Knubbe12 skrev 2010-05-22 23:08:50 följande:
Vad spännande med utbyggnad! Själv fick vi en kalldusch för något år sedan då vi tänkte bygga ut entrén + göra ett extra sovrum. Han som byggde vårt hus hade inte ansökt om bygglov för friggeboda (15 kvm) + inglasad veranda 15 kvm. Vi har dessutom en stor vedbod + ett stort förråd på gården... Kändes inte aktuellt att börja ansöka om bygglov då, men allt som redan var gjort har vi anmält och fått godkänt i efterhand (puh... hade kunnat bli en dyr historia...) Man är ju tyvärr blåögd och tror att sådant är fixat när ett hus säljs. Bor ni i en äldre villa eller har ni köpt nytt? Vad är det för slags utbyggnad som ska göras? I nuläget ska vi sälja vårt älskade hus (bott här i 6 år, före det annat hus + ett flertal lägenheter...) för att hitta något större. Har kollat på en massa äldre hus, men så många tycks ha problem med grunden, mögel/fukt osv. Inte intressant för vår del. Man blir så begränsad oxå när barnen växt upp och absolut vill bo kvar i samma område, med samma skola, kompisar osv. Det vill såklart vi oxå, men det känns surt att vara "bunden" till ett område som är förhållandevis dyrt i pris. Vår nybyggnation skulle gå på ca 2,4 miljoner (och då gör vi det mesta invändigt själva), och säljer vi häruppe kanske man kan räkna med att få ut kring 1,8. Känns lite surt...
Nej men gud. Kollar inte mäklarne upp sånt när huset ska säljas. Vilken tur att det gick bra. Hade ju inte varit så kul att kanske få riva eller betalat allt i efterhand.
Idamarja: Oj så seriös har jag inte varit till någon av min barn. Men det är säkert bra det också ;) Ibörjan var jag noggrannare. Gjorde en egen skål till Miliam och salktade vår mat efter., men ofta ville han ha en portion till och då var ju maten redan saltad :( Nu hoppar jag som sagt att salta vattnet till potatisen och sen får han äta samma av det andra som oss, fast det är klart jag överdriver ju inte saltningen precis av det andra utan ställer fram saltkaret till oss som vill ha det extrasaltat.
Sen till lunch blir det ibland färdigmat, tex fickbullar eller kalopps på konservburk...etc och där går det inte göra så mycket åt det.
Vi bor också i villa. :)
Nu har jag äntligen slängt ut den lilla bilstolen helt. Tyckte det var på hög tid att byta. Innan har han fått sitta i den stora när vi åkt långt eller hela familjen, men när jag kört Grodan till dagis har jag tyckt det varit så bekvämt att bära med honom i den lilla och inte behöva sätta honom på golvet inne på dagis.
Blir dock lite irriterad på min bil, eftersom låset glappar i hans dörr. Så nästan varje gång som jag låser dörren får jag krypa in över Grodans bilstol och låsa upp hans dörr innefrån med Miliam på armen...
Varför ger sig inte förkylningen. det går bara runt runt runt. Nu har Grodan öroninflammation på andra örat (det först sprack i början av veckan). Och hon som aldrig någonsin har haft ont i öronen.
Miliam är snorig och gnällig som...*pip* och idag vaknade sambon också förkyld.