Emma skrev 2010-08-03 19:48:33 följande:
Idamarja: Usch vad jobbigt med ett sådant besked... Men jag måste fråga vad knakpp på magen innebär?
Har du gett honom katrinplommon och päron? Har iallafall hjälpt bra när Mattias har varit hård i magen.
Idag har vi varit till stan och bytt bank. Känns skönt att äntligen ha det gjort.
Imorgon fyller min farmor år så då ska vi dit och gratta henne. Haha jag måste berätta en lite rolig grej som hände på Johans födelsedag. Min farmor kläcker ur sig lite vad som helst utan att tänka sig för, såhär var det:
Jag hade gått upp i skogen bakom huset och plockat lite hallon som skulle vara till tårtan, syrrans kille säger lite retsamt: Hittade du något hål du kunde hoppa ner i då, Sorken? (Han kallar mig för sorken sen jag klev ner i när jag fick sprickan i handen) Jag skrattade och innan jag hann svara så säger min farmor att nu ska dom minsann inte vara elaka mot mig. Fast jag vet att han säger det med glimten i ögat och jag tycket att det var roligt. Iallafall fick jag peka ut för min farmor vilken väg jag tog när jag gick till skogen, pekade och då säger hon: Ja, det är bra att du inte går så långt för då ramlar du bara och bryter dig. Hahaha jag blev så shockad när hon sa så för då har hon nyss tillrättavisat Jesper som inte ens får säga Sorken till med med glimten i ögat. Men hon får kläcka ur sig sådana elakheter bara för att hon tror att det händer mig varje gång jag går till skogen. Såhär i efterhand är kommentaren iallafall grymt rolig

knapp på magen innebär att man har sondslang rakt in i magen, det krävs ett ingrepp under narkos för att få in knappen. n-j har haft sond genom näsan när han var liten men sen klarade han sig utan den, o pga eksem o att han e såpass stor att han inte skulle låta en slang dingla fasttejpad på kinden så blir det knapp på magen, om det nu blir något.
oooja vi har provat alla huskurer, han har laktulos också som ska verka förebyggande, men men, inget verkar bita på hans mage. han kryper inte, men han hasar sig fram o är väldigt rörlig, o nog brukar magen börja arbeta då men det räcker inte. dt som brukar hjälpa är om man fort som tusan tar upp honom när han ger tecken på att vara nödig o håller honom med hans rygg mot sin egna mage o håller upp benen, men inte ens det hjälpte idag :/
det känns som att ja inte gör annat än matar honom o kurerar hans hårda mage, skulle vara så skönt att någongång kunna slappna av, tänk om han skulle äta en normal portion mat o sen bajsa utan gråt o hjälp på traven.