• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12

Jag ligger i soffan och gnäller och jag är inte ens gravid. Kan inte ens skylla på pms...Flört Fy tusan, jag tror att jag håller på att gå in i väggen eller något (om man nu kan göra det som "föräldraledig"...). Är på ett uselt humör och känner mig jätteledsen större delen av tiden. Har tusen tankar som snurrar i skallen, men jag tar mig inte för något alls. I morgon måste jag fan tvinga mig själv ut ur lägenheten och träffa lite folk så att jag blir som vanligt igen Tungan ute Här är det också pulkaåkning på g! Blir förmodligen i morgon. Ikväll måste jag ut till förrådet och hämta fler par vinterskor till skrutten, då hans fötter tycks växa i en hiskelig fart. Vad har era för storlek på skorna?

I dag har lillgubben varit precis överallt och jag kan inte titta bort en sekund. Kände mig superirriterad på honom en kort stund och satt och muttrade för mig själv och då kom han fram och gav mig en puss! Då blir man lite varm i hjärtat igen...Hjärta Har inget minne av att hans äldre syskon farit runt som han gör. Han klättrar på precis allt och är snabb som en liten iller.

• MammaAlex

Här är det packningsstart idag:) har lämnat à hos mormor så vi får lite gjort.

Alex vinterskor är i syl 23 och 24. Sen har han även ett par ärvda i 22 som är perfekta nu. Både jag o maken har stora fötter så det är ju inte så konstigt.

Tråkigt att du inte mår bra sephiroth. Jag var förskonad från allt utom trötthet med A så jag har inga tips. Tröttheten var ju lätt fixad när man inte var mamma

• idamarja

vad mysigt att läsa om er som går i väntans tider :) hoppas verkligen att allt går bra, även om det har sina sidor att vara gravid så e det ju mest av allt magiskt :)

vi har haft fullt upp o sen fick vi problem med modemet, men nu e det lugnare på många sätt o det nya modemet har kommit o funkar :) n-j börjar vara stabil o stark igen, det blev en tuff oktobermånad får man säga, problemen avlöste varandra

• Sephiroth

Mår du något bättre balder?? Låter inget roligt det där.:(:( Angående skostorlek tycker jag det är grymt olika beroende på märke. Blev dock sur när vi upptäckte att de sålt ca 3,5 cm för stora skor åt Loke i somras. Inte konstigt han hade svårt att gå i dem som förstaskor. Han hade iaf 13cm på tassarna sist, eller Ja på den stora tassen. Den andra är mindre.

• Knubbe12

Ja, visst är det klurigt det där med skor när de är så små?!  Flört Har varit i förrådet och sökt igenom 3 (!) flyttkartonger med barnskor och jag hittar precis vartenda par förutom de jag är på jakt efter (ett par Kuoma stl. 23). Vette f-n vart de tagit vägen...  För er som har äldre syskon till lillskruttarna, eller bara väldigt välväxta barn (eller som vill hamstra inför framtiden Tungan ute), såg jag att Gneis har rea nu, så kolla på hemsidan!

Tyvärr känns det ungefär likadant. Svårt att beskriva och det känns taskigt att klaga då jag vet att andra har det så mycket sämre och jag egentligen inte har något att klaga på. Vet inte om jag bara är understimulerad eller vad det är frågan om. Saknar mina kompisar något så kopiöst och det känns så ensamt att bara gå runt här och skrutta utan att liksom åstadkomma något... Nåväl, det blir säkert bättre med tiden. Maken hade bokat en resa till Sthlm åt mig, för att hälsa på vänner och släkt, men jag tvingade honom att avboka. Tänker dock åka om någon vecka, men jag vill ha lite tid på mig att förbereda mig; har ju aldrig lämnat lillskrutten mer än en natt en gång...Tungan ute

Sephiroth: Hoppas att illamåendet ger med sig! Fy, vad grymt att behöva må dåligt så länge... Antar att du redan hört dig för om mediciner och liknande hos bm?! Känner du att du klarar av att plugga?! Det gjorde inte jag ...Hade ofta fulla dagar på universitetet och sedan studier på kvällstid, vilket var svårt att hinna med när jag somnade 18.30... Tog igen kursen senare när sonen var född. Mår man dåligt under en graviditet är det för tusan ett heltidsarbete! Tungan ute

• Bubba80

Sitter här och lillskrutten i knät... han har 40 graders feber o är väl ganska medtagen ...lite alvedon gör nog snart susen... får vi hoppas...

Ang skostorlek så drar lillplutt 21 nu...

Idamarja: Härligt att höra att N-J börjar få tillbaks krafterna Det var verkligen glädjande!

Balder: Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart Hjärta

Måste nog byta blöja o kyla ner min lillskrutt lite nu

Ha det gott tjejer och hoppas ni får en bra helg

Kram på er

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • MammaAlex

Usch vad jobbigt för Emil med så hör feber. Hoppas den ger med sig snabbt.
    Här upptäckte jag förra helgen anledningen till lillens dåliga humör den sista tiden. Två kindtänder hade kommit igenom...

Balder:  Jag kan känna igen mig i det där med understimulans. Jag har förvisso kompisar att träffa så jag har inte tråkigt på något sätt men jag har alltid så grymt svårt att somna på kvällarna oavsett hur många timmar jag varit vaken. Nu går jag upp klockan 7 på morgnarna och somnar ändå aldrig före midnatt. Tror jag behöver börja jobba

Idag blir det kalas för Alex gammelmormor som fyllt 80 i veckan, passar även på att fira svärfar då ju så får vi fira min pappa imorgon. Alex ska sova hos farmor och farfar inatt så vi kan packa lite imorgon förmiddag. Packade ner lite av leksakerna igår men inget som verkar saknas...

Ida-Marja: Skönt att N-J är bättre igen.

Jag har upptäckt att det finns en märklig typ av skomätare (som jag har hemma) Som självman lägger på  12 mm på skomätningen. Så om jag mäter en sko som är 14 cm så är den i själva verket 15,2 cm. Kanske en sådan de hade i skoaffären utan att tänka på det Sephiroth. Jag har själv köpt förstora vinterskor till Alex pga en sådan, nu var de på rea och kostade bara 100 kr så jag bryr mig inte så mycket.

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • idamarja

det där om skor, skitjobbigt, nu har ju inte n-j börjat gå ännu men han behöver ju skor ändå, han e rejält motvillig mot att prova skor så det gör ju inte saken lättare, n-j´s fot är 10 cm, foten växer ju inte så fort säger dom som vet,
    just nu har han bara ett par skinntofflor med fårskinnsfoder, ville att hans farmor skulle sy traditionella skor av renhud, men hon var så motvillig o köpte dom där tofflorna istället, skulle ha sytt själv om ja bara hade hunnit, men det e så klurigt när man ska sy i päls, det är ju inte bara att lämna som vanligt tyg i symaskinen.

n-j har börjat gå över till att sova en gång per dag, det har varit lite klurigt men nu har det nog börja reda ut sig,
    men jag är glad att se att han är piggare o inte har lika stort behov av att sova nu.

• Knubbe12

Vad roligt att höra att N-J har börjat återhämta sig! Nalle 

Stackars lilla Emil, hoppas att han mår bättre nu.

I helgen har vi haft fullt upp med middagar, firande av pappor, en tripp till Ikea mm. Köpte garderober till vårt sovrum och lite annat smått och gott! Flört Hur sover era små nu? Jag håller på att bli tokig då det känns som att man aldrig hinner somna riktigt ordentligt på nätterna. Arvid vaknar stup i ett och bökar runt i sängen och gråter. Han gjorde så för någon månad sedan med men efter ett tag blev det bättre. Nu har det alltså börjat om igen. Kanske något utvecklingssprång, drömmar, tänder eller liknande?! Idag ska vi bara ta det lugnt på förmiddagen. Efter lunch blir det kyrkis och i kväll ska jag på "barnklädesparty" (roligt, men det brukar bli dyrt Tungan ute).

• Sephiroth
    MammaAlex skrev 2010-11-13 08:13:09 följande:
    Usch vad jobbigt för Emil med så hör feber. Hoppas den ger med sig snabbt.
    Här upptäckte jag förra helgen anledningen till lillens dåliga humör den sista tiden. Två kindtänder hade kommit igenom...

Balder:  Jag kan känna igen mig i det där med understimulans. Jag har förvisso kompisar att träffa så jag har inte tråkigt på något sätt men jag har alltid så grymt svårt att somna på kvällarna oavsett hur många timmar jag varit vaken. Nu går jag upp klockan 7 på morgnarna och somnar ändå aldrig före midnatt. Tror jag behöver börja jobba

Idag blir det kalas för Alex gammelmormor som fyllt 80 i veckan, passar även på att fira svärfar då ju så får vi fira min pappa imorgon. Alex ska sova hos farmor och farfar inatt så vi kan packa lite imorgon förmiddag. Packade ner lite av leksakerna igår men inget som verkar saknas...

Ida-Marja: Skönt att N-J är bättre igen.

Jag har upptäckt att det finns en märklig typ av skomätare (som jag har hemma) Som självman lägger på  12 mm på skomätningen. Så om jag mäter en sko som är 14 cm så är den i själva verket 15,2 cm. Kanske en sådan de hade i skoaffären utan att tänka på det Sephiroth. Jag har själv köpt förstora vinterskor till Alex pga en sådan, nu var de på rea och kostade bara 100 kr så jag bryr mig inte så mycket.
    Ja så kanske det var! =) Men jag tror snarare att de inte mätte alls och att skorna var felmärkta för det stod rätt storlek i dem, dvs 2cm mindre än vad skorna verkligen var. Men vi sa till i butiken så att de skulle veta om att de var felmärkta.

Roligt att höra att Nils-John är friskare igen!
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3