• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • nadia bk

hej

regnet kommer till götet imorn..vi som precis fixat uteplatsen tråkigt men men...

hur mycket äter era småttingar?
    Tidus äter som bara den...

halv 5: 200 ml välling.

8:en portion gröt

11: en hel brk naturnes

14: en hel fruktpuree och kex

17:  en hel burk naturnes

20: 300 ml välling hade han fått hade han ätit mer.....

får se hur natten blir börjat vakna igen vill äta vid tolv ett.....sen vakna runt 5 och vara vaken...men men ändras väl snart...

Blir så irriterad på folk som ska lägga sig i och på pekar att man gör ett dåligt jobb.
    Killens bror påpeka att det var mitt fel att Tiuds inte kryper för att jag lyfter upp honom.

nått han inte vet nått om pga dom träffat han ett fåtal ggr........

Tidus har alltid gråtit och skrikit när han legat för länge på mage så jag har gjort tvärtom låtit han ligga på ryggen och  snurrat honom NU funkar mage han ligger en stund sen vill han sitta och leka eller gå.

Och han ålar sig men bakåt samtidigt som han beklagar sig så de kan man itne hålla på med för länge innan tårarna kommer heller.

Hursomhelst irriterar det mig att folk som itne ens har barn ska kommentera vad jag gör min son och dessutom drar slutsatsen att det är JAG som lyfter upp honom han har en PAPPA också.......IDIOTER.

Sen dessutom har svärmor tjötat om en resesäng på landet som vi är på typ 2 ggr om året nuförtiden pga platsbrist.......säger till henne att itne lägga pengar på det......men hon köper en resesäng ändå och säger att vi kan använda den och ta med till landet när vi är där.....

nu ändrade hon sig och sa "den kan jag ha här"landet" sen kan jag ta hem den till mig,så kan han ha den här när han sover över.........
    varav jag svarade jo men det lär dröja...då säger hon "ne men det MÅSTE du släppa på.......

bestämmmer hon det?????

Pratade om att jag ville köpa en sandlåda till honom på våran uteplats.........hon säger ja eller så kan han ha den på landet......som vi återigen aldrig  är.......men dom bor där från maj till okt.....

Hon går och köper en sandlåda till Tidus....som vi kan ha här??? NEEEJ.....utan som han ska ha på landet....

stööör mig på hans familj just nu....jag e inkompetent......hönsmamma......och borde ägna mig åt gardiner och blommor typ enligt dom......

Jag "Har" mekat med bilar.....spelat trummor gitarr bas och sjungt i band......gillar och renovera snickra.....halvt en datanörd...gillar spela tv spel.........

Men dom verkar tro att jag gillar blommor gardiner och stickning kortfattat och min kille han kan bilar datorer och tv spel.....

Hallååååå...

flåt men sååå irriterad mitt batteri dör nu så skriver mer sen

• MammaAlex

Alexander äter:

220 ml välling på morgonen när han vaknar

9-10 en portion gröt

13 stor burk mat plus lite frukt

17 halv burk mat plus lite frukt

20 220 ml välling....

Min svärmor tycker också att de ska ha en massa grejer hos sig som Alexander kan använda. Hon köpte bla en babysitter på blocket med motivationen att det ju var skönt för oss att slippa ta med vår egen hem till dem... Då svarade jag att jag  ju inte hade gjort det i vilket fall och tänkte för mig själv att de ju gärna ville ha honom i famnen när vi väl var där. Hon har även köpt e resesäng. Vilket jag tycker är smidigt då han kan sova på dagarna också i den och somna i den om vi är där på kvällen och sedan bli flyttad till bilen och åka hem. Sen kommer vi ju att låna den om vi åker iväg.   Tror att det kommer kommer mer nu under sommaren som typ pool o sånt=) Försöker att tänka att de får lägga sina pengar på vad de vill och så får de väl inse sedan att endel kanske var onödigt eftersom det knappt använts... Det är ju trots allt deras pengar och de har ju inga skyldigheter att köpa saker som ska vara hemma hos oss. Svärfar är mer typen som lyssnar på vad vi tänkt köpa och erbjuder sig sedan att betala åt oss. Försök att ignorera dem så kommer det att bli bättre... så har i vart fall jag gjort=)

När det handlar om varför Tidus börjat krypa eller inte så tror jag inte att det faktum att du (eller någon annan) tar upp honom i famnen påverkar sådär jättemycket. Jag tror att han kommer göra det när han själv är redo. Kanske man kan påverka det någon vecka hit eller dit men inte mer. Jag har också fått höra kommentarer som att "kryper inte mamma på golvet och visar dig tillräckligt bra" Ändå lärde sig Alex när han var 7,5 månad så....

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • idamarja

här är det inte finvädret som håller mig från datorn, det har varit svinkallt, igår o i morse dalade det ner några snöflingor, inte så himla skoj. karlsloken har varit iväg och röjt några dagar,han höll på att frysa förståndet av sig. jag blev passande nog sjuk så fort han stack, himla slitsamt att ta hela nätterna själv med en unge som skriker o inte vill sova, n-j har varit sjuk sen onsdag, nu har febern släppt iaf, men han hostar så rysligt. ska till bvc m honom i morgon för lite vägning o så får doktorn lyssna på honom så det inte e nått i luftvägarna.

här är det inget krypande, en himla vilja att ta sig fram men han får inte till det, han älskar att gå runt när jag håller honom i händerna men än är han långt ifrån stadig, susar runt i sin gåstol och är allmänt livsfarlig. :)

svärmödrar är väl ett släkten för sig, tycker väldigt mkt om min och trivs bra med henne men det är klart att man har olika åsikter ibland, och jag tycker väl inte att hon alltid måste säga exakt precis det hon tänker. nåväl, jag får förstå att det är en stor förändring i hennes liv, vi var så vuxna när vi träffades o p-n har ju alltid funnits för henne o hjälp henne med allt, sen kom jag, o sen kom en unge som tar all hans tid :P i sommar blir det spännande, vi ska bo 5 vuxna o en bebis på, hm...20 kvadrat kanske, jag tror det kommer gå bra, man får ha överseende med ett o annat förstås. glädjer mig iaf väldigt till sommaren :)

• nadia bk
    MammaAlex skrev 2010-06-06 21:03:51 följande:
    Alexander äter:

220 ml välling på morgonen när han vaknar

9-10 en portion gröt

13 stor burk mat plus lite frukt

17 halv burk mat plus lite frukt

20 220 ml välling....

Min svärmor tycker också att de ska ha en massa grejer hos sig som Alexander kan använda. Hon köpte bla en babysitter på blocket med motivationen att det ju var skönt för oss att slippa ta med vår egen hem till dem... Då svarade jag att jag  ju inte hade gjort det i vilket fall och tänkte för mig själv att de ju gärna ville ha honom i famnen när vi väl var där. Hon har även köpt e resesäng. Vilket jag tycker är smidigt då han kan sova på dagarna också i den och somna i den om vi är där på kvällen och sedan bli flyttad till bilen och åka hem. Sen kommer vi ju att låna den om vi åker iväg.   Tror att det kommer kommer mer nu under sommaren som typ pool o sånt=) Försöker att tänka att de får lägga sina pengar på vad de vill och så får de väl inse sedan att endel kanske var onödigt eftersom det knappt använts... Det är ju trots allt deras pengar och de har ju inga skyldigheter att köpa saker som ska vara hemma hos oss. Svärfar är mer typen som lyssnar på vad vi tänkt köpa och erbjuder sig sedan att betala åt oss. Försök att ignorera dem så kommer det att bli bättre... så har i vart fall jag gjort=)

När det handlar om varför Tidus börjat krypa eller inte så tror jag inte att det faktum att du (eller någon annan) tar upp honom i famnen påverkar sådär jättemycket. Jag tror att han kommer göra det när han själv är redo. Kanske man kan påverka det någon vecka hit eller dit men inte mer. Jag har också fått höra kommentarer som att "kryper inte mamma på golvet och visar dig tillräckligt bra" Ändå lärde sig Alex när han var 7,5 månad så....
    jo får försöka tänka så......visst dom får lägga pengar på vad dom vill...men irriterande att ingen lyssnar på vad jag och min sambo säger......

"lyft inte mitt barn rakt upp i armarna" ändå görs det
    Köp inte sandlåda spjälsäng "ändå görs det
    Lyft upp lilleman när han gråter" görs inte
    etc.......har fått nog kommer fälla nån elak kommentar snart.....

ne ska sluta gnälla...

oj men då äter Tidus mycket mat jämfört med....
  • Emma

Tack gulliga ni för alla grattis! Men fan vad jag börjar få åldersångest...

Mattias mat:
    8 hel gröt protion
    10.30 ev. frukt
    1130-1200 stor burk mat, frukt
    1500 165 ml välling
    1700 hel bruk mat
    19-20 275 ml välling

Ang svärmödrar. Förstår att du stör dig på din nadiabk. Det skulle jag också ha gjort och jag stör mig rätt mycket på min med. Hon är såååååå orolig hela tiden för att han ska bli kall... Men ändå säger hon "varmblodiga lilla gosse" när hon håller i honom samtidigt som hon rättar till kläderna och drar upp dragkedjor osv. När vi var på kalas i fredags kväll så hade vi glömt att tapå M solhatten. Det blåste lite ute, men det var inte full storm, dessutom varma vindar. Vi satt iallafall på en inglasad altan så det var ju inte så att han satt i solen. Iallafall så skulle svärmor gå ut med M och hans kusin. Då sa hon, men då måste han ha mössa på sig. Jag svarade att han inte har någon med sig. Va? Sa hon då. Johan och svärfar upprepade vad jag hade sagt. Jag sa att om dom bara skulle gå ut och titta en liten sväng så var det ingen fara. Hon står och väger från ena benet till det andra så säger hon att dom kanske har någon mössa eller keps han kan låna och går in. Sen kommer hon ut med fetaste vintermössan och  sätter på honom och går ut..... Jag höll på att dö. Skulle ni ha sagt något i det fallet? Jag har inte tagit upp det med Johan, men jag stör mig som fan på att hon bara ska göra som hon tycker är bäst jämt och ständigt.... Jag vet att hon menar väl, men när hon gör tvärtom mot vad jag säger så blir jag fan TOKIG!!!

Jag hade iallafall en underbar födelsedag med jättemycket presenter och fint väder och trevligt sällskap!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Bubba80

Emils matdag ser ut så här ungefär:

3: 220 ml välling

7-8: 220 ml välling

9-10 gröt och/eller smörgås

12: En hel till halv burk mat till lunch

14-15: Fruktmellis

17-18: En hel till halv burk mat till middag

20: Ca 300 ml välling men mer skulle lätt gå i

Hoppas alla haft en bra helg =)

Här har varit full rulle hela helgen och tänkte även försöka hinna med lite nytta idag oxå

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Emma skrev 2010-06-07 09:16:25 följande:
    Tack gulliga ni för alla grattis! Men fan vad jag börjar få åldersångest...

Mattias mat:
    8 hel gröt protion
    10.30 ev. frukt
    1130-1200 stor burk mat, frukt
    1500 165 ml välling
    1700 hel bruk mat
    19-20 275 ml välling

Ang svärmödrar. Förstår att du stör dig på din nadiabk. Det skulle jag också ha gjort och jag stör mig rätt mycket på min med. Hon är såååååå orolig hela tiden för att han ska bli kall... Men ändå säger hon "varmblodiga lilla gosse" när hon håller i honom samtidigt som hon rättar till kläderna och drar upp dragkedjor osv. När vi var på kalas i fredags kväll så hade vi glömt att tapå M solhatten. Det blåste lite ute, men det var inte full storm, dessutom varma vindar. Vi satt iallafall på en inglasad altan så det var ju inte så att han satt i solen. Iallafall så skulle svärmor gå ut med M och hans kusin. Då sa hon, men då måste han ha mössa på sig. Jag svarade att han inte har någon med sig. Va? Sa hon då. Johan och svärfar upprepade vad jag hade sagt. Jag sa att om dom bara skulle gå ut och titta en liten sväng så var det ingen fara. Hon står och väger från ena benet till det andra så säger hon att dom kanske har någon mössa eller keps han kan låna och går in. Sen kommer hon ut med fetaste vintermössan och  sätter på honom och går ut..... Jag höll på att dö. Skulle ni ha sagt något i det fallet? Jag har inte tagit upp det med Johan, men jag stör mig som fan på att hon bara ska göra som hon tycker är bäst jämt och ständigt.... Jag vet att hon menar väl, men när hon gör tvärtom mot vad jag säger så blir jag fan TOKIG!!!

Jag hade iallafall en underbar födelsedag med jättemycket presenter och fint väder och trevligt sällskap!
    Det är fan så myciket farligare med en varm vintermössa nu än ingen mössa! Så ja, jag hade sagt ifrån ordentligt. Lyssnar inte andra får man ta ansvaret att det bästa görs för sitt barn. Jag hade blivit skitarg faktiskt.
    Bubba80 skrev 2010-06-07 09:31:04 följande:
    Emils matdag ser ut så här ungefär:

3: 220 ml välling

7-8: 220 ml välling

9-10 gröt och/eller smörgås

12: En hel till halv burk mat till lunch

14-15: Fruktmellis

17-18: En hel till halv burk mat till middag

20: Ca 300 ml välling men mer skulle lätt gå i

Hoppas alla haft en bra helg =)

Här har varit full rulle hela helgen och tänkte även försöka hinna med lite nytta idag oxå
    Jaha, Bubba. Nu går Loke med vagn etc, så vad kan Emil nu? Han har hela tiden vart så mycket före, så jag vill ju veta vad loke lär sig härnäst. *s* Står han utan stöd nu? Kanske har han tagit nått steg? Jag är übernyfiken.
  • Bubba80

Sephiroth: Heja Loke

Emils nya är att gå runt med gåstolen... alltså inte i den utan brevid ... Vet inte om han lärt sig så mycket nytt nu? Han vinkar, klappar händerna (det gillar han mycket) går med gåvagnen oxå förstås... tror han övar på med det han kan =) Han har stått själv några ggr korta stunder utan att hålla i sig, det är då han glömt bort att han inte håller i sig, sen när han kommer på det så sätter han sig på rumpan.

Pratar inte så mycket, men 3 ord kan han... titta, där och kisse
    Vad kan era små säga för ord?

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-06-07 10:13:03 följande:
    Sephiroth: Heja Loke

Emils nya är att gå runt med gåstolen... alltså inte i den utan brevid ... Vet inte om han lärt sig så mycket nytt nu? Han vinkar, klappar händerna (det gillar han mycket) går med gåvagnen oxå förstås... tror han övar på med det han kan =) Han har stått själv några ggr korta stunder utan att hålla i sig, det är då han glömt bort att han inte håller i sig, sen när han kommer på det så sätter han sig på rumpan.

Pratar inte så mycket, men 3 ord kan han... titta, där och kisse
    Vad kan era små säga för ord?
    Åh, han finslipar med andra ord, sen så sticker han bara iväg en dag. *s*

Loke har haft en ganska tyst period, men började tjattra igen igår eller förrgår något sådant. Han har sagt hej, titta, mamma, pappa och inte så mycket mer än så. Men det han säger ofta är bara mamma och adda. Jag har inte ens fått höra när han säger pappa med p. =(
  • Saga09

Hejsan,

Har inte haft så mycket tid att titta in pga alla förberedelser inför flytten - men nu är det bara10 dagar kvar innan flyttlasset går och jag börjar bli en aningens trött på att packa grejer...

Sephiroth & Bubba80 - vilka duktiga killar ni har :)
    Saga är fortfarande i sitt rulla runt på golvet stadie och hon försöker väl dra sig lite upp mot vardagsrumsbordet men hon har absolut inte rest på sig ännu. Hon blir tok glad när vi ställer henne på golvet och håller i så det är ju bra iallafall. Här "pratas" det med men än så länge är det bara en massa baba och gaga som hon säger - alltså inga ord ännu...

Annars är det bra här - har märkt att våra rutiner har rubbats en hel del den senaste veckan. Hon sover mycket längre på mornarna ( jag klagar absolut inte... ) och vaknar kring 07.15 nu istället för 5-6 tiden. Men det innebär ju att förmiddagssömnen rubbas för får hon inte sova blir hon så trött att hon missar lunchen istället.... nåja..

Nej nu måste jag ta och ringa lite elbolag.. jippiiiiiiii

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3