• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • umeafia

Tack igen för ert välkomnande, känns kanon! Verkar som om den gemensamm nämnaren för era tips är att vila. Har vart lite dålig på det då jag har jobbat mycket på sista tiden men idag och imorgon blir jag hemma med endast ett par timmars jobb vid datorn. Känner att kroppen inte riktigt orkar med i samma takt, fick vila tre gånger mellan tvättmaskinerna, bullbaket, kakbaket och cykelturen till Konsum. Herregud hoppas orken kommer tillbaka sen.
    Får satsa på storkok som Jessilicious föreslog till en annan dag. Måste verkligen storhandla... Får se vad man hinner med innan BF, imorogn är det ju bara 5 dagar kvar, jäklar vad tiden går. Nu känner jag mig taggad inför förlossningen, börjar bli riktigt tungt, har ont överallt. Har haft sammandragningar hela dagen, inte så att det gör ont men så att magen blir som en stenkula.

Låter inte som om någon har några väldigt dåliga erfarenheter av Kvarnen men man ska väl träffa någon som man klickar med och som ger en det man är ute efter. Sedan är det såklart en trygghet att ha samma person hela tiden. Funderar lite på att skriva in mig i Spånga på BVC, har hört så varmt om deras Öppna förskola så jag tänkte gå dit och då är det ju nära. Någon annan som vart på Öppna förskolan i Spånga eller på BVC där?

Vad kul med shopping Snowflake, man har ju spanat in lite barnkläder och det finns ju ett helt hav av dem. Åhh vad jag längtar!!!

Mirix hoppas barnen blir friska så ni kan kika på majbrasorna :)

• Mirix

sofia, matlådor, be att få oxå när folk sen kommer och vll hälsa på. Vi levde på det i 7 veckor. Allt vi gjordevar sallad till, jag fick ett enormt sug efter nyttig mat efter graviditeen... skumt JA!

Vi e inga majbras människor utan hoppas myran blir frisk så att vi kan gå på vår planerade dejt med bio, och restaurang med jätteräkor... mmm...

får jag rekomenera att ha en dejt med sin partner en gång i månaden?

• flingansnö

Godmorgon!

umeafia( eller får jag korta det till fia?): Vad gäller BVC i spånga har jag inte hört ngt alls just men däremot öppnis där harjag hört mycketpositivt om Vad gällerkvarnen så har vi Annette, och hon är mjuk och snäll och go. Tog direkt tag i Gustavs pråkproblem när de uppdagades. Vi hr ockå fått träffa Louise som Marina har och henne tål jag inte, så jag tror som sagt att mycket ligger i hur mn klickar med personen i fråga. VI kommer att behålla Annette även till detta barn trots att vi har flyttat.

mirjam: Dejta en gång i månaden är everkligen toppen! Vi gjorde det lääääääänge under första åren med G, nu blir det intelika ofta, men vi har hellerinte samma behov längre. Vi har gjort så att när vi haft mycket i våra liv, med jobb, skola eller barn så har vi haft våra dater, i sundsvall under sista året med examensarbeten och sånnt hade vi söndagsdater, och i england närvi bodde där hade vi godis och biodate på tisdagarna!

Gustav var så lycklig i morse för sina nya vita jympdojjor!!! Han var såååå stolt och ville visa upp dem för ALLA!!!! Och gick RUNT vattenpölarna

Men hörni, jag har tänkt på en sak, vi är ju några somär hemma nu, vad sgs om en lunch/fika i centrum/Ikea eller nåt i nsta vecka eller veckan efter?

• umeafia

Damn... mitt LÅÅNGA inlägg försvann, råkade klicka bort det precis när jag skulle skicka... Åhhh... börjar om.

Mirix- Du låter som en klok människa dejta sambon och mat från folk, det är ju så sant så!! Jag brukar ha så svårt att ta emot hjälp och framför allt be om hjälp men jag har blivit lite bättre på det på senaste man orkar inte lika mycket med en jättemage. Släppa lite på att vara en bra värdinna och bara koncentrera mig på vårt nya. Jag ska försöka ta fasta på ert råd om att dejta sambon också, har vart ebb på den fronten... Vi har renoverat sedan i december så vi har inte hunnit med mycket kärlek och dejtande.

Snowflake - Du får gärna säga Fia, det är Sofie men Fia kallas jag också. Kul att shoppandet var populärt, hoppas skorna håller sig vita :) Jag längtar verkligen tills jag får springa i affärer och handla barnkläder, åhh!!! Kan inte vänta på att bli mamma, det ska bli alldeles fantastiskt!! Förstår att det inte alltid är en dans på rosor men jag älskar verkligen barn och har längtat länge. Nu är vi snart där, kan knappt tro att det är sant. Nu önskar jag mig bara ett friskt barn och att allt ska gå bra för oss alla. Nu är jag redo!

Just nu väntar jag på att boken 'Sedan du fött' ska dyka upp i brevlådan, fick den rekommenderad av en kompis som precis fått. Hon sa att mycket känslor som dyker upp efter förlossningen kan vara svåra att sätta ord på och att den boken hjälpt henne mycket. Har ni kanske några sånna erfarenheter, jag har hört att allt är inte guld och gröna skogar.....

Nej nu ska jag skriva shoppinglista. Ska in en sväng på jobbet innan barnmorskan och sedan ska jag svänga in med stora vagnen på City Gross, dags att fylla frysen. Tips på lättlagad mat eller ska man ladda upp med Billy's {#lang_emotions_surprised} Usch....

Skulle gärna träffas men jag vet inte hur mycket jag hinner med innan det är dags och det känns trist att lova bort sig om jag inte orkar komma iväg pga orken. Däremot är jag gärna med på att ordna något så snart jag är på banan, då kommer jag att vilja ta mig ut och prata bebis och barn.

Kram på er!
    Fia {#lang_emotions_flower}

• Mirix

Fia, vi fick blandannat pajbitar, stekar som var skurna i skivor (perfekt att ta utt så mkt mann vill, ris, bulgus m.m i lådor... så kan man väljao vraka.

Det är ENORMT svårt att be om hjälp men du måste iblannd. Du ommer at bli trött och  beöver du avlastning så du kan sova. MIna svärisar erbjöd sig aldrig att ta MIra men ville gärna och gjorde det alltid om vi bad, så även om folk inte erbjuder så be om hjälp.

Viktigt att veta efter förlossningen.... du kan blöda upp till 15-16veckor (hade jag INGEN aning om!!), o du vill amma så köp en amningsnpp på typ ICA, de ska dopas i vatten, vänds lite ut och in o sen sättas på (VARFÖR FANNS DET INGEN BRA BESKRIVNING????... jag lärde mig det först på ammings motagningen... sen finns det ammningshjalpn.com (eller nått sånt, med kvinnor som du kan ringa på kvällar ochf hjälp av - guld värt!) och kanske det viktigaste Babyblousen... om jag inte vetat nått om den hade jg tagitlivet av mig. så läs på om den!

Nu vill jag ha bebis jag med ju!!

• umeafia

Jag ska tänka på att be om hjälp, du har helt rätt. Tyvärr har vi bara svärmor här i stan men hon är guld värd!!! Sambons pappa bor söderut och mina föräldrar långt i norr, önskar verkligen att de hade vart närmare men vi kommer att ses ofta.

Många säger att amningen är strulig i början och det hade jag aldrig ens tänkt på, trodde det gick på automatik men jag verkar vara helt ute och cykla. Tur att det verkar finnas bra hjälpmedel, tack för tipsen!

Nu ska jag kika i brevlådan om boken har kommit och sedan ska jag hoppa in i bilen.

• BackinBlack

Kikar in kort igen. Väntar på att det ska komma mat hemlevererat.

Vinkar hej till umeafia! Och hoppas att lilla Mira mår bättre nu, ingen feber mer. Ni stackars höggravida har inte så lång tid kvar, det börjar närma sig i alla fall. Vad skönt. Och spännande.

Själv mår jag bättre idag än på många dagar. Har varit och friskanmält mig på Af och ringt fk (mycket meck med det hela). Stressmagen pockar på och Uma har varit väldigt uppochned sista tiden - äter inte, trött och många utbrott. Hon ska flytta till nästa avdelning inom en månad och verkar ta det sådär halvbra.

Fast nu på väg hem blev jag uppringd av KS operationsplanering och de hade ännu ett återbud, så jag får operera bort skrotet på tisdag fm. Kunde inte tacka nej. Har en intervju den dagen, men jag känner att armbågen måste gå först, då har jag allt som är kvar att ta tag i med den här hejkopejko-kroppen klart nästa vecka och kan sedan fortsätta framåt...

Nog om mig och mitt ego-inlägg. Jag är ju fortfarande hemma än så länge och är intresserad av en fika i den mån jag kan. Sköt om er!

Skumläste just om majbrasa. Den hade jag helt glömt bort. Borde man titta på den?

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Matglad

Flingan: Vita skor till barn känns järvt! Sonen har iofs vita ärvda kavatskor så det kanske funkar.

På måndag 3/5 tänkte jag och Lilla T ha lekdejt. Någon mer som vill hänga på? Går ju bra utan barn också. Vi har inte bestämt tid men lunch eller eftermiddag.

Får se om det blir någon brasa. Ville tyckte det lät läskigt när jag berättade om det. Maken och stora dottern kommer att stå i godistältet och sälja godis för scouterna så jag måste fixa att ha med båda barnen. Fast de tänder ju brasan så sent så då är det ju redan läggdags.

• Timba

utteröga:vad skönt att du har fått en tid för operation.

Fia: Ja amningen är ju ett kapitel för sig, det är ju bra att förbereda sig på att det kan ta tid att man inte gör så mycket än ammar första tiden, dvs mina små har kunnat ligga och snutta i två timmar i rad och då bli man låst.Och som mirix sa är amningsnapp bra iallafall om man får sår på brösten som många får i början och då är det super att ha en sån.
    Ja en del är jättelyckliga när bebisen kommer och andra får sig lite av en chock..jag hade lite svårt att förlika med på att jag blivit mamma under första året, det tog lite tid att förstå att bebisen skulle alltid vara med och jag skulle inte kunna gå och komma som jag gjort förut. jag kände mig rätt låst ibörjan..men som sagt det är olika för alla hur man känner det. Det ska bli kul att höra din reaktion om första tiden om ett tag.
    Det kan ju vara bra att ha färdig mat i frysen oxå som du bara kan värma i micron, inte så gott men ibland är det bra om det går fort och inte kräver nån matlagning alls.dvs jag hade bunkrat med Felix...

Jag kan fika nästa vecka bara säg till när, kommer dock ha Elina med mig.

• BackinBlack

tip: Ja, jag kunde inte säga nej.

Apropå vita gympaskor. Vet att min mamma slet sitt hår över hur skitiga våra skor blev ganska snabbt när vi var små. Förutom min bästis som var så försiktig och noga. Båda våra barn har nu gympaskor med vit botten - vi får se hur de blir här framåt juni/juli. Hehe.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
Svar på tråden järfällatråden 9