• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Mirix

Vad skoj Linda!

Snart hoppas jag vi kan ha e uteträff med alla som vill! Mira gillar ju at vara ute nu (förlåt ÄLSKAR) och lekplatser e riktigt populära! (Från att ha avskyt att vara ute till att älska, dt ni   )

• Mirix

ugh glömde kolla på klockan och rusade upp när jag hörde att Mira vaknat... typ 10 min före 7 men ändå...

Här hemma har jag en Mira som blir galen om inte JAG sätter alla dockor (3st) rätt i dockvagnen... hon gråter tom...

• BackinBlack

Mirix: Härligt. Ja, Vincent är också helt galen i att vara ute nu, svårt att få hem honom. OCH Uma. Hon fick ett härligt känsloutbrott igår, som försvann och kom tillbaka vid middagsbordet. "Pappa, jag vill ut och GUNGA!!!!"

Idag blir det sagostund på biblioteket, ska "roffa åt oss" biljetter till nästa helgs teater och så kanske vi tar en tur någonstans. Borde lämna tillbaka lite lånat till en familj t ex. Först hade vi tänkt kolla de utreade sulkyvagnarna på stora kedjan men när jag var där igår hade de typ inga kvar, fastän annonsen/mejlet just gått ut. Nissar. Vincent får åka kombivagnen ett tag till så får vi se vad vi hittar.

Igår började Vincent klättra upp i Umas Poäng-fåtölj och ställa sig i den. Om och om igen. Puh. Och så ska han upp i hennes säng och ställa sig hela tiden. Kan inte lämna honom om vi inte köper en störtkruka. Och till middagen blev han som vanligt helt otålig när han såg att det närmade sig matdags och pekade ivrigt på bordet och sa "kyckin", dvs kyckling. Men han går fortfarande inte på egen hand.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Mirix

wow Annika! Dte e nog en grym fördel att ha syskon när dt gäller talet. Fanny kom hem en dag och var så avundsjuk eftersom tom det barnet som är nästyngst på dagis (bara 3 dagar äldre än Mira) kunde säga MIRA! Alla barn kan säga Mira utom Mira själv!

Vi skulle gärna få tips på dubbelvagnar nu, alla är välkommna. Kanske skulle vi kuna låna nånn o testa senare så att den får plats i förrådet och känns bra? Viska köpa begagnat oxå (vem har råd med ny dyr vagn???) Behövs dubbelvagn EGENTLIGEN när ett barn är 2 år? Vad tycker ni? Hur länge behövs dubbelvagn, kan det vara värt att skippa eller e det helt galet tänkt?

Kram/M

• BackinBlack

Mirjam: Vet inte hur nödvändig en dubbelvagn är. Det beror på vilka avstånd man har till t ex dagis och när man är hemma och ska ta sig någonstans. Vi köpte först en ståbräda, men det var tungt för mig att dra eftersom kombivagnen väger en del i sig och är meckig att svänga med (i alla fall med ståbräda). Så när sommaren närmade sig och Vincent var halvåret köpte vi en dubbelvagn. Fast egentligen kunde vi ha kört två vagnar när det behövdes.

Problemet var väl att jag är utan körkort och Uma ändå inte alltid ville gå och då blev det jobbigt för svaga mamman som inte kunde bära OCH köra lillebror i vagn samtidigt. Och inget körkort, bara bil. Men alltsomallt använde vi den för oss ganska dyra dubbelvagnen i fyra månader, och då inte ens varje dag.

Men nu är dubbelvagnen helt överflödig, Uma är fyra år och tar vi oss på längre utflykter så är vi mer än en vuxen. Och Uma kan faktiskt gå längre än man tror. Ståbrädan har jag lånat ut till en granne och dagiskompis till Uma som ska få syskon om ungefär en vecka. För jag orkar inte dra på 20 kg vagn och 15 kg barn tillsammans.

• BackinBlack

Puh. Och nu är mina barn helt enkelt i luven på varandra hela tiden. Det blev som vi sa. Uma har varit (och är) så gullig mot sin lillebror, nästan inga tjuvnyp alls. "Vänta tills han kan ta sig fram och tar hennes saker" har vi sagt hela tiden. Och nu är vi där. Och det är bråk många gånger om dagen. Just nu har Uma tagit de saker hon vill ha ifred och byggt ett torn av dem längst upp vid huvudänden av sin säng. De behöver varsitt rum. Eller nåt. Helt galet är det i alla fall. Fullt ös.

• Mirix

Ja men Mira ju mkt yngre än Uma..hum ni andra? Kajsa tex, Ville va väll 2 när Moa kom?

• Stora syster

Haha! kan ju informera er om att de kommer slå ihjäl varann oavsett hur stor åldersskillnad det är! ;) mina ger ff varann tjuvnyp, o Nilo lär inte bli bättre, han lär sig av mästarna, han brukar köra wrestling med sexåringarna på dagis! hahha!!

Nilo e sjuk. Han har kruppat lite två nätter (tur mna har dunder,medicin som häver det värsta) o nu tyckte jag han verkade konstig, jo, han tempar 40.0. Jaha, undrar om det blir nån barnfri dag på stan för mamma o pappa... Ska iaf dra på mig trädgårdskläderna  (Ja, vi bor i hus o har leråker istf gräsmatta) o göra nåt vettigt medans alvedonen verkar, nilo vill ändå bara vara med pappa ;)

• Stora syster

Förresten,, ingen som har en vit eller svart trip-trap-stol att sälja??? Eller nån liknande...

• Annelie E
    Mirix skrev 2010-04-10 09:01:49 följande:
    Ja men Mira ju mkt yngre än Uma..hum ni andra? Kajsa tex, Ville va väll 2 när Moa kom?
    Vi hade en syskonvagn till våra busar... Kan säga att det var bra men vi använde den säkert effektivt i 6 månader - från maj och framåt - Hampus var lite dryg 2 år när lillebror kom. Vi ansåg att Hampus aldrig skulle klara av att stå och sen att ha en nyfiken 2 åring som vill se och pilla på allt...
    Hampus 060116, Oliwer 080430
Svar på tråden järfällatråden 9