Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Emma: Oj, jag tycker inte alls som att det låter att Mattias sover för mycket, men nu arbetar jag ju inte inom sjukvården... Arvid sover också så flera dagar i veckan och vi har aldrig känt att det är något oroväckande. Är de pigga och nöjda i övrigt tror jag inte att det är någon fara, men naturligtvis kan det vara bra att höra med någon läkare/bm om man känner sig orolig.

Beklagar sorgen. Vad fruktansvärt tråkigt...

Usch för spricka i handleden. Har själv fått en spricka i armbågen en gång och det gjorde förjävla ont. Knallade runt med mitella i några veckor.

Radeklev: Ja, om Arvid är riktigt trött så funkar det att bara lägga ner honom i sängen och sitta bredvid i någon minut, men vi lägger aldrig ner hoonm och går därifrån och låter honom somna ensam.

Idamarja: Usch för slarviga apotek! Demon
  • Knubbe12

HJÄLP! Nu har vi fått in lillgubben på den förskola vi önskade (när vi ringde sa de att det var nästintill helt omöjligt då det var så lång kö, så vi var inte direkt beredda på detta..).

9 september börjar inskolningen. Fy tusan, jag vet inte o jag klarar det. Han fyller ju 1 år precis den dagen och han är ju fortfarande sååå liten... Jag har god chans att få ett hyfsat vik då och maken röstar för att vi låter honom börja på förskolan då, men jag känner mig villrådig. Skulle egentligen vilja vänta t.o.m januari, men då förlorar vi platsen och måste förmodligen välja en annan förskola + att jag kommer att ha svårare att få arbete. Pest eller kolera...Obestämd

I dag har en kompis och hennes barn varit här på besök. Skönt med en paus i alla flyttförberedelser!Flört 

Bubba80: Arvid käkar som vanligt trots värmen. I går kväll ratade han dock middagen för allra första gången...Tungan ute

• Knubbe12
    idamarja skrev 2010-06-29 21:21:57 följande:
    men tänk efter, tiden med barnen kommer aldrig tillbaks, dom är små bara en gång, och det är inte rätt att sätta en ettåring på dagis, om man inte måste, då måste man. jobb växer ju inte på träd och inte dagisplatser heller överallt. jag skulle inte göra det, om jag inte verkligen var på ruinens kant ekonomiskt. jag förstår att man kan vara tvungen att göra det, förstår verkligen att det är ett svårt val för dig.

idag har här bakats, tunnbröd och limpor så det står härliga till, men nu önskar jag mig verklig en sån där köksmaskin med degkrok så ja slipper knåda! bakandet fortsätter i morgon, gäller att fylla frysen nu så det finns något när man kommer hem igen. :)
    Nä, jag vet... Det är därför jag tvekar. Sonen började när han var drygt ett och det gick förvisso bra, men jag känner såhär i efterhand att han var alldeles för ung. Dottern var 1,5 år och det kändes mer lagomt. Hjärtat säger att jag ska vara hemma t.o.m. januari, hjärnan att jag ska börja arbeta till hösten. Svårt...Rynkar på näsan

Maskin med degkrok?! Tungan ute Här blir det till att införskaffa en bakmaskin! Då är det bara att slänga i ingredienserna och en stund senare plocka ut ett färdigt bröd. Lyx (och ekonomiskt oxå, dock kan det ju vara svårt att göra just tunnbröd i en sådan...)! Flört

Vad ska alla andra göra i dag? Vi blir hemma under dagen. Barnen ska ha hit kompisar. I kväll ska jag ut på en ny vietnamesisk restaurang här i stan (eller ja, ny och ny; den öppnade i januari... Har hur som helst inte besökt den ännu) tillsammans med några kompisar. Sedan är det kvällsöppet så vi ska shoppa lite efteråt.
  • Knubbe12

Idamarja: Med en bakmaskin kan man göra en massa olika brödsorter (fast de blir väl iofs lika till formen...Flört), men just tunnbröd blir nog svårt... Maken älskar att baka bröd och fikabröd (vilket jag avskyr, MEN jag gillar att laga mat...Tungan ute), så jag har köpt en rostfri bakmaskin i födelsedagspresent åt honom.

Sephiroth: Har inte testat smaksatt vatten åt Arvid ännu, men kan inte föreställa mig att det skulle vara någon fara. Så länge man kör med vanligt vatten och inte kolsyrat kan jag inte tänka mig att det skulle kunna bidra till försämrat upptag av någon annan vitamin eller sämre tänder. Däremot är det ju så att allt ska ske med måtta. C-vitamin i mycket hög dos har naturligtvis sina bieffekter, men några droppar i vanligt vatten kan knappast skada. Jag ska testa vad Arvid tycker om det i morgon! Tungan ute

• Knubbe12

Här var det låg aktivitet...Flört 

Har sovit första natten i lägenheten nu. Inte lika gott om utrymme som tidigare, men det ska nog gå bra ändå. rf på riktigt pisshumör och vill just nu flytta ca 100 mil härifrån så att man inte har någon som tränger sig på och lägger sig i hela tiden... I går kom dottern hem från svärföräldrarna och hon var KLIPPT återigen. Vad fan är det för fel?! Det är inte första gången och vi har sagt till flera gånger att vi vill sköta deras hår själva. Hon hade sparat ut luggen i ett halvår för att kunna klippa sig i en viss frisyr, och sedan kommer hon hem och har blivit "snaggad" (luggen3 cnm lång, resten av håret ner till käklinjen...) utan att de ens frågat om lov. Sedan skulle vi ut i dag och träffas på stan, vår familj och en massa andra kompisar och barn då det är festival i stan. Då ska svärföräldrarna också med. Vi får ta mig tusan aldrig vara ifred ens med andra släktingar och vänner. Maken håller truten, som vanligt... Demon

Hoppas ni andra i alla fall har en riktigt bra dag!{#emotions_dlg.flower}

• Knubbe12

Jag sa bara "Oj då... Freja jag vill att du frågar innan du låter någon klippa dig, du får inte göra det utan min eller pappas tillåtelse" osv. så att farfar hörde. Han blev helt galen och började vråla att "Det var väl fan! Tänk på hur mycket vi hjälper er bla bla ba...". Vi försökte förklara att vi är tacksamma för all deras hjälp, men att det inte innebär att de helt kan ta över och bestämma över våra barn. Maken sa bara åt sin farsa att lugna sig. Jag blir så jävla less att näsor läggs i blöt jämt och ständigt. Tusen "goda råd" (läs "om ni inte gör så här tycker vi att ni är helt knäppa") angående vårt eventuella husbygge har tagits emot och helt fått mig att tappa lusten. Det är ju skillnad om man frågar någon om råd och att hela tiden bli påprackad sådana utan att man bett om det...

Sephiroth, du skulle ha varit här och gett karlsloken en rejäl avhyvling (själv är jag för feg)! Flört  Bomullsbyxor är ju toppen. Svala även i värmen. Det var väl själva f-n att folk inte kan sköta sig själva!

En fläkt låter inte helt fel. Jättevarmt i vårt nya sovrum, så jag höll på att förgås inatt. Arvid klarar faktiskt värmen rätt bra än så länge. Vill minnas att mina andra sötnosar påverkades mer.

• Knubbe12

Som den norrlänning jag är blir jag skogstokig flera gånger i veckan, dvs ursinnig! Flört Tyvärr är jag en sådan som sällan säger ifrån och sedan går omkring och mår dåligt istället (eller låter det gå ut över maken...). En riktig fegis, med andra ord...Tungan ute

I dag var vi på bvc. Jag hade hört fel förra gången då jag trodde att lilleman vägde drygt 13 kg (puh...Skrattande). Han vägde i dag 11 370 och var 77 cm lång!  Han charmade de andra i väntrummet genom att le och vinka, med både en och två händer. Nu kryper han omkring i alla fall. Han kör stilen med ena benet/foten under rumpan och hoppar fram. Mest vill han upp och stå.

Någon som sett Eclipse? Såg New Moon i går. Inte alls särskilt bra tycker jag, men värd en 3:a i alla fall. Lite för seg för min smak, och för mycket gulligull...

Idamarja: Nu har ni nog redan dragit iväg, men jag hoppas att vistelsen blir trevlig och att n-j kryar  på sig.

Nu måste jag fortsätta packa. Sitter i ett nästintill tomt hus och ska packa ner det sista av mina kläder. Varken bredband eller fast telefon finns i lägenheten ännu, så jag passar på när jag är här.

• Knubbe12

Oj, nu skrev jag fel igen...Flört 11 370 gr vägde han på förra kontrollen, när han var 7,5 mån. I dag stod vågen på 12 370 gram! Tungan ute

Bubba80: Vad härligt det låter med en vistelse i skärgården! Har ni egen båt? Låter ungefär som mina svärisar. De anser att när barnen är hos dem så är det deras regler soom gäller... Hela den här jäkla grejen gjorde att jag vägrade ta emot mer hjälp, så vi har haft barnen hemma under flytten. Hade ju varit enklare om de sovit där en natt, men jag tappade liksom lusten att lämna bort dem...

• Knubbe12

Japp, exakt 1 kg´s ökning från förra kontrollen! Flört

Bubba80: Jag känner likadant, men maken tycker att det är bättre att ta emot hjälp och sedan försöka se mellan fingrarna då de gör dumheter angående barnen. Jag klarar tyvärr inte av det... Det där med hoppgungan låter precis som de saker mina svärisar brukar göra. T ex kan man komma och hämta barnen (när de äldre var små, alltså) och de springer runt helt nakna och brända på gräsmattan, fast vi gjort dte klart att de absolut inte får vara utan kläder i solen. "Jag har varit utan kläder i solen i hela mitt liv och jag har inte tagit skada av det!" (svärfar). Ja, avd ska man göra. Jag vet att vi naturligtvis borde prata allvar med dem (igen..), men det resulterar bara i att de blir förbannade. "Jaha, men strunta i att lämna barnen hos oss om vi är så dåliga!" osv.

Vad härligt att ha så nära till vatten/hav! *avis*  Är så sugen på ett fritidshus alldeles vid vattnet, men ska vi ha hus också så hinner vi nog inte med att sköta om båda delarna tyvärr.

• Knubbe12
    Emma skrev 2010-07-06 20:28:36 följande:
    Fy va hemsktnär dom tom ignorerar säkerhetsgrejer... Fan va arg jag hade blivit.
    Ska det vara så jäkla svårt att göra som föräldrarna säger liksom!? Johans föräldrar lägger sig i väldigt mkt... Mina föräldrar gör som vi eller frågar direkt om det är ngt. Nuvill jag inte helgonförklara dom på ngt sätt, men jag blir väldigt irriterad på detta med att vi inte får göra på vårat sätt.

Det måste jag förresten fråga. Tror ni att det här med att gilla bilar ligger i "pojkgenerna"? Kan det vara så att det gör det?
    Menar du det här med att många småkillar/pojkar/män i allmänhet gillar bilar så tror jag att det endast beror på miljö, inte något genetiskt. Många tjejer gillar bilar med, men när de prackas på dockor styrs de så att säga in på något annat Flört Vår äldsta son har varit måttligt förtjust i bilar, inte mer än dottern. Min brorsa har heller aldrig intresserat sig för bilar, moppar eller liknande.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3