• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Lilla

Flingan: hur var dopet? Hur mår du? Var det inte fostervatten? Kram!

Här har vi planterat syrener idag (morfar), klippt gräsmattan (maken), oljat altanmöblerna (maken), köpt tårta (till morfar som fyller 60 år snart och bor 55 mil bort) och firat (alla), klippt häcken (maken, jag, Idun), lekt i lekparken/cyklat trehjuling/lekt i sandlådan/spelat fotboll med grannbarnbarn etc (Idun), lagat lunch och middag (jag) m.m. Jag har tyvärr  ont idag, tog nog ut mig igår (ont i fogarna, jag som gått omkring och sagt att foglossningen försvunnit...)

Skälby är mysigt, lugnt och mycket villor. Vi bor i parhus (bostadsrätt). Jag trivs verkligen här! Vi har 2,5 km till tåget. Det tar 10 min att cykla till Barkarby station eller 25 min att gå. Sedan 16 min till centralen med pendeltåget. Helt okej tycker jag. (fast jag pendlar åt andra hållet, jobbar i Bålsta)

• Stora syster

Attans Mirix, de som ÄLSKAR fotboll! Vi kankse snor med oss en boll så kan hon va domare!!

Satte ut syrrans utemöbler som flyttat hit efter hennes flytt på annons på blocket igår. Tio minuter senare hade jag denna morgon uppbokad med utemöbelvisningar! hhaaha! Hoppas de blir köpta nu, vill helst slippa ha ett lager med bord o stolar i trädgårn!!

Lilla T, hoppas du mår bättre i fogarna idag! Minns när det var sommar o jag gravid o villle fixa så mkt, o alltid fick betala i hemska smärtor på kvällarna! Hua!!

Bra att det regnat, det var väldigt dammigt från vägen och av pollen på altanen!

• Mirix

Shit Elin jag drömde att du gick omkring och läckte fostervatten överallt!!! SKÄRY!

Vi ska ha barnbesök i dag och senare min pappa.. har ett dilemma... han åkte till Israel för  några vckor sedan och jag tänkte inte alls på att han med all säkerhet skulle köpa en Davidsstjärna till Mira. Jag kom på det när han redan kommit hem och då blev jag så ledsen, jag vill ju att vi ska vara den som ger henne hennes första stjärna. Troligtviss skulle det vara min första, som jag fick av min mamma (i juklapp btw... inte så traditionellt kanske). Jag kommr inte att säga det till honom, att han inte får ge den/de han köpt, det är inte juste. Isåfall skulle jag sagt det förehan reste. Men det är synd, jag hade verkligen velat kunna säga att hon fick den första från oss..

ja e ett geni förresten: ja sydde sommarkläder förra året till Mira itunna bomulstyger - de passar FORTFARANDE!  ... ;-P

Ingen mer som vill förlja med till Akalla BY?

• 1975
    ak73 skrev 2010-05-12 20:31:19 följande:
    Oj, råkade skriva i den gamla tråden. Gör ett nytt försök: Hej! Får jag låna er tråd lite och få råd av er Järfälla-mammor?! Min man kommer trol att få jobb i Sthlm och då kommer vi att behöva/vilja ha  ett radhus med inte allt för långt pendelavstånd till City. Vi bor 70 mil från Sthlm och känner dåligt till områdena där. Hade först funderat på Sollentuna, men har läst att det är stora bullerprobl där. Då såg vi Järfälla med hyfsade priser och lagom pendelavstånd. Men tipsa mig gärna om olika områden. Vill ha lugnt och barnvänligt och inte alltför långt till kommunikation till City (max runt 3 km). Är det nån som ids ta sig tid och tipsa mig? Snääälla.....
    Jag bor i viksjö hummelmora som är jätte barn vänligt, bra skolor och förskolor mkt barnvänligt och stora grönområden och jätte mkt skog. Vi trivs jätte bra. Ungdomsgäng finns här med som på alla ställen, men dom brukar hålla sig nere i viksjö centrum som är en bit bort. Så oss har dom aldrig stört. Kommunikationerna kan vara bättre här uppe från med bussen. men till jakomsberg så tar det ca 10 min om inte mindre och till barkarby tar det ca 20 min.

Skälby bodde jag när jag var ungdom. där e det mäst villor, Ungdomsgäng finns där med!  Dom brukar vara uppe på kullen heter det. Men nackdelen med skälby är att du har hässelby runt hörnet och dom ungdoms gängen som finns där e inga roliga alls!!
    Men fördelen med skälby är att antingen kan du åka ner till barkarby och ta pendeln, eller så ta bussen mot hässelby och ta tunnelbanan.
  • flingansnö

Godmorgon tjejer!!

Här har jag faktiskt en rätt bra morgon, tog citodon igår kväll för att få sova och det känns att jag har sovit djupare än på länge! Gsutav sov sedan nästan till halv åtta innan han kom in och kröp ner och myste i sängen med mig! Han är så go!!

Dopet igår gick bra, men det var jobbigt oh jag hade väldigrt ont efteråt! men lilla föremålet Tilda var Jättesöt!!!! Och Gustav var värsta coola killen snyggast på bygget jag lovar!!

Och Nej, på förlossningen trodde hon inte att det var fostervatten, utan bara vattninga flytningar, men jag är inte helt övertygad. Dock har jag läst på ordentligt på nätet och förstått att om det sipprar så lite som det i så fall skulle göra påmig så är det ingen större fara. Jag ska vara extara uppmärksam på om det kommer mycket när jag hostar eller skrattar eller så. Och så undvika att bada, bara utifall att.... Jag är inte särsklit orolig.

Sarunia: GRATTIS!!!!! Punktlig liten bebis!

Mirjam: Vet du, jag kan förstå hur du känner med stjärnan, men försök att inte tänka så.... Den hon får av dig kommer ändå att vara speciell, eftersom den kommer från mamma.

Nu ska jag försöka få på mig och G lite kläder och sedan åka till farmor och farfar. G ska sova där inatt.

• BackinBlack

flingan: Kul med dopet, coola killen. Skönt att ha det kollat och att du vet vad du ska göra med flytningarna/sippringarna. Ta hand om dig.

sarunia: GRATTIS!

ak73: Jag bor i Barkarby och visserligen i lägenhet, men här är det lugnt som få. Kanske lite dyrare boende, vet inte exakt för jag har inte jämfört med resten av kommunen så värst mycket. Men... det här är en idyll om du frågar mig. Visst, det byggs och planeras en massa men det är fortfarande en bit ifrån andra, mer stökiga områden, och jag och sambon trivs i massor. Vi har ju inget centrum värt att nämna så kidsen vill inte vara här och hänga. Det ville i alla fall inte vi när vi kom upp i tonåren.

mirix: Ha en bra dag idag med besök.

Jag vet inte alls hur vår helg ser ut just nu. Uma hade feber igår och förhöjd temp idag, Vincent hostar en hel del och sambon är hostig och har ont i halsen. Vi skulle på kalas idag, men det blir inte av och imorgon skulle vi ha gäster men de är också sjuka - mer än oss (halsfluss hos båda barnen, ihållande feber osv).

Just nu sover Vincent eftersom han vaknade i ottan, Uma tittar på Playhouse Disney och jag ska gå och hänga tvätt så att jag kan ladda en till maskin.

Ha det så bra!

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack

Lilla T: Shit, vad du är igång. Hoppas du tar det lite lugnare idag och vilar dig. Kram.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Stora syster

Ha, har redan lyckats bli av med alla möblerna! Nu finns det plats för lek på gräset!

Nu ska jag försöka planera för dagens bravader... Undrar om man vågar sig iväg utan att riskera bli dyngsur, har inte direktt ngr regnkläder...

Här tvättas det också, som vanligt...

• Lilla

stora syster: oj, vad snabbt det gick att sälja utemöblerna! Har Disan helt lämnat oss här i tråden? Synd i så fall...

Mirix: jag förstår också hur du känner angående stjärnan. Försök tänka som Elin skrev. Hoppas besöken blir bra! Kul att din pappa kommer ju!

De där ungdomsgängen från Hässelby har jag inte stött på här i Skälby, ha ha. Beror kanske på var i respektive område man bor. Alla verkar tycka olika, så ak73 det blir nog toppen oavsett var ni väljer att bo. Vad är ni ute efter, förutom radhus? Nära centrum? Nära tåg? Mindre dyrt? Nära Mälaren? Nära skog? Villaområde?

Idun och morfar är ute och leker. Jag ska koka poatatis och steka köttbullar Det blir rödbetssallad till. Sen efter lunch far vi till Åkermyntan (Hässelby) för att kika på solcellslampor till morfar på Plantagen. Och utteröga, jag försöker ta det lugnt mellan fixandet. Morfar dammsög nedervåninge i förmiddags när Idun och jag satt och la pärlplatta t.e.x. Hur ska ni göra med 5:an förresten?

• Mirix

haha vilka ungdomsgäng? Det finns säkert i Hässelby Åkermyntan men inte här! Men vill ni bo nära pendeln och inte behöva krångla med bussar så e barkarby  bra. Bussarna i Skälby och Viksjö e ju komplett opålitliga! De går på tok för sällan, lätt att man inte kommer med om man har barnvagn och tja var det nån som km i tid (eler överhuvudtage gick) i vintras??

Svar på tråden järfällatråden 9