• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-07-24 18:48:51 följande:
    Äntligen!Flört Jag lider av internetabstinens för tillfället; på måndag får vi förhoppningsvis bredbandet inkopplat. Har ju bara tagit några veckor... Maken och jag har använt mobilerna till att kolla mail, men nu har vi båda överskridit vår datamängd som ingår i abonnemangen. Nu fungerade det dock att anvnda mobilen som dongel, så jag passar på att kika in här!Tungan ute

Emma: Usch, förstår att det känns jobbigt. Livet är förbannat orättvist ibland..

Bubba80: Inte kul med magsjuka. Hoppas att festen blir rolig i alla fall! Flört

Radeklev: Låter ju toppen! Hoppas att ni får kul!

Angående tandkräm så använder vi ingen till lillskrutten än så länge, men det börjar väl bli dags. Tandläkaren sa åt oss att använda barntandkräm fram till ca 5-årsålder och sedan gå över till vuxentandkräm. Vuxentandkräm innehåller slipningsmedel som tydligen inte är bra för mjölktänderna (detta är alltså tandläkarens ord och inte mina. Frågar man en annan tandläkare kanske svaret blir ett annat...).

Sista dagarna har Arvid återigen börjat säga "mamma" och "pappa". Han har haft uppehåll ett tag och det har varit lite andra ljud/ord på tapeten, men nu har han satt igång igen. Det händer så mycket varje dag! Favoritsysselsättningen för tillfället är att skaka på huvudet (helst samtidigt som han äter...).

Hur går det med flytten Sephiroth? Hur gick det med barnvakten/farsgubben?

Var håller Åsa hus?
    Weeei, vad skönt för dig att äntligen få internet igen! Men du lär skaffa obegränsad surfmängd så du kan toalettsurfa. *asg*

Jag ska fråga vad vår tandhygienist säger sen på ettårskontrollen. Självfallet har du rätt i att alla kommer säga olika, så är det alltid.

Loke ställer sig utan stöd nu, så när han faller när han går ställer han sig bara och knatar vidare. Det går riktigt bra nu, så snart springer han nog. Hans andra nya skills är att klappa händerna (sällsynt) och ge high five, vilket han gör heela tiden. I övrigt pekar han fortfarande på det mesta, och kommer gående/krypandes med det han leker med om man frågar "får mamma bollen" etc. Så tack tack - varsågod är hans favoritlek. *s*

Hur går det för alla andras små? Vad är det nyaste de gör? Alla barn lär sig såklart olika beroende på vad föräldrarna lär dem, tex spela på läppen, klappa händer, peka etc.

Vi har inte haft någon barnvakt. Jag vill att de lär känna honom ordentligt först. Han är trots allt reserverad mot folk och extreeemt mammig.
  • Knubbe12

Förutom att skaka på huvudet diggar Arvid liksom Loke att komma dragandes och ge mamma en grej. Han vill liksom släppa den, men det fungerar inte alltid...Flört

I går var vi hos svärisarna. Arvid skulle ta av farfar glasögonen, och precis innan han grabbade tag i dem sa han "Nej!". Lät så jäkla roligt! Farfar brukar säga "Nej, nej, nej..." när Arvid försöker komma åt dem, så det hade lillgubben snappat upp Tungan ute

Duktig Loke! Här lär det dröja innan lilleman knallar iväg själv utan stöd. Han vill upp och gå heeela tiden, men är fortfarande jätteostadig. Han går längs med möbler, men vi måste vara bredvid hela tiden och ta emot honom när han stupar... Han vaknar ta mig tusan 2 gånger i timmen natten igenom för tillfället. Vet inte om det beror på tänderna (en till har tittat fram nere) eller värmen, men jag är så trött. Han är dessutom van att vi gungar honom till sömns, så vi ligger och gungar sängen hela nätterna känns det som. Sista kvällarna har han skrikit som en liten gris när vi lagt honom i spjälsängen för att natta honom, så jag har burit honom och vaggat honom till sömns i famnen. Hoppas att det går över snart...

Sephiroth: Hur tog din pappa det? Blev han ledsen för att ni inte ville lämna Loke med dem?

Flytten har ta mig fan tagit knäcken på mig. Arvid och jag planerar att åka på semester till Medelhavet en vecka...Tungan ute

• idamarja

hejhej, nu har vi kommit ner från fjällen, 20 dagar i regn och dimma, hehe. inte riktigt, men mkt dåligt väder. n-j har lärt sig en himla massa känns det som, nu har han varit utan gåstolen länge så han har börjat hasa sig fram på rumpan, det är bra fart på killen om han får syn på hundarna, han ställer sig även upp mot stöd o försöker gå efter möblerna men ännu är han ostabil. annars pekas det väldigt mkt just nu, o flirttas, kommer kameran fram så poserar han som värsta modellen. pratet kommer inte igång för honom, antar att det har att göra med hans avsaknad av gom. han kan inte göra vissa ljud, så det blir mest awww åt allt, men han babblar på o skrattar om vartannat, så något berättar han ju men vi kan inte förstå.

• Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-07-24 20:24:40 följande:
    Förutom att skaka på huvudet diggar Arvid liksom Loke att komma dragandes och ge mamma en grej. Han vill liksom släppa den, men det fungerar inte alltid...Flört

I går var vi hos svärisarna. Arvid skulle ta av farfar glasögonen, och precis innan han grabbade tag i dem sa han "Nej!". Lät så jäkla roligt! Farfar brukar säga "Nej, nej, nej..." när Arvid försöker komma åt dem, så det hade lillgubben snappat upp Tungan ute

Duktig Loke! Här lär det dröja innan lilleman knallar iväg själv utan stöd. Han vill upp och gå heeela tiden, men är fortfarande jätteostadig. Han går längs med möbler, men vi måste vara bredvid hela tiden och ta emot honom när han stupar... Han vaknar ta mig tusan 2 gånger i timmen natten igenom för tillfället. Vet inte om det beror på tänderna (en till har tittat fram nere) eller värmen, men jag är så trött. Han är dessutom van att vi gungar honom till sömns, så vi ligger och gungar sängen hela nätterna känns det som. Sista kvällarna har han skrikit som en liten gris när vi lagt honom i spjälsängen för att natta honom, så jag har burit honom och vaggat honom till sömns i famnen. Hoppas att det går över snart...

Sephiroth: Hur tog din pappa det? Blev han ledsen för att ni inte ville lämna Loke med dem?

Flytten har ta mig fan tagit knäcken på mig. Arvid och jag planerar att åka på semester till Medelhavet en vecka...Tungan ute
    Haha, de är för söta. Förstår inte att det kan vara så roligt att ge och ta emot saker.

Vi håller på stenhårt att sluta gunga Loke, och det går bättre och bättre. Började med "projekt vaggfri" i tisdags och har inte vaggat honom en enda gång sedan dess. Jag önskar verkligen att vi börjat tidigare! Nu ikväll somnade Loke helt själv igen. Så skönt! Hoppas det fortsätter så.

Nej han blev inte sur eller så, det var faktiskt han som inte hade tid idag. Dock så ska vi ses lite mer som sagt innan vi lämnar honom där. Fy faan så skönt det hade vart med barnvakt någon eftermiddag så att jag och Johnny kan få gå och ut äta middag eller något sådant.

Flyttar är helt värdelösa. Tur att det är roligt att göra fint och köpa nya prylar. ;) Hoppas eran är klar snart!
  • Saga09

Hejsan,

Nu är vi hemma från semestern och jag har äntligen lite tid att sätta mig i lugn och ro framför datorn.. haha.

Tyvärr inte hunnit läsa igenom allt ni skrivit ännu så jag får ta och göra det nu när Saga sover lite..

Vad händer här då?
    Vi har varit en vecka på västkusten.. åkte såklart från finvädret här i Stockholm och hamnade mitt i regn och rusk i en vecka men det gjorde mig inte så mycket. Det bästa var att få komma bort lite, få lite lugn och ro och ladda batterierna igen :)

Letar fortfarande efter mitt källarförråd - jag håller på att bli tokig på detta bostadsbolag som aldrig kan ge en några svar så enkla som vart tusan källarförrådet ligger.. det förstår jag inte.. på måndag är det jag som går ner dit och kräver ett svar jag kan inte ha kartonger i hallen längre nu.. bläääääää.
    Flytta ska man göra lagom ofta och nu har jag inga som helst planer på att flytta... kommer det fler barn så får de dela rum ett tag..

Saga har utvecklats en hel del nu under juli har jag märkt. Hon tycker om att leka leken" kan du ge mamma X... " och så får man vad det nu är man vill ha. Hon pussas om man ber om det, klappar i händerna och vinkar samt gör ljudliga smackljud hela tiden.. haha.
    Häromdagen stod hon mot soffan en stund och står jag bakom och håller i kan hon ta små steg framåt.. OCH tro det eller ej... det kommer en tand.. wehooo.. haha. Som jag väntat. Kände nåt vasst i munnen igår men jag får inte titta efter för hon lägger tungan för hela tiden, men visst är det en tand. För att inte tala om äckelbajset då.. den här veckan har jag nog haft en 5-6 bajsblöjor varje dag.. bläk.

Så vad har ni andra för er idag?
    Grått och trist här så jag funderar på att baka lite med lilltjejen sen får jag se

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-07-24 21:37:24 följande:
    Haha, de är för söta. Förstår inte att det kan vara så roligt att ge och ta emot saker.

Vi håller på stenhårt att sluta gunga Loke, och det går bättre och bättre. Började med "projekt vaggfri" i tisdags och har inte vaggat honom en enda gång sedan dess. Jag önskar verkligen att vi börjat tidigare! Nu ikväll somnade Loke helt själv igen. Så skönt! Hoppas det fortsätter så.

Nej han blev inte sur eller så, det var faktiskt han som inte hade tid idag. Dock så ska vi ses lite mer som sagt innan vi lämnar honom där. Fy faan så skönt det hade vart med barnvakt någon eftermiddag så att jag och Johnny kan få gå och ut äta middag eller något sådant.

Flyttar är helt värdelösa. Tur att det är roligt att göra fint och köpa nya prylar. ;) Hoppas eran är klar snart!
    Ja, visst fasen är de värdelösa...Flört Vi har kvar lite av städningen i huset. Så jäkla trist och slitigt.

Jag vet inte hur länge vi står ut i lägenheten. Huset är i två plan och vi bor på andra våningen. Båda grannarna under oss röker på sina uteplatser, vilket resulterar i att röken letar sig in i vårt sovrum, kök och vardagsrum. Det är ju så varmt och vi behöver kunna ha fönstrena öppna på kvällar/nätter, men nu fungerar inte det för då kommer det alltså in rök. I går flyttade det in en ung kille i lägenheten bredvid vår. Han hade inflyttningsfest och de röjde till 02.00. Det dunkade i vår sovrumsvägg av musiken och vi hörde vartenda ord de sa. Dagens ungdom Tungan ute

I dag regnar det och är ganska kallt, så vi håller oss nog mest inomhus. Håller på att baka lite bröd och på eftermiddagen lovade jag dottern att baka muffins. Känner mig heldeppig i dag; ledsen och orkeslös. Vet inte riktigt varför...Gråter
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-07-25 12:10:46 följande:
    Ja, visst fasen är de värdelösa...Flört Vi har kvar lite av städningen i huset. Så jäkla trist och slitigt.

Jag vet inte hur länge vi står ut i lägenheten. Huset är i två plan och vi bor på andra våningen. Båda grannarna under oss röker på sina uteplatser, vilket resulterar i att röken letar sig in i vårt sovrum, kök och vardagsrum. Det är ju så varmt och vi behöver kunna ha fönstrena öppna på kvällar/nätter, men nu fungerar inte det för då kommer det alltså in rök. I går flyttade det in en ung kille i lägenheten bredvid vår. Han hade inflyttningsfest och de röjde till 02.00. Det dunkade i vår sovrumsvägg av musiken och vi hörde vartenda ord de sa. Dagens ungdom Tungan ute

I dag regnar det och är ganska kallt, så vi håller oss nog mest inomhus. Håller på att baka lite bröd och på eftermiddagen lovade jag dottern att baka muffins. Känner mig heldeppig i dag; ledsen och orkeslös. Vet inte riktigt varför...Gråter
    Trist när man inte kan ha förnstret öppet...ja eller jag hade blivit tokigSkrikandes Även om jag kan ta nåt bloss själv ibland... men usch inomhus är det det äckligaste som finns....urk urk

Nej inte deppa tjejen :( Har du ingen du kan ringa som brukar få dig på bra humör eller så? Eller gå o köp nåt smarrigt Har nog tyvärr inga bra råd... Stor kram iaf

idamarja o Åsa: Härligt att komma bort...Men hemma är alltid bäst Hoppas ni båda har haft bra resor?

Idag ska vi på kalas igen...Man far o flänger jämt... Efter allt kalasande så har jag nog snart gått upp mina kilon igen Tungan ute 
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-07-25 13:14:40 följande:
    Trist när man inte kan ha förnstret öppet...ja eller jag hade blivit tokigSkrikandes Även om jag kan ta nåt bloss själv ibland... men usch inomhus är det det äckligaste som finns....urk urk

Nej inte deppa tjejen :( Har du ingen du kan ringa som brukar få dig på bra humör eller så? Eller gå o köp nåt smarrigt Har nog tyvärr inga bra råd... Stor kram iaf

idamarja o Åsa: Härligt att komma bort...Men hemma är alltid bäst Hoppas ni båda har haft bra resor?

Idag ska vi på kalas igen...Man far o flänger jämt... Efter allt kalasande så har jag nog snart gått upp mina kilon igen Tungan ute 
    He he he... Ja, jag brukar också "tjuvröka" någon gång då och då (ca en gång/månad), men aldrig inomhus och aldrig i närheten av barnen. Ska försöka med en medicin mot min pms en sista gång, så jag tror att det är den som gör att jag mår piss. Jag är alldeles yr och sååå jäkla trött (ungefär som "graviditetströtthet") + att jag känner mig jätteledsen precis hela tiden. Antar att det vänder när medicinen börjar kicka in.

I dag kom jag plötsligt att tänka på ungefär den här tiden för ett år sedan, innan lillskrutten kommit till världen. Var det någon av er andra som oroade er för nya influensan när ni var gravida? Så här i efterhand inser jag hur snurrig jag var, men då var jag helt övertygad om att både jag och bebisen i magen skulle stryka med. Satt vid datorn dagligen och läste en massa skrämmande forskningsrapporter om influensan och graviditet. Trodde alltså på fullaste allvar att det var min sista sommar i livet. Jag skyller på hormonerna... Flört

Idamarja: Var någonstnas i fjällen är det ni har varit?
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-07-25 12:10:46 följande:

Fyfan era stackare! Jag om någon vet hur det är och lider verkligen med er!

Nu har Loke en till vakna efter en halvtimme kväll. Jippie! Det brukar sluta med att han är vaken till 12 eller så. =(
  • idamarja
    Knubbe12 skrev 2010-07-25 19:29:03 följande:
    He he he... Ja, jag brukar också "tjuvröka" någon gång då och då (ca en gång/månad), men aldrig inomhus och aldrig i närheten av barnen. Ska försöka med en medicin mot min pms en sista gång, så jag tror att det är den som gör att jag mår piss. Jag är alldeles yr och sååå jäkla trött (ungefär som "graviditetströtthet") + att jag känner mig jätteledsen precis hela tiden. Antar att det vänder när medicinen börjar kicka in.

I dag kom jag plötsligt att tänka på ungefär den här tiden för ett år sedan, innan lillskrutten kommit till världen. Var det någon av er andra som oroade er för nya influensan när ni var gravida? Så här i efterhand inser jag hur snurrig jag var, men då var jag helt övertygad om att både jag och bebisen i magen skulle stryka med. Satt vid datorn dagligen och läste en massa skrämmande forskningsrapporter om influensan och graviditet. Trodde alltså på fullaste allvar att det var min sista sommar i livet. Jag skyller på hormonerna... Flört

Idamarja: Var någonstnas i fjällen är det ni har varit?
    jag har också tänkt på samma tid förra året, var däremot inte så rädd för influensan, var den redan då på tapeten? herregud jag har tappat minnet hehe, våran pojke fick ju influensan sen, nyopererad spädis med noll imunförsvar, då var vi oroliga förstås. däremot var det den längsta sommaren någonsin, p-n var till fjälls i hundra år kändes det som fast det bara var knappt en månad, varje gång han ringde grät jag som en unge, o vi hade väl 5 min taltid innan det bröts, väldigt värt att grina dom minutrarna hehe. men det var väl hormonerna det också :)

vi var i vårt kalvmärkningsland, några mil in på norsk sida, dividalen nationalpark. det var skönt att komma upp efter förra sommarens fjällförbud, men jag kan lova att svärmor (och svärfar av o till) har gått mig på nerverna, men jag har lyckats att inte få mer än ett riktigt utbrott på henne. 5 vuxna o en bebis på ca 20 kvadrat i 20 dagar, det är klart att det ibland blir påfestande, speciellt när svärmor är expert på allt och alltid vet bäst.
    nu är vi hemma några dagar sen åker vi till ett annat ställe där vi brukar hålla till o fortsätter att märka resten av kalvarna, ska bara vara m räkan till doktorn, han fick torsk, eller nån värre svamp i munnen, o hosta, blev tungandad o kräktes osv, alltid är det något förstås. läkaren trodde det kunde vara svamp som spridit sig ner i halsen, låter otrevligt.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3