Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Nix, här ges inte upp (ibland är det riktigt bra att vara envist lagd {#lang_emotions_laughing})! Snart dags för "frukost". Fy, vilka dåliga shakes (päronsmak). Kroppen skriker efter mat. Vilket ruggigt humör man får och dessutom en grym mensvärk på det. Jippie...

Kunde inte somna förrän efter 02.00 i natt. Jag mådde så dåligt att jag var "tvungen" att väcka Magnus. "Jag mår så jävla dåligt..." Jaha. "Jag kanske kolar av i sömnen" Hmmm... Ingen respons där inte.

Lika varmt i dag igen. I dag är storasyster hemma, så vi leker nog lite på gården (lyx att ha egen lekstuga och sandlåda, men snart är det bye bye huset och vi har ingenstans att ta vägen ännu...{#lang_emotions_undecided}) Någon gungställning har vi dock inte, så vi kanske tar en sväng till kvarterets lekpark och gungar lite. Efter lunch ska jag på utvecklingssamtal med äldsta sonen. Brukar alltid gå bra iofs, men ändå är man nervös varenda gång...{#lang_emotions_wink}

Bubba80: Vad tråkigt att du känner dig vissen. Hoppas att du får bra hjälp.

Sephiroth: Hoppas att du hittar en bra present! Så svårt att tipsa när man inte vet vad han gillar... Hur mycket får presenten kosta?

• Knubbe12
    MammaAlex skrev 2010-05-20 12:26:26 följande:
    Hejdå vänner! Nu åker vi snart!Skönt att det gick bra med Emil! Förstår att det är jobbigt när det händer.Kommer sakna er;)Kramar
    Ha det så trevligt!{#lang_emotions_sunny}
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-05-20 09:30:46 följande:
    Ja det håller jag med om! Men det här med att äta på kvällen och diet på dagen är inte helt bra för mig. Blir lätt att man äter alldeles för mycket på kvällen. ;) Ska ni sälja och har inte köpt nytt? Jag hänger inte med, för ovanlighetens skull. ;) Vettefan vad den får kosta. Funderade på att köpa en ny mobil till honom, då han skäller över sin hela tiden. Men det blir nog för dyrt istället. ;) Han får en puss och ett glas vatten. ;)
    I morgon ska vi bjuda svärföräldrarna och min morsa på middag, så då blir det nog att grilla. Då ska jag faktiskt unna mig en stor, fet måltid!{#lang_emotions_tongue_out}

Japp, vi ska sälja, fast jag måste medge att jag (och även maken) har lite ångest. Ett sådant hus som vi har nu kommer vi aldrig ha råd att bygga och vi kommer att få ge avkall på en massa jäkla saker om vi ska bygga nytt. Men, som sagt; vi skulle behöva två rum till i huset (arbetsrum och någon slags studio) och skulle gärna ha barnens rum samlade i en gemensam del med eget allrum. Alternativet är ju såklart att hitta ett äldre hus och renovera, men huset vi kollade på i går hade haft problem med grunden tidigare, så det känns inte så aktuellt längre. Förmodligen måste vi mellanlanda i en lägenhet tills vi har någonstans att bo. Tyvärr är hyresrätterna i vårt område rätt dyra. Vi har dock inte skrivit kontrakt med köparna ännu. Måste vänta tills besiktning och energideklaration är gjorda.

Ja, en mobil kan ju lätt bli dyr. Har han någon iPod?

Bubba80: Usch vad hemskt. Man blir så jäkla rädd när de gör sig illa. Stackars liten och stackars dig och storebror. syskonen blir ju så oroliga när sådant händer.
  • Knubbe12
    nadia bk skrev 2010-05-20 20:58:34 följande:
    jag beställde smycke med mitt och ett smycke med Tidus namn på till killen när han fyllde 32. läder band plus två fina avlånga silverhängen tror ca 350 kr.www.handgjordasmycken.se tog tre dagar.
    Vad fina! Nu vet jag vad maken ska få i juli när han fyller år!{#lang_emotions_wink} 
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-05-21 10:45:12 följande:
    Äntligen kom jag ut på nätet oxå=) Har haft fel på bredbandet hela morgonen... Dom höll visst på med nån uppdatering eller nåt sånt... Det konstiga var att jag kunde chatta på MSN och lyssna på Spotify men inte surfa el läsa mail??? Min lillskrutt har äntligen somnat sin fm-lur. Så nu kanske man kan få en kopp kaffe=) Har ni oxå svårare att få era små att somna nu när det är varmt?Vad ger ni för smörgåspålägg? Emil gillar inte leverpastej längre... så nu blir det bara smör...
    Här krånglar oxå datorn då och då. Skulle behöva göra en rejäl rensning. Har tusen grejer i den som jag inte behöver... {#lang_emotions_wink} Lika jäkla varmt här i dag igen. Tänkte ta barnen och knalla bort till lekparken och ha picknick, men då ringde Magnus och påminde mig om att jag måste hålla mig hemma mellan 11-13 då det kommer någon kakelugns/skorstenssnubbe. Sotaren har nyss varit här, men nu måste man dessutom genomföra någon slags brandskyddskontroll. Blir att hänga i trädgården i stället.

Angående pålägg så har vi bara testat smör än så länge (och lite ost), men det kommer att börjas med leverpastej nu.
  • Knubbe12
    Emma skrev 2010-05-21 12:42:27 följande:
    Vad innebär partitioner? Och jag som brukar skryta med att jag är hyfsad på datorer Okej, vad bra! Tack! Han har nämligen ofta vänt sig till mage ohc legat däruppe och tjutit för att han inte kan sova. Men nu  kanske deet är den stilen han kommer köra med.Kan testa ett recept på er. Tror ni det blir gott om man tar kycklingfileer och lägger i en ugnsfast form, blandar cremefraich med vitlöks´pulver och lite andra kryddor, häller över kycklingen och kastar in i ugnen?
    Låter smaskens! Jag ääälskar kyckling i alla möjliga former!

Här blir det oxå bl.a kyckling i kväll. Lade kycklingfiléer i marinad i går kväll och några karrékotletter ligger också i blöt. Sedan blir det grillad halloumi + grekisk sallad och vitlöksbröd. Till detta blir det en risotto med kycklingbuljong, vitt vin, charlottenlök och kryddor. Det enda (?!?) som kan skita sig inför middagsbjudningen är ju risotton och då blir det nog paniklagning av potatis i ugn {#lang_emotions_wink}.

Vad ska ni andra käka? Jag är i behov av tips och inspiration!{#lang_emotions_tongue_out}

Det här med att vända dem om de sover på mage. Man ska väl egentligen inte göra det. Bvc (hur tillförlitliga nu de är...) brukar väl säga att när de kommit upp i den åldern att de kan vända på sig själva och kanske föredrar att sova på mage så ska man låta dem göra det. Arvid sover alltid på rygg, han har aldrig vänt sig själv på natten. Gjorde han det skulle jag nog vända tillbaka honom (det har jag gjort med de andra barnen), men det beror bara på att jag är en rädd tönt {#lang_emotions_laughing} Nattsömnen blir ju rejält störd både för föräldrar och barn när man håller på med vändningar hela nätterna. Jag tycker att du ska låta honom sova på mage i fall han trivs så och ni inte känner er oroliga.
  • Knubbe12

God morgon! Risotton igår blev toppen, kan verkligen rekommendera det!

Strimma: Arvid är nog mest förtjust i gröt (till frukost och/eller kvällsmål), men förutom det slinker det mesta ner (pasta är en favorit). Det enda som han totalvägrar är broccoli. Har försökt smyga ner det i i alla möjliga olika rätter, men han vägrar stenhårt och kniper ihop munnen...

Här är det också gnälligt värre. I går gnällde han heeela dagen och ingenting var till belåtenhet. Har inget minne alls av att någon av de andra barnen haft sådana här gnällperioder, att det gick i vågor, alltså (äldsta sonen gnällde jämt första månaderna och dottern var alltid nöjd {#lang_emotions_wink}). Ingen leksak tycks passa längre. Har fixat flera nya, men ingen duger tydligen. Gåstolen funkar ett tag, men sedan är det gnäll, gnäll, gnäll så fort man inte bär honom...

I dag är det första fotbollsmatchen för säsongen för storebror, så vi ska packa oss iväg hela familjen och heja på dem! Sedan blir det nog bara att vara hemma och ta det lugnt. Vad ska ni andra pyssla med i dag?

• Knubbe12

Sådär, då är lördagen förstörd. Vi började gå på en promenad tillsammans, men det slutade med att jag vände och gick hem. Blir så jäkla besviken på maken, Måste få gnälla av mig lite...{#lang_emotions_wink} 

Vi hade som sagt middag här igår med makens föräldrar och min mamma. Min svärfar är ibland en riktig besserwisser och uttrycker sig ofta klumpigt. De har nyss kommit hem från Turkiet, där också min mamma varit nyligen. Min mamma har en lägenhet där och reser dit flera ggr/år till sin karl, som är född i Turkiet och fortfarande bor där. Vi frågar om resan och då börjar min svärfar beklaga sig över alla jobbiga turkiska försäljare som försöker locka in en i butiken. Hur jäkla jobbiga de är, att de är trögtänkta människor som så fort de får en gnutta pengar springer och köper sprit (morsans karl är helnykterist...) osv. Kan tillägga att min mammas kille dessutom äger en affär... Han är noll insatt i hur det är att leva och bo i detta land, vilket naturligtvis hörs i hans resonemang, men jag blir ändå så arg. Såg att min mamma blev jätteledsen, men ingen säger något, inte ens min man... Jag sa bara åt honom att han då inte borde resa dit år efter år, utan sikta på något annat resmål om han är så missnöjd. Hade det varit min farsa hade jag bett honom att hålla snattran och uppföra sig. Säkerligen hade jag oxå pratat med honom dagen efter och berättat att jag/vi inte accepterar sådant rasistiskt snack och dåligt beteende i vårt hem och att han gjort folk väldigt ledsna.

När jag tog upp detta med maken nyss och frågade varför han aldrig säger ifrån svarar han bara "Det är ingen idé, han har alltid varit sådär och kommer inte att ändra sig". Jag föreslog att han i alla fall kunde ta upp saken nästa gång de talas vid, dvs berätta att min mamma och även vi blev illa berörda och att man inte behöver uppföra sig så, men det tänker han inte göra. "Det är väl bara att du ringer till dem själv, jag bryr mig inte". {#lang_emotions_demon} Överreagerar jag?! Är så jäkla besviken, på mig själv oxå såklart. Jag skulle ha sagt ifrån på en gång...

• Knubbe12
    idamarja skrev 2010-05-22 20:21:20 följande:
    jag är kanske överdriven med saltet, jag köpte hel kyckling eftersom det e salt i kycklingfileér o sånt man köper i påse, fast det hade varit väldigt enkelt med färdiga fileér när man gör barnmat. nils-john äter nog det mesta förutom ris, dom rensar han ut i munnen o spottar ut, gröt är en höjdare morgon och kväll, och päron, ojoj han älskar päron. annars e det mycke fisk, läste nångång att man inte ska ge insjöfisk till bebisar, men jag har då gett röding till honom, ids inte köpa fisk när man har egen, känns dumt. den här veckan har vi kört fram o tillbaks mellan hemmet o min hemby, vi har sågat virke till en tänkt utbygnad. idag blev gubbarn äntligen färdiga, så nu är nästa steg att göra ritning så man kan söka bygglov. hur bor ni andra föresten? fler som bor i villa? Vi köpte våran förra sommaren, snart bott här ett år :)
    Vad spännande med utbyggnad! Själv fick vi en kalldusch för något år sedan då vi tänkte bygga ut entrén + göra ett extra sovrum. Han som byggde vårt hus hade inte ansökt om bygglov för friggeboda (15 kvm) + inglasad veranda 15 kvm. Vi har dessutom en stor vedbod + ett stort förråd på gården... Kändes inte aktuellt att börja ansöka om bygglov då, men allt som redan var gjort har vi anmält och fått godkänt i efterhand (puh... hade kunnat bli en dyr historia...) Man är ju tyvärr blåögd och tror att sådant är fixat när ett hus säljs.

Bor ni i en äldre villa eller har ni köpt nytt? Vad är det för slags utbyggnad som ska göras?

I nuläget ska vi sälja vårt älskade hus (bott här i 6 år, före det annat hus + ett flertal lägenheter...) för att hitta något större. Har kollat på en massa äldre hus, men så många tycks ha problem med grunden, mögel/fukt osv. Inte intressant för vår del. Man blir så begränsad oxå när barnen växt upp och absolut vill bo kvar i samma område, med samma skola, kompisar osv. Det vill såklart vi oxå, men det känns surt att vara "bunden" till ett område som är förhållandevis dyrt i pris. Vår nybyggnation skulle gå på ca 2,4 miljoner (och då gör vi det mesta invändigt själva), och säljer vi häruppe kanske man kan räkna med att få ut kring 1,8. Känns lite surt...
  • Knubbe12
    Pamsa: Vilka fina foton du lagt in! Härligt att ni hade det bra!

Usch, vilken tråkig dag jag har haft... Riktigt trist väder (och jag som klagade på värmen nyss...{#lang_emotions_wink}), kallt och regnigt. Har bara varit inne hela dagen. Maken kom precis hem och käkade lite middag och sedan ska han iväg och repa, så jag får inget vuxet sällskap ikväll... Är så ohyggligt trött. Vaknade kl. 03.00 inatt och kunde inte somna om förrän på morgonkvisten, och precis när jag somnat var det dags att gå upp...

Tusan, vad lillskrutten har blivit stark! Han har rejäla nypor och ännu inte riktigt förstånd att ta det lugnt {#lang_emotions_tongue_out} Han är väldigt förtjust i att "pussas" oxå, vilket ofta avslutas med ett hugg... Jag har nog glömt att berätta att i fredags satt han i spjälsängen medan jag torkade håret, och rätt vad det är ser jag i spegeln hur han grabbar tag i spjälorna och ställer sig upp! Han har alltså börjat dra sig upp till stående mot saker nu, men fortfarande inget ålande eller krypande.

Fy, vad mycket skrot man samlar på sig. Gruvar mig inför en eventuell flytt, har så mycket som behöver rensas ut. Vet t ex inte om jag orkar släpa med mig min cd-samling. Vad tusan gör man med 400 skivor?! Ingen köper väl musik på cd längre. Kanske bara att lämna hos Myrorna eller något liknande ställe. Sedan har vi barnkläder till förbannelse. Jag vet inte ens om jag orkar gå igenom alla lådor vi har. Känner mest för att bara slänga skiten.

Sephiroth: Lycka till hos läkaren! Hur tar ni er dit? Med buss? Tåg?
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3