• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Lilla

Idag har vi hämtat hem Idun. Hon har haft det jättebra hos mormor och nästa gång vill hon stanna 4 nätter (det blev 3 nu). Lyckat, lyckat!

Utteröga: tjejmiddag låter kul!!

Flingan: det gick bra att jobba. Kände mig lte ringrostig och småförvirrad, men det gick bra. Tor hade ätit gröt och ersättning här hemma och sovit massor på dagen, så det hade varit en bra första föräldraledig dag för maken. Tyvärr jobbade jag kväll så kom inte hem förrän efter kl. 20 (Maken och Tor hämtade mig med bilen). Idag var jag ledig och i morgon jobbar jag dag, så då går jag hemifrån vid 7.

I kväll/natt blir det fjärde tassningen. Igår somnade Tor helt själv i sängen bara av att jag la ner honom! Han bökade runt några minuter, men var inte ledsen som han brukar. Sen somnade han. På natten tassade jag om honom 4 gånger varav han 2 av gångerna. Men vid 4-tiden var jag så nära att ge upp. Tor var så ledsen och jag lyfte upp och la ner honom massor av gånger innan han äntligen somnade om. Så totalt var han och jag vakna 2x15 min + 2x30 min ungefär.

• Steffi17

Nu har maken varit och hämtad Dentinox Mumriksfru köpte åt oss i Norge, så imorgon blir förhoppningsvis bättre. Tusen takk, mumriksfru;)

• Lilla

Steffi: hoppas det blir bättre för H nu! Det är inte roligt när de små har ont...

RutanE: Tor äter inte gärna ersättning. Han hade ätit 40-50 ml ersättning (rekordmycket) + banangröt gjord på 0,5 dl vatten och 2 msk grötpulver samt lite päronpuré när jag var borta. När de hämtade mig (kom vid kl. 19) ammade jag honom.

Mumrik: tack! Idag tog det dock 30 min och en del gråt innan han somnade, men men...vi kör på och hoppas att det blir okej på 1,5 vecka (fast det lär nog ta längre tid för vår envisa lilla plutt).

Nu måste jag sova för i morgon ringer väckarklockan vid 6... Jobbdags!

• MrsMumrik

Steffi - vad bra! Hoppas att det hjälper lille plutten!

Hörrni... lite äckelvarning så jag hoppas ingen läser över frukost, men har era bebisar bajsat grönt någon gång?
    Selma började bajsa illgrönt och vattningt när vi kom hem till norrland och har fortsatt med det i en och en halv vecka. Vi ringde BVC och de sa att vi skulle byta ersättning och sen om det inte funkade sluta helt. Nu har det gått en vecka sen vi slutade och hon bajsar fortfarande grönt fast jag bara ammar. Hon vägrar att äta sig mätt på ena bröstet så jag ammar nästan bara på ena sidan (vilket såklart blir en ond cirkel för det andra) och nu vet jag inte vad jag ska göra... prova ersättningen igen? BVC sa att det var en omställning för magen och att hon kunde fått någon bacill som skulle sköljas ut av sig själv om jag ammade mycket, men det är kvar och lillan är hungrig ofta trots amningen. Hon är glad och verkar må bra och sover och så som vanligt. Vad skulle ni gjort? Provat med ersättning igen?

• flingansnö

mumrik: Agnes bajasade nästan bara grönt när jag gick över till ersättning. Så var det grönt och lite hårdare än amningsbajset. Nu när hon äter mest mat är det mer som brunt klet.... (ja jag vet äckligt)  Jag har tänkt att det är konsistensen som är viktigast. Är bajset i bra konsistens och barnet mår bra så har jag inte oroat mig. Även G fick dock grönt bajs av ersättningen. Altså vilken nyans av grönt är det? Agnes var görnt, men ganska mörkt. Vilken ersättning har ni? Jag hade skrivit upp hur bajset var varje gång hon bajsade och så hållt koll. Prata med bvc igen.  Vet inte om det blev så samanhåängande.... men ja det jag försökler säga är, oroa dig inte, fast håll koll.... liksom. Förstår du?

LillaT: Skönt att det fgick bra på jobbet. Hoppas att Tassningen fortsätter bra. Förstår att du är trött när du inte får sova! Kämpa på!

Igår hade jag verkligen en pissdag! agnes vägrade sova på dagen, och blev övertrött och bara skrek, Gustav var supertrotsig och skulle BARA titta på TV. Han var arg och slängde saker omkrign sig. Inte det inte det inte det inte det inte inte inte inte inte inte inte var hans ord igår!!! Jag var så trött och ledsen. Ringed magnus och grät!! Han kom hem och tre minuter efter det var jag iväg! åkte till Kista för lite tröst shopping! Det var skönt!

• MrsMumrik

Flingan - synd att jag inte var hemma då hade kunnat komma till mig och få dig ett glas bubbel och pusta ut  Alkoholistvarning på mig låter det som, men det brukar hjälpa när man har en skitdag. Tror att det är något med smålyxen av att dricka champagne mitt på en vardag    Ang. bajset så är det varierande. Ibland helt vanligt gult bebisbajs och ibland vattning, kesoaktigt grönt. Får se hur det är idag. Ska börja anteckna lite. Funderar på att ge ersättning ikväll eftersom det verkar göra varken till eller från när jag låter bli.

• flingansnö

Jag had enog också gett ersättning då tror jag. Hur går det med brösten då? Jag menar när du bara ammar påe n tutte?  och champagne hade varit toppen! Men jag hade ju varit tvungen att GÅ hem till dig då!! och det hade inte varit toppen i den snön!

Hörrni, vad gör ni på fredag? Ska vi ha en fikadate? Kanske Ikea? Eller hemma hos ngn?

• Steffi17

Mumriksfru: Jag skulle också ge ersättning. Hon måste ju bli mätt. Men kanske kan du testa ett annat märke? Vi kör på BabySemp2 färdigblandad och Hipp Eco2 som pulver. H har aldrig haft grön bajs, men det kanske beror på att han får magdroppar med goda bakterier sedan tidigt (pga koliken) och de skyddar ju mot andra bakterier. Kanske du kan testa de också, om S inte redan får de. Hoppas det blir bättre snart!
    Nu är det dags för lunch för H och sedan mammadejt i jbc. Men jag kommer sakna dig, mumriksfru!

Svar på tråden järfällatråden 9