Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

nadia bk skrev 2010-06-10 14:43:51 följande:
    en fråga ni som har hus.....vi har hittat ett fristående rad hus för 1.050 000 kr.
    sambon har bra inkomst men jag står som arbetslös pga jag fick sparken när jag var gravid under volvo krisen.

vi försöker få lånelöfte men verkar omöjligt....vill ju veta hur mycket vi får låna....
    kommer aldrig ifrån hyresrätt verkar det som och jag måste ju vara mammaledig....

tips???
    Vi har genom åren fått lån trots att jag varit föräldraledig/springvikarie/studerande. Har din sambo bra inkomst borde det ju kunna fixa sig. Har ni kollat med flera olika banker? Men som Radeklev skrev; en borgenär borde göra susen! Flört Hoppas att det löser sig!

Har försökt läsa ikapp, men har säkert missat något... Är så trött. Vi vaknade 01.30 inatt och var hemma i Sverige vid 10-tiden. Resan har varit kanon och vi kommer säkert att åka tillbaka. Vilket ställe för barnen! Massor av pooler, vattenrutschbanor, minidisco, barnklubb, simskola osv. Så jäkla skönt att inte behöva tänka på ett enda mål mat utan bara kunna fokusera på barnen. Arvid skrek som en stucken gris hela flygturen till Turkiet (ca 4,5 timme...), men på tillbakavägen gick det jättebra. Han har varit väldigt enkel att ha med sig måste jag säga, inga problem med sömn, mat eller något annat. Vi har haft kanonväder alla dagar, men värmen tycktes inte bekomma Arvid alls. Synd bara att det endast var 1 vecka. När man väl tar sig iväg stannar jag gärna åtminstone två veckor.

Inga fler framsteg här vad gäller krypandet. Han ställer sig i kryp, men landar ofta på ansiktet. Tjattrar gör han, fast inga tydliga ord (eller jo kanske; pa-pa-pa, fast vet ju inte vad han förknippar det ordet med). Inga fler gaddar ännu. Tycker att han börjat dregla mindre sista veckorna också. Så skönt då det varit rena rama vattenfallet tidigare och vi alltid varit tvungna att använda dregellappar.

Grattis i efterskott Emma! {#emotions_dlg.flower}

Fy tusan. Nu ska jag ringa runt och försöka tvinga sjukhuset att ta emot min älskade lilla pappa (eller försöka få någon jag känner som arbetar där att fixa in honom snabbt). Blir så jävla förbannad. Han ringde på fm och jag frågade hur det varit senaste veckan och han sa "Jo, det har varit helt ok. Eller jag vet inte riktigt, jag har varit hos läkaren och allt såg inte direkt bra ut...". De har upptäckt något konstigt med hans hjärta, men är osäkra på vad det rör sig om. De skickar alltså hem honom och han kan få vänta i månader på en tid för undersökning. Mycket skit har man varit med om i livet, men om han dör nu kan jag fan inte leva...

Ha en bra kväll! Här blir det till att tvätta en massa kläder och förbereda lite inför äldsta sonens skolavslutning i morgon. Håller tummarna för att vädret blir fint!
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-06-10 17:48:55 följande:
    Hur blev det nu för er alla. Vilken stol köptes och är ni nöjda?

Jag har ju inte riktigt hängt med, men syftar du på bilbarnstol?

Fan, glömde berätta att vår nyinköpta sulky blev hårdhänt behandlad under transport/flygresa och nu är framhjulet som snurrade på så fint och lätt alldeles... krångligt. Det går liksom trögt och vagnen går knappt att styra med en hand längre. Trist...Gråter

• Knubbe12
    Sephiroth: Vi har en Britax (kommer ej ihåg vad den heter mer) och den funkar kanon!

Radeklev: Har inte kollat upp vad som gäller med försäkring. Mycket möjligt att man skulle kunna få någon slags ersättning, men jag är nog tyvärr för lat för att ens kolla upp saken. Kanske borde ta mig i kragen...Flört
  • Knubbe12
    Bubba80: Vi har testat kundvagn, men det funkar tyvärr inte alls. Lillgubben sitter som en hösäck. Glider hit och dit och håller på att trilla utanför hela tiden. Han får fortfarande finna sig i att åka i de vagnar som har en liggrej...Tungan ute Det var i och för sig några veckor sedan vi provade sist, så han kanske klarar det bättre nu.

Någon som vet var man kan hitta en fin bäddsoffa för en hyfsad penning. IKEA, såklart, men det borde väl finnas någon annanstans med. Inget fel på IKEA, men det är en bit till Haparanda för oss... Vi börjar flytta till lägenheten om tre veckor. De äldre barnen får varsitt sovrum på övre plan och vi tänkte att Arvid skulle få sovrummet nere.  Det innebär att vi vuxna får nöja oss med en bäddsoffa i vardagsrummet för en tid framöver...

Sådär, då var gnället igång igen. Dags att bära...
  • Knubbe12

Måste bara berätta att alldeles nyss ställde sig Arvid upp för egen maskin för allra första gången. Vi hade grillat och satt och käkade i uterummet då han helt plötsligt högg tag i bordet och reste sig upp! GladHjärta Bättre sent än aldrig...Flört

• Knubbe12
    idamarja skrev 2010-06-11 21:01:29 följande:
    vi använder babyskyddet ännu, eftersom vi flyttar mellan olika bilar så är den lätt att hantera, o så är han ju så liten så vikt o längdmässigt är det god växtmån. nästa vecka ska vi äntligen till verkstad o koppla bort airbagen på bussen, en sån med bara framsäte. har inte kunnat använda den eftersom den har airbag o inget baksäte, slitsamt att hela tiden behöva bytlåna m svärmor o svåger, men dom är snälla så det går iofs bra.

vad gäller huslån så är det nog så att det kan vara svårt att få en så pass stort lån om man inte har anställning. men som alla säger, det varierar ju från bank till bank, vi har eget och det är ju himla mkt extrajobb när man inte bara kan skriva en fast månadslön rakt upp o ner. hoppas det löser sig!
    på tal om sulky, är just på jakt efter en, nån som har tids var på nätet man kan beställa, så billig som möjlig, men samtidigt är kravet att ryggstödet ska gå o fälla ner åtminstone lite. tänkte ha den i sommar när vi ska t fjälls så n-j får sova middag i den. den ska vara lätt o bli pytteliten när man fäller ihop den, så ja får med den i helikoptern.

nån bild fick ja inte upp, hur gör man egentligen?  det är väl dösimpelt :P
    Vi beställde en sådan här: http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=4704r Snabb och billig frakt och vi har varit jättenöjda med vagnen hittills (tills den blev skadad under flygturen...). Den går att fälla ner helt i liggläge och sufletten har UV-skydd 50+.

Arvid tackar för all uppmuntran. I morgon ska han börja gå! Tungan ute 
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-06-12 10:26:06 följande:
    Skönt att det verkar funka med kundvagn... då blir det lättare att handla ju

Idag blåser det o e allmänt skitväder här... Pappan har förstås åkt på fotboll Obestämd Denna vecka känner jag mig lite bitter på han. Vi har nog träffats sammanlagt 2 timmar på hela veckan...

Jo just det... visst pratade vi om film för några veckor sen? Nån som sett Shutter Island? Hur var den? Jag beställde boken igår...=)
    Åh, boken är säkert jättebra! Har varken läst boken eller sett filmen, men hört mycket om båda. Du får recensera den då du är klar Flört Vad trist att ni knappt träffats. Ibland blir det så för oss oxå och det känns så jäkla trist. Alltid jag som är hemma med barnen och han kuskar runt med arbetet eller bandet...

Nu blir det middag hos svärföräldrarna. Är så trött och känner bara för att vara hemma, emn nu har vi redan lovat att vi ska komma...
  • Knubbe12

Middagen hos svärisarna avklarad. Vi äkte hem tidigt. Är så trötta allihopa.

Jag gick ju som bekant motvilligt med på att döpa Arvid. Fick en tid för dop, men avbokade den då vi insåg att det skulle bli för stressigt eftersom vi kom hem från semestern i torsdags (dopet skulle ha varit idag). Nu frågade svärföräldrarna när dopet skulle bli av och vi svarade att vi inte ens vet om han ska döpas eller inte. Svärmor for i taket... "Men de andra barnen är ju döpta" (visst, men det var för att Magnus propsade på det, kanske min tur att välja nu), "Det kan väl aldrig skada att döpas", "Ni behöver ju inte ta det så allvarligt, se det som en tradition bara" osv. Jag försökte förklara att då jag inte är troende känns det fel för mig och att jag vill att Arvid ska få välja själv när han blir äldre och kan fatta ett sådant beslut. Jag förklarade oxå att jag visste tycker att det är en stor grej att ansluta sig till en religion osv. Ingenting tycktes gå in. "Men ni kan ju ha dop först och sedan en namnfest". Öh... då har man ju liksom missat hela poängen... Sedan tyckte hon att vi kan hålla det enkelt, med bara de närmaste anhöriga (vilket i deras ögon är vi och dem + mina föräldrar. Jag sa att om det ens blir tal om något dop vill jag i alla fall ha med åtminstone mina tre eller fyra närmaste vänner med familjer. "Nä, varför det? Det är ju enklare om det bara är vi".

AAAAARGH! Demon Och så maken då, som sitter där som ett mähä och knappt öppnar käften. Har insett att det förmodligen kommer att vara så här för alltid. De lägger näsan i blöt vad gäller allt och jag är så himla trött på det. Vår förestående flytt har de oxå lagt sig i. Ska det behöva sluta i skilsmässa för att maken inte säger ifrån?! BLÄ.

Sådär, nu har jag fått klaga av mig Flört Är på så dåligt humör så jag ska lägga mig tidigt ikväll och läsa. Maken får nog sova på soffan...

• Knubbe12

Maken fick sova i sängen trots allt... Flört Har försökt prata med honom, men han tycker inte alls att det jag säger stämmer, utan hävdar att han alltid står på min sida osv. Konstigt hur olika man kan uppfatta saker...

Pamsa: Det där med att ha kalas och namngivningsceremoni samtidigt var ju en riktigt bra idé. Kanske blir så för oss oxå. Frågan är bara hur det hela ska gå till. Har ingen erfarenhet av namngivningsceremonier.

Fy, vad jobbigt det är när andra hela tiden ska lägga näsan i blöt. Här var det oxå påtryckningar när det gällde namnval, både med Arvid och hans äldre syskon. Freja, som är ett helt jäkla vanligt namn, var tydligen bland det konstigaste många hört... Varför kan folk inte bara hålla käften?! Jag går väl för tusan inte runt till folk och säger exakt vad jag tycker hela tiden. Vissa saker har man helt enkelt inte att göra med.

Igår såg vi "The Road". Usch, vilken dyster film. Bra, men ruggig. Ett riktigt mardrömsscenario... Maken är bortrest igen och jag försöker tillfredsställa en grinig liten kille. Tror att det är fler tänder på g. Han är supergrinig hela tiden, sover oroligt och vaknar stup i kvarten, är småhängig och snorig. Blir nog bara att vara hemma idag. Ska försöka få tag på dotterns tandläkare. I går upptäckte vi att det helt plötsligt växt ut en tand i nederkäken innanför en annan tand (som är lös men ännu inte lossnat).

Vad ska alla andra göra idag?

• Knubbe12
    Emma: Kul med husvisning, fast trist att sambon inte tyckte som du. Jag brukar också ha en tendens till att ta ut händelserna i förskott. Oftast har jag redan möblerat hela huset i tanken...Flört 

Vad är det med våra lillskruttar egentligen?! Gnäll, gnäll, gnäll Tungan ute Arvid har sovit jättebra inatt; somnade 21.00 och vaknade 07.00 (bara ett endaste uppvak under natten och då gav jag honom bara nappen). Han är fortfarande på taskigt humör dock. Trist väder här i dag. Småregnigt och kallt. Ska med dottern till tandläkaren och sedan blir det nog till att försöka börja packa lite flyttkartonger.

Hoppas nattsömnen blir bättre för er andra. Sephiroth: Var ni till läkaren med Loke? Vad sa han/hon?
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3