på förskola med de barnen som de ska gå i samma klass som. 

Fördelar:
    *det blir väldigt familjärt hos dagmamma. 
    *I dag jobbar dagmammorna i team och träfar andra dagmammor med barnen på dagarna
    *De lyder oxå under läroplanen för förskolan  

• Stora syster

Då har vi ju det bästa av båda världar! Nilos Carina har ju dagbarnvårdarkooperativ i ett rätt stort radhus tillsammans med två andra dagbarnvårdare. De bor inte där, utan har som ett litet dagis, men de e ju bara större grupp när de själva vill, eller så delar de på sig för olika aktiviteter..

Kan tillägga att Alexandras dagmamma var enormt engagerad och verkligen älskade sin adagbarn! De fick följa med henne ut till landstället och fiska och sova där osv...  Lokes var lika super... Jag har kanske haft tur privat, men har träffat på många idiotiska dagisfröknar på alla dessa dagis jag jobbat på...

• Annelie E

Det är spännande att höra - har ju testat dagis/förskola och vet hur det var, funderar just nu på om dagmamma skulle vara ett alternativ för våra kids nästa höst...
    Imorgon ska jag bort med jobbet och det ingår en övernattning - när sov man utan kids sist?

Hampus 060116, Oliwer 080430
  • Mirix

Jag sov nyligen utan BÅDE fru och barn. Det var konstigt och jgsov uruselt!

Svar på tråden järfällatråden 9