• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-05-27 09:17:56 följande:
    Låter som för oss då. ^^ Förut åt han lätt 6 gånger om dagen, men nu är det ett himla snickrande för att få i honom fem gånger. Oftast blir det fyra mål om dagen. Parasoll! ^^ Köpte vi förra veckan, och det fungerar kanon hittills iaf. Idag är Loke billig igen. Trött som fan men ska klättra i sängen och skrika istället. Jippie! Tredje dagen det är så här nu sen vi var till läkaren. Jippie.
    Arvid är också på grinigt humör. Gnäller och vrålar om vartannat. Det gick jävligt fort för mig att duscha imorse kan jag säga {#lang_emotions_wink} (en vrålande bebis på en filt utanför duschen och två andra barn som turades om att knacka på badrumsdörren för att fråga olika saker...).

Apropå stress och störande saker; jag håller ta mig fan på att bli galen på alla telefonförsäljare. Vi har gått med i Nix, men det ringer ändå ca 3 stycken/dag, och detta inträffar alltid när Arvid precis har somnat. Vill inte dra ur telefonen, då jag vill vara anträffbar i fall någon av hans syskon ringer hem eller de hör av sig från skola/förskola. Får väl börja göra det ändå kanske. Mobilen på vibration borde ju funka bra. Är det inte någon som ringer så kommer någon av barnens kompisar in genom dörren och hojtar... Är era små lättväckta?
  • pamsa

Hej flickor!

Idag ska jag ta reda på hur det ligger till med det här solkrämsfrågan:), ska till bvc och väga lilltjejen.
    det här med vatten har också varit ett projekt för oss, jag har börjat öka med mer vatten i NAN och välling för att få i henne mer vätska. försöker vara framme med vatten med hon vill inte riktigt.
    Jag försöker ha en matschema med Saga men inbland så blir hon hungrig efter en halv timme eller timme. Det är olika från barn till barn och hur mycket energi dom förbrukar.
    Nu drar jag till bvc och hoppas få svar på vår fråga 
  • Sephiroth

Vatten är inte så hysteriskt med som många tror. Största delen av köpmat/välling och gröt är ju vatten. Så sa iaf vårat BVC. De sa att de dricker om de är törstiga. =)

Knubbe12 skrev 2010-05-27 09:44:17 följande:
    Arvid är också på grinigt humör. Gnäller och vrålar om vartannat. Det gick jävligt fort för mig att duscha imorse kan jag säga  (en vrålande bebis på en filt utanför duschen och två andra barn som turades om att knacka på badrumsdörren för att fråga olika saker...). Apropå stress och störande saker; jag håller ta mig fan på att bli galen på alla telefonförsäljare. Vi har gått med i Nix, men det ringer ändå ca 3 stycken/dag, och detta inträffar alltid när Arvid precis har somnat. Vill inte dra ur telefonen, då jag vill vara anträffbar i fall någon av hans syskon ringer hem eller de hör av sig från skola/förskola. Får väl börja göra det ändå kanske. Mobilen på vibration borde ju funka bra. Är det inte någon som ringer så kommer någon av barnens kompisar in genom dörren och hojtar... Är era små lättväckta?
    Loke är extremt lättväckt, vilket är sjukt jobbigt. Igår kväll vaknade han igen för att jag gick på toaletten. Inte somnade han om heller förns efter tio minuter gos i famnen. Tur att det var mysigt. *s*

Duscha när jag är själv hemma vet jag inte vad det är. Här blir det dusch när karln kommer hem, och Loke är vaken. Annars vaknar han! Jippie!
  • pamsa

hej tjejor!

nu har jag fått svar från bvc, hon sa att det går att använda solkräm, då ska man välja dom produkterna som är rekommenderade till barn under 1 år. Först ska man testa dom produkterna lite på undersidan av armen, detta för att se om barnen tål produkten. Det ska man göra helst i ca tre dagar. 
    Hon påpeka på att det var viktigt att barnen inte blev brända, om barnen får färg är det inte farligt.  Sen är det som vi har skrivit här på forumet att man ska hålla dom i skuggan och kläder m.m.m
    Saga väger nu 8,5 kg, tyvärr fick jag inte veta längden efter som hon hade inte med sig den till den öppna förskolan:)
    Nu ska vi iväg igen och fira min syrra som fyller år. hoppas alla får en bra dag:)
  • Emma

Pamsa: Snacka om att alla BVC säger olika. Till mig sa dom idag att man inte ska smörja dom små. Lixom, vad ska man lyssna på?1 Vet du vad produkten heter som man kan smörja små barn med?

Mattias väger 10050 gram och är 77 cm lång!

• pamsa

Jag vet :( blir f*n inte klok på det här :/ till min polare som bor i en annan kommun sagt att det inte heller gick, och till en annan hade man gett samma svar som till mig.

Hon gav inte namnet på en särskild produkt, däremot skulle man fråga dom på apoteket vilken solkräm som finns till barn under 1 år, jag tror det är den som Bubba80 nämde.
  • Sephiroth

Idag verkar bli en likadan dag som föregående tre dagar. Jag är hemskt imponerad av att inte ens kunna utföra mina ärenden. Idag önskar jag att jag hade barnvakt. =(

Ja det med BVC är verkligen underligt. Alla säger som sagt olika hela tiden, och jag har flera gånger rättat min BVC-sköterska och sagt hur de nya rönen ligger. Det känns ju skapligt fucked up. ^^

• Strimma

Varför skulle man egentligen inte kunna smörja barnen. Det är väl bara att prova så de inte får utslag av krämen. De får ju så mycket andra krämer och produkter tex i rumpan...
    Jag kommer göra som jag gjorde med grodan. T-shirt bröja och solhatt om det är för varmt och sen kräm på resten... Det är ju omöjligt att få dem att sitta i skuggan när det väl blir sommar.{#lang_emotions_sunny}

Sephiroth: Är din plutt så duktig så han redan kan stå med vagn??? M är som en trasdocka i underkroppen. Älskar att stå men ingen styrsel alls ;) Han ser ut som tävlingsbuggarna när man går med honom ;)
    M är också emtremt lättväckt. kan inte minnas att den stora var sån.

Emma: Våra matmål såg väldigt lika ut :)

Balder77:
    Känner igen det där med de jävla telefonförsäljarna. Vårt nummer står tydligen registrerat på någon j*a företag, i någon databas i stockholm. Det ringer flera om dagen om frågar efter Emil Lundgren (ja det där stora företaget), trots att jag sagt till varje gång att de måsta stryka vårt nummer ur basen. Det har tom gått så långt nu så att jag pratat med telia om att få byta nummer. Så nu ligger det ett nytt och väntar. Känns lite trögt bara att man ska behöva byta ett nummer som man haft i 4år och finns registrerat överallt...{#lang_emotions_yell} Känns som en tråkig utgift och väldigt mycket jobb...

Idag ska plutt få vara hos son farmor själv hela dagen, så jag kan få gjort något vettigt!!!

• Emma

Ja, visst är det drygt det där med att dom säger olika. jag frågade om det här BOEL testet igår och då fick jag reda på att dom inte gör det längre, eftersom dom kollar hörseln på tredagarskontrollen. Men jag talade om att jag har flera kompisar som har gjort det nu nyss, och då är det er här i tråden om ni inte förstog det . Då talade hon om att vissa landsting fortfarande gör det. Men att det är på väg att försvinna.

Strimma: Så kommer nog jag också göra. Jag frågade henne om man till exempel ska gunga, och det är både sol och skuggigt. Då sa hon att det är heltäckande kläder som gäller... Men det tror jag inte skulle funka på M som är väldigt varm av sig. Jag kommer ju naturligtvis inte sitta medvetet i solen om det finns skugga, men jag kommer samtidigt inte låta solen hindra att vi ska kunna gunga och roa oss på det sättet.

Sephiroth: Nej, gör inte det!!! Vi skulle sakna dig något oerhört här i tråden. Och tänkt på att din extremt griniga, men väldigt söta son behöver sin mamma!

Det tänkte jag på, jag storhandlade igår och köpte 8-månaders välling. Märkte att det bara fanns som fullkornsälling. Kan man verkligen köra med både fullkornsvälling och fullkornsgröt, eller är det bättre kanske att bara köra med fullkorn på någon av dom?

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3