• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Strimma
    Knubbe12 skrev 2010-05-22 08:36:30 följande:
    God morgon! Risotton igår blev toppen, kan verkligen rekommendera det! Strimma: Arvid är nog mest förtjust i gröt (till frukost och/eller kvällsmål), men förutom det slinker det mesta ner (pasta är en favorit). Det enda som han totalvägrar är broccoli. Har försökt smyga ner det i i alla möjliga olika rätter, men han vägrar stenhårt och kniper ihop munnen... Här är det också gnälligt värre. I går gnällde han heeela dagen och ingenting var till belåtenhet. Har inget minne alls av att någon av de andra barnen haft sådana här gnällperioder, att det gick i vågor, alltså (äldsta sonen gnällde jämt första månaderna och dottern var alltid nöjd ). Ingen leksak tycks passa längre. Har fixat flera nya, men ingen duger tydligen. Gåstolen funkar ett tag, men sedan är det gnäll, gnäll, gnäll så fort man inte bär honom... I dag är det första fotbollsmatchen för säsongen för storebror, så vi ska packa oss iväg hela familjen och heja på dem! Sedan blir det nog bara att vara hemma och ta det lugnt. Vad ska ni andra pyssla med i dag?
    Precis samma här. Miliam skiter fullstäntigt i allt vad leksaker heter. Köksredskap brukar funka en liten stund...eller min sambos cd-skivor. gåstolen funkar en kort stund...sen är det också gnäll gnäll gnäll ;)

M vill inte heller äte broccoli, inte heller stekt makrill... och definitivt inte rödspetta på köpeburk...

Jag tror att man förtränger gärna de där gnälliga stunderna... ;)

Dags att klippa gräsmattan (den är som en åker nu) sen blir det nog en tur till stan (Göteborg) idag:)
  • Knubbe12

Sådär, då är lördagen förstörd. Vi började gå på en promenad tillsammans, men det slutade med att jag vände och gick hem. Blir så jäkla besviken på maken, Måste få gnälla av mig lite...{#lang_emotions_wink} 

Vi hade som sagt middag här igår med makens föräldrar och min mamma. Min svärfar är ibland en riktig besserwisser och uttrycker sig ofta klumpigt. De har nyss kommit hem från Turkiet, där också min mamma varit nyligen. Min mamma har en lägenhet där och reser dit flera ggr/år till sin karl, som är född i Turkiet och fortfarande bor där. Vi frågar om resan och då börjar min svärfar beklaga sig över alla jobbiga turkiska försäljare som försöker locka in en i butiken. Hur jäkla jobbiga de är, att de är trögtänkta människor som så fort de får en gnutta pengar springer och köper sprit (morsans karl är helnykterist...) osv. Kan tillägga att min mammas kille dessutom äger en affär... Han är noll insatt i hur det är att leva och bo i detta land, vilket naturligtvis hörs i hans resonemang, men jag blir ändå så arg. Såg att min mamma blev jätteledsen, men ingen säger något, inte ens min man... Jag sa bara åt honom att han då inte borde resa dit år efter år, utan sikta på något annat resmål om han är så missnöjd. Hade det varit min farsa hade jag bett honom att hålla snattran och uppföra sig. Säkerligen hade jag oxå pratat med honom dagen efter och berättat att jag/vi inte accepterar sådant rasistiskt snack och dåligt beteende i vårt hem och att han gjort folk väldigt ledsna.

När jag tog upp detta med maken nyss och frågade varför han aldrig säger ifrån svarar han bara "Det är ingen idé, han har alltid varit sådär och kommer inte att ändra sig". Jag föreslog att han i alla fall kunde ta upp saken nästa gång de talas vid, dvs berätta att min mamma och även vi blev illa berörda och att man inte behöver uppföra sig så, men det tänker han inte göra. "Det är väl bara att du ringer till dem själv, jag bryr mig inte". {#lang_emotions_demon} Överreagerar jag?! Är så jäkla besviken, på mig själv oxå såklart. Jag skulle ha sagt ifrån på en gång...

• Bubba80

Oj oj...själv hade jag blivit skogstokig... Hade tvingat gubbe¨n att ta upp detta med sin pappa. Man måste ju för sjutton tänka längre än näsan räcker. När dessutom din mamma var med oxå Stackars henne...

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Bubba80

Här blir det fotbollsmatch idag för oss oxå. Ska iväg alldeles strax...

Hoppas alla har en bra dag i solskenet

• Strimma
    Balder77 - Hmmm av någon underlig anledning känner jag igen det där resonemanget som din sambo har,... Undra var jag hört det ;) idet här huset har vi haft sånna diskussioner ett antal gånger. Varför ska det som kille vara så svårt att ta upp en diskussion med sina föräldrar...
  • idamarja
    Strimma skrev 2010-05-21 15:37:15 följande:
    På tal om salt. Vi ger Miliam istort sett allt som vi äter nu med eller utan salt. Jag saltar dock inte vattnet för potatisen pastan och riset, men annars får han samma. Han har börjat rata köpeburkarna, så därför gör vi det lätt för oss. Samt att jag och han kan äta resterna dagen efter utan att krångla och lägga undan.Idag fick han smaka på blodpudding, en liten pyttebit, men det åt han ;)Ja kassler är ja nog också lite sparsam med, men han har ätit den ngn gång. Favoriten är spaghetti och köttfärssås:)Va äter era helst???Huuuaaa mej va gnällig han har varit igår och idag...
    jag är kanske överdriven med saltet, jag köpte hel kyckling eftersom det e salt i kycklingfileér o sånt man köper i påse, fast det hade varit väldigt enkelt med färdiga fileér när man gör barnmat. nils-john äter nog det mesta förutom ris, dom rensar han ut i munnen o spottar ut, gröt är en höjdare morgon och kväll, och päron, ojoj han älskar päron. annars e det mycke fisk, läste nångång att man inte ska ge insjöfisk till bebisar, men jag har då gett röding till honom, ids inte köpa fisk när man har egen, känns dumt.

den här veckan har vi kört fram o tillbaks mellan hemmet o min hemby, vi har sågat virke till en tänkt utbygnad. idag blev gubbarn äntligen färdiga, så nu är nästa steg att göra ritning så man kan söka bygglov. hur bor ni andra föresten? fler som bor i villa? Vi köpte våran förra sommaren, snart bott här ett år :)
  • Bubba80
    idamarja skrev 2010-05-22 20:21:20 följande:
    jag är kanske överdriven med saltet, jag köpte hel kyckling eftersom det e salt i kycklingfileér o sånt man köper i påse, fast det hade varit väldigt enkelt med färdiga fileér när man gör barnmat. nils-john äter nog det mesta förutom ris, dom rensar han ut i munnen o spottar ut, gröt är en höjdare morgon och kväll, och päron, ojoj han älskar päron. annars e det mycke fisk, läste nångång att man inte ska ge insjöfisk till bebisar, men jag har då gett röding till honom, ids inte köpa fisk när man har egen, känns dumt. den här veckan har vi kört fram o tillbaks mellan hemmet o min hemby, vi har sågat virke till en tänkt utbygnad. idag blev gubbarn äntligen färdiga, så nu är nästa steg att göra ritning så man kan söka bygglov. hur bor ni andra föresten? fler som bor i villa? Vi köpte våran förra sommaren, snart bott här ett år :)
    Vi bor oxå i villa. Vi har bott i våran i snart 9 år. Snart renoverat klart Så då e det bara å börja om igen om vi inte köper nytt förstås... =)

Nej nu ska jag ut och olja in altanen... Tjolahopp!!!
  • Knubbe12
    idamarja skrev 2010-05-22 20:21:20 följande:
    jag är kanske överdriven med saltet, jag köpte hel kyckling eftersom det e salt i kycklingfileér o sånt man köper i påse, fast det hade varit väldigt enkelt med färdiga fileér när man gör barnmat. nils-john äter nog det mesta förutom ris, dom rensar han ut i munnen o spottar ut, gröt är en höjdare morgon och kväll, och päron, ojoj han älskar päron. annars e det mycke fisk, läste nångång att man inte ska ge insjöfisk till bebisar, men jag har då gett röding till honom, ids inte köpa fisk när man har egen, känns dumt. den här veckan har vi kört fram o tillbaks mellan hemmet o min hemby, vi har sågat virke till en tänkt utbygnad. idag blev gubbarn äntligen färdiga, så nu är nästa steg att göra ritning så man kan söka bygglov. hur bor ni andra föresten? fler som bor i villa? Vi köpte våran förra sommaren, snart bott här ett år :)
    Vad spännande med utbyggnad! Själv fick vi en kalldusch för något år sedan då vi tänkte bygga ut entrén + göra ett extra sovrum. Han som byggde vårt hus hade inte ansökt om bygglov för friggeboda (15 kvm) + inglasad veranda 15 kvm. Vi har dessutom en stor vedbod + ett stort förråd på gården... Kändes inte aktuellt att börja ansöka om bygglov då, men allt som redan var gjort har vi anmält och fått godkänt i efterhand (puh... hade kunnat bli en dyr historia...) Man är ju tyvärr blåögd och tror att sådant är fixat när ett hus säljs.

Bor ni i en äldre villa eller har ni köpt nytt? Vad är det för slags utbyggnad som ska göras?

I nuläget ska vi sälja vårt älskade hus (bott här i 6 år, före det annat hus + ett flertal lägenheter...) för att hitta något större. Har kollat på en massa äldre hus, men så många tycks ha problem med grunden, mögel/fukt osv. Inte intressant för vår del. Man blir så begränsad oxå när barnen växt upp och absolut vill bo kvar i samma område, med samma skola, kompisar osv. Det vill såklart vi oxå, men det känns surt att vara "bunden" till ett område som är förhållandevis dyrt i pris. Vår nybyggnation skulle gå på ca 2,4 miljoner (och då gör vi det mesta invändigt själva), och säljer vi häruppe kanske man kan räkna med att få ut kring 1,8. Känns lite surt...
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-05-22 23:08:50 följande:
    Vad spännande med utbyggnad! Själv fick vi en kalldusch för något år sedan då vi tänkte bygga ut entrén + göra ett extra sovrum. Han som byggde vårt hus hade inte ansökt om bygglov för friggeboda (15 kvm) + inglasad veranda 15 kvm. Vi har dessutom en stor vedbod + ett stort förråd på gården... Kändes inte aktuellt att börja ansöka om bygglov då, men allt som redan var gjort har vi anmält och fått godkänt i efterhand (puh... hade kunnat bli en dyr historia...) Man är ju tyvärr blåögd och tror att sådant är fixat när ett hus säljs. Bor ni i en äldre villa eller har ni köpt nytt? Vad är det för slags utbyggnad som ska göras?I nuläget ska vi sälja vårt älskade hus (bott här i 6 år, före det annat hus + ett flertal lägenheter...) för att hitta något större. Har kollat på en massa äldre hus, men så många tycks ha problem med grunden, mögel/fukt osv. Inte intressant för vår del. Man blir så begränsad oxå när barnen växt upp och absolut vill bo kvar i samma område, med samma skola, kompisar osv. Det vill såklart vi oxå, men det känns surt att vara "bunden" till ett område som är förhållandevis dyrt i pris. Vår nybyggnation skulle gå på ca 2,4 miljoner (och då gör vi det mesta invändigt själva), och säljer vi häruppe kanske man kan räkna med att få ut kring 1,8. Känns lite surt...
    Altanen inoljad å klar 2 timmar senare... puh... ryggen värken o huvudet bultar

Surt när det skiljer så mycket i pris...hmmm

God kväll girls. Hoppas ni haft en bra dag
  • Strimma
    Knubbe12 skrev 2010-05-22 23:08:50 följande:
    Vad spännande med utbyggnad! Själv fick vi en kalldusch för något år sedan då vi tänkte bygga ut entrén + göra ett extra sovrum. Han som byggde vårt hus hade inte ansökt om bygglov för friggeboda (15 kvm) + inglasad veranda 15 kvm. Vi har dessutom en stor vedbod + ett stort förråd på gården... Kändes inte aktuellt att börja ansöka om bygglov då, men allt som redan var gjort har vi anmält och fått godkänt i efterhand (puh... hade kunnat bli en dyr historia...) Man är ju tyvärr blåögd och tror att sådant är fixat när ett hus säljs. Bor ni i en äldre villa eller har ni köpt nytt? Vad är det för slags utbyggnad som ska göras? I nuläget ska vi sälja vårt älskade hus (bott här i 6 år, före det annat hus + ett flertal lägenheter...) för att hitta något större. Har kollat på en massa äldre hus, men så många tycks ha problem med grunden, mögel/fukt osv. Inte intressant för vår del. Man blir så begränsad oxå när barnen växt upp och absolut vill bo kvar i samma område, med samma skola, kompisar osv. Det vill såklart vi oxå, men det känns surt att vara "bunden" till ett område som är förhållandevis dyrt i pris. Vår nybyggnation skulle gå på ca 2,4 miljoner (och då gör vi det mesta invändigt själva), och säljer vi häruppe kanske man kan räkna med att få ut kring 1,8. Känns lite surt...
    Nej men gud. Kollar inte mäklarne upp sånt när huset ska säljas. Vilken tur att det gick bra. Hade ju inte varit så kul att kanske få riva eller betalat allt i efterhand.

Idamarja: Oj så seriös har jag inte varit till någon av min barn. Men det är säkert bra det också ;) Ibörjan var jag noggrannare. Gjorde en egen skål till Miliam och salktade vår mat efter., men ofta ville han ha en portion till och då var ju maten redan saltad :( Nu hoppar jag som sagt att salta vattnet till potatisen och sen får han äta samma av det andra som oss, fast det är klart jag överdriver ju inte saltningen precis av det andra utan ställer fram saltkaret till oss som vill ha det extrasaltat.
    Sen till lunch blir det ibland färdigmat, tex fickbullar eller kalopps på konservburk...etc och där går det inte göra så mycket åt det.
    Vi bor också i villa. :)

Nu har jag äntligen slängt ut den lilla bilstolen helt. Tyckte det var på hög tid att byta. Innan har han fått sitta i den stora när vi åkt långt eller hela familjen, men när jag kört Grodan till dagis har jag tyckt det varit så bekvämt att bära med honom i den lilla och inte behöva sätta honom på golvet inne på dagis.
    Blir dock lite irriterad på min bil, eftersom låset glappar i hans dörr. Så nästan varje gång som jag låser dörren får jag krypa in över Grodans bilstol och låsa upp hans dörr innefrån med Miliam på armen...{#lang_emotions_yell}

Varför ger sig inte förkylningen. det går bara runt runt runt. Nu har Grodan öroninflammation på andra örat (det först sprack i början av veckan). Och hon som aldrig någonsin har haft ont i öronen.
    Miliam är snorig och gnällig som...*pip* och idag vaknade sambon också förkyld.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3