• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Steffi17

Tack flingan! jag brukar ta en tsk ekol rapsolja i maten för att det ska vara lite snäll mot tarmen. Men det låter logiskt att han hämtar sig snabbare - d är ju ganska rikt i kalorier. Vi började med pureer igen för 2 dagar sedan och han äter nästan lika mycket som innan han blev sjuk. Hoppas att han lägger på sig lite.
    Skönt att ni hade en bra jul och att du hade ett bra samtal med din mamma. Det behövs nog då och då! Vad ska du prata med din chef om? Jag trodde att du pluggar...

• flingansnö

Steffi: Öka till en msk rapsolja och se om det funkar. Det är bara bra för honom!  Skönt att han äter igen. Det är verkligen inte roligt nrä de går ner i vikt!  Jag vet inte riktigt vad jag ska prata med chefen om. Tror det är att en kollega är gravid och att de vill att jag ska ta hennes tjänst fram till somamren. Hon ska ha i aprill tror jag. Jag hoppas att det är det de vill för jag vill verkligen börja jobba nu. Men med min chef vet man inte, jag kan lika gärna få sparken typ Han är klart oberäknelig! :-O Jag pluggade under hösten fför att få klart min lärarexamen. Jag hoppas att jag fått ihop tillräckligt med poäng nu.

• RutanE

Ohh stackars er Steffi, skönt att ni är på bättringsvägen. H har nog snart tagit igen det han tappade under magsjukan. Inte kul att behöva oroa sig över bebisens vikt. Det är ett fantastiskt jobb du lägger ner på att få i honom mat.

Vi måste lägga på ett kol vi med med att få Linus att börja äta vanlig mat, han dalar lite på sin viktkurva. Innan har han bara grinat illa åt maten men nu verkar han vara lite mer mottaglig även om 99 % av allt han får in i munnen åker ut igen... Men på BVC är de ju konstiga, vid 4 månader får man information om smakportioner, men det är absolut ingen brådska att börja och nu vid 5-månadersbesöket var det oj - äter han bara bröstmjölk... ja ja

Intensiva dagar nu när hela familjen är hemma. Inatt hade min 7-åring två nattgäster, att somna gick ganska bra men ena tjejen vaknade vid 4 och ville hem till sina föräldrar. Tur att de bor nära, det var bara att ringa så kom hennes pappa och hämtade henne.

Jag ska gå på mamma-bebisyoga på Kenzai i vår, börjar i februar och är 8 gånger tror jag. Någon som vill hänga på?? Steffi du var väl intresserad av yoga??

Nu måste jag laga middag, många mål som ska lagas när alla är hemma.

• Jessilicious

Hej tjejer!

Hoppas att ni alla haft en fin jul och ätit god julmat! Här är det runt 30 grader varmt, men vädret har blivit konstigt så solen dyker inte upp fören vid 14 tiden eller senare. Men slipper kylan så det är ju bra iaf ;)
    Saknar julbord och svensk julmat.. julkänslan infann sig inte direkt eftersom det var skinande sol och värme och här firar man jul vid 12 på natten. Mycket som är uppochner.

Fabian älskar vädret och badar mer än gärna i poolen och angelina kryper nu runt och river allt i sin väg och misshandlar sin bror lite.. men men :)

Sänder lite sol och värme till er i Sverige och hoppas att ni har det riktigt bra!

• lillgrodans mamma

Har tagit mig en stund framför tv:n och datorn, alla sover å jag myser under en filt med en kopp te. Inte ofta det har hänt på sista tiden. Det är underbart!

RutanE : Mamma-bebis yoga låter trevligt, jag var inne på Kenzeis hemsida men hittade ingenting. Vet du om man måste ha träningskort där eller om det är en separat kurs?

Flingan: Hoppas det gick bra samtalet med chefen!

Ha en skön kväll allihopa!

• flingansnö

Godmorgon tjejer!

Kan ni förklarar för mig varför allt händer på en gång? Och snälla komma med råd på hur vi ska lösa detta.... Jag var ju till chefen igår, och blev erbjuden att vikariera för en kollega som är gravid. Jag börjar jobba 1:a mars. Toppen! Jag var jätteglad, vill ju verkligen börja jobba, mår dåligt av att "bara" vara hemma. Ok, nu till problmete. De startar ett projekt på magnus jobb i aprill, Magnus vill JÄTTEGÄRNA delta i det, det skullepassa honom perfekt och han är sååååå tröttpå sitt jobb. Han får besked ngn gång i februari.... han kan inte lämna in en föräldraledighetsansökan nu för då får han inte vara med i projektet.... om han inte får vara med så kan han ju lämna in ansökan där i februari och kanske då vara ledig från april, men i mars står vi garanterat utan ngn som kan ta hand om A.... och får han projektet så är det ju så hela våren...... what to do???!!!

Rutan: Vad konstiga de är på bvc! Mitt äldsta syskonbarn vägrade äta mat tills han var typ 9 månader, och hon kunde verkligen inte sluta amma förän han var över året, för han åt nästan bara bröstmjölk! Det där är ju jätteindividuellt från barn til barn! En del äter ju tidigrt och andra inte. Jag tycker att BVC är bra, men ibland är de lite....hm..... stelbenta och trångsynta....

Vad härligt föresten med nattgäster! Inte så kul att behöva ringa vid fyra på natten, men ändå! Härligt nr de blir stora!

Jessie: Vad mysigt det låter! Jag vill också ha varmt!

lillagrodan: Vad skönt med mystid!

• MrsMumrik

Rut - jag hörde också om mamma/bebis yogan och jag tänkte gå i vår! Tyckte det verkade jättekul! Jag blir ju i norrland i två veckor till så du kan väl hålla mig uppdaterad om det skulle börja redan nu?

Steffi - skönt att höra att lillen mår bättre. Hoppas han går upp i vikt också! Hört något från BVC gruppen?

LillaT - börjar längta hem nu så jag kan träna! Känns bra! I vår kör vi hårt eller hur?

Flingan - knivig situation... vad säger Magnus? Hur känner du för att vara hemma längre? Finns det ingen annan tjänst som du skulle kunna få med kort varsel? Hur stor chans är det att Magnus får detla i projektet? Oftast brukar det ju funka bäst att vara ärlig.... att gå in till sin chef och säga som det är. "Jag vill delta i projektet, men jag ska också vara föräldrarledig. Hur stor chans har jag att få delta, om den är stor så vill jag gärna skjuta på min föräldrarledighet, men jag skulle behöva vet ungefär hur jag ligger till". Det skulle jag ha gjort. Hans chef uppskattar säkert att han är ärligt och hjälper dem att planera lite. Om det är nej, så går det säkert att lösa en månad med hjälp av farmor, mormor, vänner, gå tidigt från jobbet, ta lite ledigt etc., men om han får delta i projektet så blir det ju svårt för dig att tacka ja till din tjänst.

Ego - börjar få lite lätt lappsjuka redan här uppe. Älskar min mamma och hon är jättebra med Selma, men tre veckor under sina föräldrars tak börjar kännas lite smått jobbigt nu. De har måååånga åsikter om hur man ska göra med sitt barn och man ska också anpassa sig till deras rytm och schema + att min mamma är prommenadsfanatiker och tjatar hål i huvudet på mig om att Selma BEHÖVER frisk luft HELA tiden om jag inte hoppar ur sängen och börjar med en långprommis... oj... nu gnäller jag, det var inte meningen. Min mamma är underbar, men det är bara att inse att allt ändras när man själv får barn.

• flingansnö

mumrik: Jag förstår att du har lappsjuka.... Man går varandra på nerverna efter ett tag, så blir det! 

Ang problemsituationen så vete fan nur vi ska jag göra.... jag måste få jobba, annars går jag under. Magnus kan inte säga ngt till sin chef om att han vill vara hemma, för då får han itne vara med. han har försökt förut att vara ärlig och det funkar inte, han diskirmineras på sitt jobb. så är det. Det är är skit, men att göra ngt åt det är omöjligt för honom.... vi har pratat mkt om det, men han kan helt enkelt inte det. Jag tror att vi måste lösa det med farmor och farfar, och köpa in barnvakt till A. ska bara hitta ngt bra alternativ. Ska höra med kommunen tror jag om ngn dagmamma tar emot barn som är tio månader (som undantag då) för det skulle vara ett jättebra alterntiv tror jag.

• RutanE

Hejsan!

Vad roligt att det är fler som är intresserade av yogan. Man behöver inte vara medlem i Kenzai och det kommer vara onsdagar 10.15-11.15 och börja 2 februari.
    1495 kronor och det ingår inte i träningskortet. För mer info kan man maila [email protected]. (får man skriva sån info här eller räknas det som reklam??)

Snart är det dags för två täningspass med Lilla T. Ska bli skönt komma hemifrån lite

• MrsMumrik

Rutan - jag är avundsjuk! Jag vill verkligen också träna!! Allt jag gått ned innan jul är typ tillbaka igen nu efter en vecka av julmat

Svar på tråden järfällatråden 9