• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Emma

Ahaa, är det så man gör!?

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Sephiroth

Mardrömsdag! Fyfan vad sur Loke har vart heeeeeela dagen. Han vägrade sova i bilen och i vagnen. Skoj! Han har alltså sovit en timme sen han vaknade vid 6 i morse. Jippie! Skrikfest hela vägen hem från Västerås också. Sånt där skrik som man inte kan distrahera dem från oavsett vad man gör. Nice!

Gick nog bra hos läkaren iaf. Kändes inte som om att han tog mig på allvar och så men... Får väl hoppas att han vet vad han pratar om den rackaren. Suck för läkare!

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-05-25 15:47:44 följande:
    Mardrömsdag! Fyfan vad sur Loke har vart heeeeeela dagen. Han vägrade sova i bilen och i vagnen. Skoj! Han har alltså sovit en timme sen han vaknade vid 6 i morse. Jippie! Skrikfest hela vägen hem från Västerås också. Sånt där skrik som man inte kan distrahera dem från oavsett vad man gör. Nice! Gick nog bra hos läkaren iaf. Kändes inte som om att han tog mig på allvar och så men... Får väl hoppas att han vet vad han pratar om den rackaren. Suck för läkare!
    Ja, är det inte typiskt att  sådant händer just en sådan dag när man verkligen vill att de ska vara på gott humör... Men vad är det för klåpare till läkare?! Det är deras skyldighet att ta en på allvar. Vården i detta land går bara utför...
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-05-25 16:16:39 följande:
    Ja, är det inte typiskt att  sådant händer just en sådan dag när man verkligen vill att de ska vara på gott humör... Men vad är det för klåpare till läkare?! Det är deras skyldighet att ta en på allvar. Vården i detta land går bara utför...
    Jo trehundra för ca tre minuter.  Jag är måttligt imponerad, så att säga.
  • idamarja
    Knubbe12 skrev 2010-05-22 23:08:50 följande:
    Vad spännande med utbyggnad! Själv fick vi en kalldusch för något år sedan då vi tänkte bygga ut entrén + göra ett extra sovrum. Han som byggde vårt hus hade inte ansökt om bygglov för friggeboda (15 kvm) + inglasad veranda 15 kvm. Vi har dessutom en stor vedbod + ett stort förråd på gården... Kändes inte aktuellt att börja ansöka om bygglov då, men allt som redan var gjort har vi anmält och fått godkänt i efterhand (puh... hade kunnat bli en dyr historia...) Man är ju tyvärr blåögd och tror att sådant är fixat när ett hus säljs. Bor ni i en äldre villa eller har ni köpt nytt? Vad är det för slags utbyggnad som ska göras?I nuläget ska vi sälja vårt älskade hus (bott här i 6 år, före det annat hus + ett flertal lägenheter...) för att hitta något större. Har kollat på en massa äldre hus, men så många tycks ha problem med grunden, mögel/fukt osv. Inte intressant för vår del. Man blir så begränsad oxå när barnen växt upp och absolut vill bo kvar i samma område, med samma skola, kompisar osv. Det vill såklart vi oxå, men det känns surt att vara "bunden" till ett område som är förhållandevis dyrt i pris. Vår nybyggnation skulle gå på ca 2,4 miljoner (och då gör vi det mesta invändigt själva), och säljer vi häruppe kanske man kan räkna med att få ut kring 1,8. Känns lite surt...
    vi bor i ett hus från 50-talet, vi köpte det av min sambos faster, och dom har hållit efter det bra o grejjat på så det är i bra skick. det var inte så lätt att hitta ett hus just här i byn fast det känns som att alla flyttar härifrån, hehe.
    vi ska bygga till tvättstuga, bastu och garage + nått föråd. just nu är dusch och tvättmaskin i toaletten, trångt och jobbigt. den nya delen får egen ingång, samt ingång från gamla delen, men en egen ingång är bra så man inte får in i huset alla skogskläder med bensinlukt och skräp/snö. men nog känns det som ett himla projekt! nu har jag skissat ritningen så får min pappa omvandla den till en riktig ritning. men det blir väl först till nästa år det kommer igång, men bygglog o sånt ska ju som sagt ordnas o det tar ju sin tid o få klarhet i allt :)

i morgon ska vi till gällivare, lillknorren ska på återbesök o kolla hjärtat. nu har det gått bra sen december m medicinerna men man måste ju hålla koll. samtidigt bra m en tur till stan så man får uträtta lite ärenden. :)
  • pamsa

Hello girls!!!

Shiiiiit vad mycket det är att göra hela tiden, hinner inte pusta ut. Tack för era fina kommentarer på facebook:)
    F*n vad tråkigt väder det är ute, idag fick jag och lilltjejen åka till min kompis och äta lunch och träffa deras bebisar:).
    Saga är heeelt förtjust i andra barn, hon vill direkt pussa och krama på alla barn. Det är så sött att se:)
    Måste fråga , vet att vi har gått igenom det här förrut men ändå...
    Ger ni mjölkersättning till era små? Hur ser era matrutiner ut`? Fick veta idag av min av mina två kompisar att dom sluta ge mjälkersättning när deras var ca 6 månader gamla. 
    Så här ser Sagas matschema ut
    frukost: gröt + 90 NAN
    Lunch: mat och frukt 30 NAN
    mellis: ca 90 NAN
    kvällsmat: mat eller gröt + frukt
    nattning: välling
    Hur gör ni? Och när ska man sluta med mjölkersättning?
    Sen tänkte jag höra ifall ni kan rekommedera en bra solkräm till dom små? Jag har funderat köpa den som apoteket har... 
  • Sephiroth
    pamsa skrev 2010-05-25 21:21:41 följande:
    Hello girls!!! Shiiiiit vad mycket det är att göra hela tiden, hinner inte pusta ut. Tack för era fina kommentarer på facebook:) F*n vad tråkigt väder det är ute, idag fick jag och lilltjejen åka till min kompis och äta lunch och träffa deras bebisar:). Saga är heeelt förtjust i andra barn, hon vill direkt pussa och krama på alla barn. Det är så sött att se:) Måste fråga , vet att vi har gått igenom det här förrut men ändå... Ger ni mjölkersättning till era små? Hur ser era matrutiner ut`? Fick veta idag av min av mina två kompisar att dom sluta ge mjälkersättning när deras var ca 6 månader gamla.  Så här ser Sagas matschema ut frukost: gröt + 90 NAN Lunch: mat och frukt 30 NAN mellis: ca 90 NAN kvällsmat: mat eller gröt + frukt nattning: välling Hur gör ni? Och när ska man sluta med mjölkersättning? Sen tänkte jag höra ifall ni kan rekommedera en bra solkräm till dom små? Jag har funderat köpa den som apoteket har... 
    Angående solkräm så ska man inte använda det på bäbisar.

Nu ska jag kolla ghosthunters och äta  chips. ;)
  • pamsa
    Sephiroth skrev 2010-05-25 21:45:08 följande:
    Angående solkräm så ska man inte använda det på bäbisar. Nu ska jag kolla ghosthunters och äta  chips. ;)
    ska man inte ha solskydd ? what? det trodde jag var viktigt... får köpa solskyddskläder istället...
  • Bubba80
    Sephiroth skrev 2010-05-25 21:45:08 följande:
    Angående solkräm så ska man inte använda det på bäbisar. Nu ska jag kolla ghosthunters och äta  chips. ;)
    Chips chips chips {#lang_emotions_tongue_out} åååååååååååååååå fasen vad sugen jag blev...

Men inte solkräm på små? Apoteket har ju en som är för de allra minsta... deras bamseserie (det var den enda som blev godkänd för de minsta småttingarna för nåt år sen, det var nåt ämne som den inte innehöll som inte var bra för de minsta) Har aldrig hört att man inte ska ha solkräm på dem och jag som använt det på både storebrorsan o Emil?

Jag fick lämna massa prover idag, så nu e det bara vänta å se om det är någe fel på dem. Men faktiskt fick jag träffa en läkare som jag tyckte verkade bra {#lang_emotions_surprised} Har nog aldrig hänt förr... Lucky me   Det man däremot kom fram till direkt var att jag har en förstorad sköldkörtel, men det är inte säkert att jag måste medicinera mot det. Så om inte proverna visar att sköldkörteln spökar {#lang_emotions_ghost} Så blir det till att gå tillbaks och ta nya prover... Roligare kan man ju ha.
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • pamsa
    Bubba80 skrev 2010-05-25 22:13:13 följande:
    Chips chips chips  åååååååååååååååå fasen vad sugen jag blev... Men inte solkräm på små? Apoteket har ju en som är för de allra minsta... deras bamseserie (det var den enda som blev godkänd för de minsta småttingarna för nåt år sen, det var nåt ämne som den inte innehöll som inte var bra för de minsta) Har aldrig hört att man inte ska ha solkräm på dem och jag som använt det på både storebrorsan o Emil? Jag fick lämna massa prover idag, så nu e det bara vänta å se om det är någe fel på dem. Men faktiskt fick jag träffa en läkare som jag tyckte verkade bra  Har nog aldrig hänt förr... Lucky me   Det man däremot kom fram till direkt var att jag har en förstorad sköldkörtel, men det är inte säkert att jag måste medicinera mot det. Så om inte proverna visar att sköldkörteln spökar  Så blir det till att gå tillbaks och ta nya prover... Roligare kan man ju ha.
    Okej då ska jag ta mig till apoteket imorgon och kolla upp bamse serien :). 
    Skönt att du träffa en bra läkare, det är inte ofta det händer;).Håller tummarna att allt ska gå bra!!!
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3