• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Annelie E
    Mirix skrev 2010-08-11 21:35:28 följande:
    Jag sov nyligen utan BÅDE fru och barn. Det var konstigt och jgsov uruselt!
    Sist jag sov själv var nog maj-07...
    Hampus 060116, Oliwer 080430
  • Annelie E

Mina barn har nog någon slags antenn för när jag ska upp och jobba då sover de längre, men har jag sovmorgon är det tvärtom.....

Hampus 060116, Oliwer 080430
  • flingansnö

Mirjam: Förstår det! Vart är de ngnstans då?

Ang dagmamma vs förskola så handlar det om flera saker för mig, dels och kanske framförallt så handlar det om mina egna erfarenheter som barn, dagmamma var inte bra alls, och förskola (dagis hette det då) var toppenbra! Men sen handlar det också om att det dels är som Mirjam säger, att om personkemin inte stämmer så har barnet ingen annan vuxen att ty sig till. MEn för mig är också den pedagogiska stimulansen otroligt viktig,redan från att de är små, och jag tror att det blir lidande.... Jag tror dock inte att det är dåligt hos dagmamma, det finns massa fördelar, kanske framförallt att det är en liten grupp som är åldersintgrerad vilket ju gör att barnen lär av varnadra och lär sig ta ansvar för de mindre osv...  Jag är inte emot dagmamma, vill bara poängrtera det! Tycker det är jättebra att det finns olika alternativ till barnomsorg eftersom vi ju alla är olika och har olika behov och krav. Men för mig, är det förskola som gäller.

• Bolindermamman

Hej allaihopa,

Nu är jag äntligen tillbaka efter en härlig semester med massa skoj

Det roligaste är väl kanske att jag är gravid...ja nu vågar jag nog säga det högt ....är i vecka 12, phu vad snabbt det går!!

Vi har även beslutat att lägga ut vår lgh till försäljning och sikta in oss på hus, vi kikar i järfälla och även i bro och Kungsängen, känns härligt. Så imorgon ligger den nog på hemnet...*spännande spännande*

Hoppas alla haft en bra semester.

Nu är jag sååå sugen på Säby gårds smörbullar nån som är sugen på o hänga med?? Jag har två dagars ledigt nästa vecka

• Stora syster

Grattis Bolindermamman! Både till magen och kommande huset då!! Hur stort vill ni ha? Ngr ssärskilda omr ni kollat in?

Inser när jag tittar ut att allt regnande har gjort att gräsmattan har blivit djungel igen... Får ng lov att klippa den idag...

Flingan, ja visst, det finns ju alltid olika åsikter om det mesta, rätt skönt faktiskt, ville mest höra argumenten... No hard feelings lixom??

Nä, sitter här i morgonrock och gårdagens smink, undrar om man ska åtgärda det innan gubbarna flänger in... hehe!!

• flingansnö

syster: det ärlugnt! No hard feelings!

BM: jag är på på fika!   Vilka dagar är du ledig?

Idag ska jag testa öppna förskolan på aspnäs! Det är premiär för mig! var aldrig på öf med G så vi får se hur det går! det skulle tydligen vara babyrytmik idag på fm.... det kan ju vara kul....

• BackinBlack

flingan: Hoppas du har en bra dag på ÖF!

Mirix: Känner igen det där. Jag åkte på pysselhelg och bodde på hotell i Täby när Uma var 1½ år, men jag sov knappt alls och ringde hem mer än en gång. Sedan har jag åkt iväg på julbord på Ålandsbåt med förra jobbet också, när Uma var 21 månader och det var inte så kul det heller. Men så är jag sådan också, saknar dem även om de kan göra min natt besvärlig och jag inte får mycket sömn alltid ändå.

Apropå dagmamma så gick jag hos två och den ena var hemsk och jag kände mig utlämnad till henne, mådde inte bra och rymde flera gånger. Min andra var bättre, men vi gjorde inga direkta utflykter, träffade barn hos närliggande dagmammor ibland. Och det var mysigt, men mer som en hemmamiljö - då på sjuttiotalet var det inte mer än en plats att vara medan mamma jobbade. Den lilla gruppen passade mig som person bra efter många år hemma med mamma, men samtidigt blev det en väldigt stor omställning att börja skolan och gå i en klass med drygt 20 andra barn.
    Mina barn har en superbra förskola tycker jag. Visst, de hinner inte alltid med pedagogiken för att grupperna har blivit större men de har höga ambitioner och är måna om barnen. Jag känner det som att de gör saker hela tiden och de ser verkligen mina barn. Plus att mina barn har många vänner och många vuxna att ty sig till och vara med - precis som jag skrev tidigare.

När Uma skolades in byttes personal ut ofta och flera var involverade vilket vi tyckte var hemskt, men idag kan jag säga att det har varit nyttigt och förskolans ambition att flera pedagoger ska involveras tidigt i barnets inskolning och dag på förskolan gör att de inte är beroende och bara tyr sig till en person.

Oj, nu blev det här superlångt. Sorry. Och samtidigt står två arbetskompisar och försöker involvera mig i en diskussion. Ska nog runda av för stunden.

Ha en fin dag allesammans!

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö

Äh, så hade de stängt för plnering just idag Får väl göra det nästa vecka istället

• Mirix

Annika: PÅ Miras dagis har de samma rutin med olika vuxna istället för en.De köpte vi rakt av och tyckte va bra. Hon tydde sig ju ändå till de med brunt hår (Männikan är rasist!) men det var det ju fler som hadde!

Dessvärre var det jag som fick flytta på mig för att sova ensam, jag var ju i Dalarna och värdrade en sommarstuga. Jag hade önskat att Fanny kunde ta med sig MIra nångång och åka på en semester. Jag reste ju ofta till Lund när jagvar mammaledig. Vist är det lite trist för Fanny oxå men ag tror det var lite skönt med :-P

Grattis Bolindermamma!!  Vad roligt med graviditet, planerad förstår jag?? ;-P (Nej det där skämtet passar knske inte här ändå.. äch, ni behövr bli lite queerinsatta)

• BackinBlack

flingan: Vad synd.

Bolindermamman: Glömde ju - GRATTIS!

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
Svar på tråden järfällatråden 9