• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Emma

God förmiddag! Här har vi varit uppe sedan 6,15 då Mattias inte ens var på goshumör nu på morgonen.

Bubba: Skönt att ha lite egentid!

Balder: Vilken tur att ARvid klarat sig från halsflussen. Känner igen det där med halverad matkonsumtion och risig i magen. Mattias äter bra av mat som han verkligen älskar. Men är det ngt han är lite tveksam på så äter han det inte alls. Förut har han ju vräkt i sig vad som helst. Risig i magen är han också. När vi kom hem i lördagskväll så hade han bajsat så mycket att det gått igenom byxorna och var alldeles blött i bilstolen... Bara att ta ur klädlsen och tvätta. Tur att det är bra torkväder ute säger jag bara.

Sephiroth: Skönt att ni har kommit iordning igen! Vi ska till banken imorgon och fixa lånelöfte så det kanske inte dröjer jättelänge innan det blir flytt för oss heller Eller jo det gör det nog förresten, vi är väldigt kräsna när det gäller hus och vi har det så jäkla bra här vi bor nu så det ska verkligen vara DET huset om vi ska köpa det. Vad duktig Loke är!

Igår hade vi fullt med folk här hela dagen. Johan fyllde år. Shit va slut man är efter en sådan dag när man plockar in och ut tårtor ur kylen, koka kaffe hit och dit. Dock gjorde Johan mer än vad jag gjorde denna gång

• Sephiroth
    Emma skrev 2010-08-02 09:20:01 följande:
    God förmiddag! Här har vi varit uppe sedan 6,15 då Mattias inte ens var på goshumör nu på morgonen.

Bubba: Skönt att ha lite egentid!

Balder: Vilken tur att ARvid klarat sig från halsflussen. Känner igen det där med halverad matkonsumtion och risig i magen. Mattias äter bra av mat som han verkligen älskar. Men är det ngt han är lite tveksam på så äter han det inte alls. Förut har han ju vräkt i sig vad som helst. Risig i magen är han också. När vi kom hem i lördagskväll så hade han bajsat så mycket att det gått igenom byxorna och var alldeles blött i bilstolen... Bara att ta ur klädlsen och tvätta. Tur att det är bra torkväder ute säger jag bara.

Sephiroth: Skönt att ni har kommit iordning igen! Vi ska till banken imorgon och fixa lånelöfte så det kanske inte dröjer jättelänge innan det blir flytt för oss heller Eller jo det gör det nog förresten, vi är väldigt kräsna när det gäller hus och vi har det så jäkla bra här vi bor nu så det ska verkligen vara DET huset om vi ska köpa det. Vad duktig Loke är!

Igår hade vi fullt med folk här hela dagen. Johan fyllde år. Shit va slut man är efter en sådan dag när man plockar in och ut tårtor ur kylen, koka kaffe hit och dit. Dock gjorde Johan mer än vad jag gjorde denna gång
    Tandbajs FTW! ;)
  • idamarja
    Sephiroth skrev 2010-08-01 20:24:06 följande:
    Vilket språk talar ni Ida Marja? Samiska, Meänkieli eller finska eller....?

Nästan alla våra medlemmar  har försvunnit. Måste vara mina tråkiga videos. ^^

Kvällspromenadfis:

" target="_blank">

Nu blir det förhoppningsvis lite film och mys innan läggdags. Jag hoppas karln får liten att somna.
    tillslut fick jag fram videoklippet, helt underbart med segt mobilt bredband. vilken kille som knallar på :)

vi pratar alla språk, hehe...nej men samsika mest, min sambo pratar bara samiska med pojken medans jag är lite mer försvenskad och pratar en hel del svenska med honom, men vi använder samiska orden för mamma, pappa o andra familjemedlemmar. i mitt föräldrarhem har det talats mer meänkieli eftersom min mamma talar både meänkieli o samiska, men min pappa, o plastpappa bara pratar meänkieli. men, jag är 80-tals unge o när ja växte upp skulle man inte prata meänkieli, så ja är en hejjare på svenska :P'

balder 77: vilken himla tur att pojken kom undan, det är väl himla plågsamt med halsfluss som ja har förstått det, n-j ska operera sin mjuka gom o som säger att det kommer kännas som halsfluss efteråt för honom :/
  • Emma
    Sephiroth skrev 2010-08-02 09:24:42 följande:
    Tandbajs FTW! ;)
    Mmm eller hur, det är ju sååååååå mysigt
    idamarja skrev 2010-08-02 09:52:48 följande:
    tillslut fick jag fram videoklippet, helt underbart med segt mobilt bredband. vilken kille som knallar på :)

vi pratar alla språk, hehe...nej men samsika mest, min sambo pratar bara samiska med pojken medans jag är lite mer försvenskad och pratar en hel del svenska med honom, men vi använder samiska orden för mamma, pappa o andra familjemedlemmar. i mitt föräldrarhem har det talats mer meänkieli eftersom min mamma talar både meänkieli o samiska, men min pappa, o plastpappa bara pratar meänkieli. men, jag är 80-tals unge o när ja växte upp skulle man inte prata meänkieli, så ja är en hejjare på svenska :P'

balder 77: vilken himla tur att pojken kom undan, det är väl himla plågsamt med halsfluss som ja har förstått det, n-j ska operera sin mjuka gom o som säger att det kommer kännas som halsfluss efteråt för honom :/
    Vad häftigt att kunna så många olika språk! Jag känner att jag vill plugga mer engelska så man håller den ångan uppe!
  • Knubbe12

Nu är husaffären genomförd till fullo s.a.s. I dag kontrollerade köparna flyttstädningen och vi var till banken och fixade över pengarna, så nu kan vi släppa huset helt. Så skönt! Vi väntar på att få in offerter från några olika husleverantörer och sedan kommer vi att bestämma oss för om det blir att bygga eller inte. Vill inte bli kvar här i lägenheten alltför länge då hyran är svindyr...

Arvid äter igen! Flört Förmodligen är det tänderna som gör ont. Han har varit lite bättre i magen också, så det verkar vara på rätt väg i alla fall.

• Sephiroth
    idamarja skrev 2010-08-02 09:52:48 följande:

Coooolt! Snacka om bra träning för lilleman med så många språk. =)  Jag ville lära mig Finska av far min när jag var liten, men han vägrade och sa att det var ett skitspråk. Synd som attans det då det hade vart en stor fördel att kunna på tex jobbmarknaden.

Senaste nätterna har Loke vaknat och vart vaken någon/några timmar. Har ni så? Är så svårt att veta varför han gör så, men jag tippar på ont i magen då vi har gjort en mjölkprovokation.
    Knubbe12 skrev 2010-08-02 19:51:47 följande:
    Nu är husaffären genomförd till fullo s.a.s. I dag kontrollerade köparna flyttstädningen och vi var till banken och fixade över pengarna, så nu kan vi släppa huset helt. Så skönt! Vi väntar på att få in offerter från några olika husleverantörer och sedan kommer vi att bestämma oss för om det blir att bygga eller inte. Vill inte bli kvar här i lägenheten alltför länge då hyran är svindyr...

Arvid äter igen! Flört Förmodligen är det tänderna som gör ont. Han har varit lite bättre i magen också, så det verkar vara på rätt väg i alla fall.
    Bra att han äter! Hoppas tänderna kommer fram snabbt, som vanligt!

Skönt som fan att allt är klart med städning och allt också. Vi åkte förbi gamla lägenheten och såg att de höll på att flytta in där, så det tar jag som om att städningen blev godkänd!
  • idamarja
    Sephiroth skrev 2010-08-02 20:28:20 följande:
    Coooolt! Snacka om bra träning för lilleman med så många språk. =)  Jag ville lära mig Finska av far min när jag var liten, men han vägrade och sa att det var ett skitspråk. Synd som attans det då det hade vart en stor fördel att kunna på tex jobbmarknaden.

Senaste nätterna har Loke vaknat och vart vaken någon/några timmar. Har ni så? Är så svårt att veta varför han gör så, men jag tippar på ont i magen då vi har gjort en mjölkprovokation.
    Knubbe12 skrev 2010-08-02 19:51:47 följande:

Bra att han äter! Hoppas tänderna kommer fram snabbt, som vanligt!

Skönt som fan att allt är klart med städning och allt också. Vi åkte förbi gamla lägenheten och såg att de höll på att flytta in där, så det tar jag som om att städningen blev godkänd!
    det är synd, språk är riktiga rikedommar. är din pappa från finland? men nu har han en ny chans att ge sitt barnbarn språket :)

n-j sover också lite oroligt, vakar stup i ett o har en längre stund vaken mitt i natten, helt underbart nu när jag är ensam en längre stund igen :/
  • Bubba80

Tjoho brudar!

Hemma:) Sov till 10 imorse utan att bli väckt av något på hela natten...livskvalité...aaaaaaaaa

Fasen vad duktig Loke är Emil tar en´dast nåt steg sen vågar han inte mer... har försökt lura honom...men han tittar på en som man vore dum i hela kolan o sätter sig sen

Ena tanden uppe har äntligen spruckit igenom, så det känns skönt...kanske humöret blir lite bättre nu

Härligt att flytten går bra för er.

Oj vad många språk du talar Idamarja

Skönt att Arvid piggnat till... min första tanke var oxå tänder

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Bubba80

Förresten så är halva min släkt finsk. Men ingen orkade lägga energin på mig å min bror när vi var små, så jag kan inte så mycket heller
    Förstår visserligen mer än jag kan tala och det har jag mycket nytta av på jobbet ibland...hehe

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Saga09

Hej tjejer,

Gahhh här har tandbajset kommit tillbaka.. iallafall tror jag att det är det de är.. då var det lugnt i en vecka iallafall *phu* - men vad tusan tänderna nere har ju spruckit igenom.. kan det vara fler som tänker sig att komma fram nu då eller?

Sephiroth: Gud vad duktig Loke är :) här gås det ju som sagt inte alls ännu.. Saga har börjat med att försöka dra sig uppåt mot grejer och så älskar hon att stå men gå... not so much.. *s*
    Ang det här med att vara vakna i perioder på nätterna så har Saga också gjort så nu den senaste veckan.. vaknar kring 23 och är vaken till typ 02.. inte grinig på nåt sätt bara vaken..

Här har vi börjat fundera på födelsedag redan..tiden går såååå fort och på söndag är tjejen 11 månader.. herregud var tog tiden vägen?

Nu ska jag dricka lite kaffe och ha lite egentid medans Saga sussar ;)

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3