• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-05-26 09:38:13 följande:
    Hittar inte det där om solskydd på play och egentligen inte så mkt vettigt i din länk heller Sephiroth. :S  Man ska alltså inte använda Apoliva fr Apoteket. Men alla deras andra serier då, typ ACO, Bamse. Sephiroth: Vart står det att Bamses serie är sämst? Är det så så vill jag ju inte använda den =(
    Var skapligt stressad imorse så blev lite hafsigt. (blir det nog nu också tyvärr, haha)

www.testfakta.se/img/2007/6/11/14585.pdf

ett test med bamses i.

www.familjeliv.se/Forum-3-20/m52592315-1.html om att man inte ska smörja barn under ett år.

Sen finns det tydligen folk som säger att det är okej att smörja in barn över sex månader nu, så antar att man gör som man vill. =) Här ska jag försöka köra parasoll och skugga och heltäckande kläder. Dock så förstår jag inte hur jag ska kunna göra det senare när han vill leka ute. Och vad gör man om de vill bada? Suck för alla regler om allt. ^^
  • Sephiroth

Matschema igen då:

Frukost ca 6-7, oftast 180ersättning+grötpulver
    "Hobfrukost" (What about seeecn'd breakfast) 10-11 en full skål gröt (kanske 1,5-2dl??)
    Lunch ca 13-14, nu har jag fått i honom lite mer än en halv burk mat flera dagar, och så ersättning eller vatten till.
    Kvällsmat ca 17-18, 180ml med gröt i

Oftast blir schemat jättekonstigt och vi får försöka klämma in mer mat på kvällen, som han knappt får i sig. ;) Han brukar ta natt 19-20, så ska försöka att få honom att äta en extra gång på kvällen innan natten.

• Bubba80
    Sephiroth skrev 2010-05-26 11:39:48 följande:

Snacka om förvirrande {#lang_emotions_undecided} Men såklart är det nog bästa att bara köra tunna bomullskläder o hålla sig i skuggan
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • pamsa

Hej på er tjejor!

jag hade två saker jag skull göra idag på stan och fick inget av det gjort :S. Skulle ha gått till apoteket men fick vända hem för att hämta plånboken... hur glömsk kan man vara.
    Väl tillbaka inne i stan kunde jag inte komma på vad jag skulle göra tills jag logga in här och tänkte just det solkräm ...hahahahaha snacka om att vara förvirrad :D
    Imorgon kommer jag ha svar på solkräms frågan, ska ändå till bvc och apoteket.
    Strimma: Ska kolla på den på tv4 play:) tack för länken.
    Ska nog också försöka sakta avvänja henne från mjölkersättningen, hon äter ju ändå mat:)
    Jag tycker det är svårt att hålla Saga i skuggan, med tanke på att hon kryper omkring och drar av sig kläderna så fort hon får chansen, hoppas det finns nån solkräm därute som man kan använda :)
  • Emma

Pamsa: Såhär ser Mattias matschema ut

Ibland vid 5.30 får han 150 ml välling om han är hungrig.
    8.00 Hel protion semper fullkornsgröt med fruktpure i, vatten
    10.30 Banan, vatten
    12.30 Lunch, hemlagad eller hel burk. Vatten
    14.30 150 ml välling
    16.30 Middag, hemlagad eller hel burk. Frukt. Vatten
    19-20 250-300 ml välling

Ibland mellan middagen och vällingen så brukar det kunna bli frukt eller så beroende på om vi fikar eller inte. Brukar då ta en mindre mättande frukt som typ päron eller så.

Ang. solskydd så köpte jag ACOS barn solskyddskräm spf 50 häromveckan och har smörjt in M 2 gånger med den tror jag. Ibland när man är ute och går och så så händer det ju att han får solen i ansiktet och så. Trodde faktiskt inte att det var så att man inte fick smörja dom. Måste höra vad BVC säger idag när vi ska dit.

• Sephiroth
    Emma skrev 2010-05-27 08:25:13 följande:
    Pamsa: Såhär ser Mattias matschema ut Ibland vid 5.30 får han 150 ml välling om han är hungrig. 8.00 Hel protion semper fullkornsgröt med fruktpure i, vatten 10.30 Banan, vatten 12.30 Lunch, hemlagad eller hel burk. Vatten 14.30 150 ml välling 16.30 Middag, hemlagad eller hel burk. Frukt. Vatten 19-20 250-300 ml välling Ibland mellan middagen och vällingen så brukar det kunna bli frukt eller så beroende på om vi fikar eller inte. Brukar då ta en mindre mättande frukt som typ päron eller så. Ang. solskydd så köpte jag ACOS barn solskyddskräm spf 50 häromveckan och har smörjt in M 2 gånger med den tror jag. Ibland när man är ute och går och så så händer det ju att han får solen i ansiktet och så. Trodde faktiskt inte att det var så att man inte fick smörja dom. Måste höra vad BVC säger idag när vi ska dit.
    Jag ser att flera i tråden matar varannan timme? Är de verkligen hungrig så ofta? Loke kan absolut inte äta varannan timme, då får han ont i magen som faen. :-S
  • Knubbe12
    pamsa skrev 2010-05-26 17:31:14 följande:
    Hej på er tjejor! jag hade två saker jag skull göra idag på stan och fick inget av det gjort :S. Skulle ha gått till apoteket men fick vända hem för att hämta plånboken... hur glömsk kan man vara. Väl tillbaka inne i stan kunde jag inte komma på vad jag skulle göra tills jag logga in här och tänkte just det solkräm ...hahahahaha snacka om att vara förvirrad :D Imorgon kommer jag ha svar på solkräms frågan, ska ändå till bvc och apoteket. Strimma: Ska kolla på den på tv4 play:) tack för länken. Ska nog också försöka sakta avvänja henne från mjölkersättningen, hon äter ju ändå mat:) Jag tycker det är svårt att hålla Saga i skuggan, med tanke på att hon kryper omkring och drar av sig kläderna så fort hon får chansen, hoppas det finns nån solkräm därute som man kan använda :)
    Ha ha ha! Det låter ungefär som jag! {#lang_emotions_tongue_out}

Är det någon fler än jag som har svårt att få i lillskrutten vatten? Förut drack han ganska bra, men sista veckorna tycker jag att det blivit sämre med vattenintaget. Känner mig lite orolig inför utlandssemestern, då är det ju verkligen viktigt att han dricker då det förmodligen kommer att vara kring +30. Tror ni att man under en veckas tid kan byta ut ett "vanligt" mål mot välling, bara för att han ska få i sig vätska alltså?

Angående matschemat så försöker vi hålla regelbundna tider (och likadana tider som det kommer att bli på förskolan sedan).

Idag är det äntligen sol igen! {#lang_emotions_sunny}
  • Emma

Sephiroth: Det är säkert olika från barn till barn. ibland blir det inget mellis på förmiddagen för M men då vill han ha lunch 11.30 istället. Har har alltid varit världens matvrak så han äter gärna varannan timme.
    Så mycket välling på eftermiddagen skulle han säkert inte behöva heller, men han sover mycket bättre då efter att ha fått i sig 150 ml istället för 100. Det har nästan som en lugnande inverkan på honom verkar det som.

• Saga09

Sephiroth: Saga äter nog var 3:e timma ungefär.. räknar man in sovstunder och det faktum att hon oftast somnar före 18.30 hinner vi inte med så mycket mat här heller *s*
    Hon verkar nöjd med det hon får så jag får hoppas att det är okej :)

Ang det här med solskydd - nån som vet hur man ska göra? Saga sitter gärna och lutar sig framåt i vagnen i solen och jag är rädd att hon ska få för mycket sol i ansiktet som det är nu... mössa går ju sådär.. just nu är bästa leken "dra av mössan och se hur mamma reagerar".. sedan kan man gapskratta för att man lyckades ta bort den där dumma dumma mössan.. haha

• Sephiroth
    Saga09 skrev 2010-05-27 08:57:52 följande:
    Sephiroth: Saga äter nog var 3:e timma ungefär.. räknar man in sovstunder och det faktum att hon oftast somnar före 18.30 hinner vi inte med så mycket mat här heller *s* Hon verkar nöjd med det hon får så jag får hoppas att det är okej :) Ang det här med solskydd - nån som vet hur man ska göra? Saga sitter gärna och lutar sig framåt i vagnen i solen och jag är rädd att hon ska få för mycket sol i ansiktet som det är nu... mössa går ju sådär.. just nu är bästa leken "dra av mössan och se hur mamma reagerar".. sedan kan man gapskratta för att man lyckades ta bort den där dumma dumma mössan.. haha
    Låter som för oss då. ^^ Förut åt han lätt 6 gånger om dagen, men nu är det ett himla snickrande för att få i honom fem gånger. Oftast blir det fyra mål om dagen.

Parasoll! ^^ Köpte vi förra veckan, och det fungerar kanon hittills iaf.

Idag är Loke billig igen. Trött som fan men ska klättra i sängen och skrika istället. Jippie! Tredje dagen det är så här nu sen vi var till läkaren. Jippie.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3