idamarja skrev 2010-11-17 20:04:13 följande:
jag skulle faktiskt aldrig komma på taken att ta reda på könet, det är ju något man tänker o tycker olika omkring,
och det finns inget rätt och fel, men för mig är det helt främmande, det är helt totalt oviktigt och ointressant för mig att veta i förväg, det där korta ögonblicket då barnet kommer till världen och man får veta om det är en pojke eller flicka skulle jag för allt i livet inte vela vara utan. kläder är världsliga ting, nog kan man väl ärva en massa kläder från syskon oavsett det e pojke eller flicka :)
det kan komma störra överraskningar när barnen föds, även om man vet könet, kan ju tex säga att ja blev ganska överraskad när dom sa att n-j hade läpp,käk, gomspalt, inte besviken men överraskad,
Jadu, som sagt så är vi alla olika. Jag tycker inte att det är någon julklapp som man får iom om det är en pojke eller flicka, utan jag håller mera med Balder i att det är personligheten, utseendet och sådana saker som är det viktiga. Jag förstår faktiskt inte de som är totalt emot att få veta innan eftersom könet knappast ändras beroende när man får reda på det. Jag blir lika glad nu av att få veta vad det är som sen. Däremot anser jag att man bättre kan knyta an till barnet om man vet vilket kön det är så att man kan börja kalla det vid namn etc. Vi hade tex jättesvårt att börja kalla Loke vid namn de första månaderna. Dessutom så är det praktiskt att veta iom saker man ska köpa. Jag vill ha massor med rosa babysitters, kläder, massa klänningar etc om det är en tjej och vill INTE att en eventuell dotter ska behöva ha ärvda pojkkläder. Dessutom igeeen så har vi inte de minsta klädstorlekarna kvar utan det måste köpas nytt.
Och visst finns det större överraskningar än kön att se vid förlossningen men som sagt, de sakerna finns kvar oavsett om man vet vilket kön det är eller inte.
I övrigt så är jag väldigt materialistisk och skäms inte över det. Jag skulle tex aldrig drömma om att låta barnet ha de där gröna bb-kläderna första tiden oavsett hur praktiska de är. Första bilderna och korten på mitt barn vill jag ska vara så perfekta som möjligt, därför vill jag också ha typiskt pojk eller flickkläder med till bb.
Knubbe12 skrev 2010-11-17 22:30:23 följande:
Ja, det är ju väldigt olika det där... En del vill vänta till förlossningen och andra vill veta i förväg. Jag hade nog gärna velat veta könet i förväg alla graviditeterna, men maken ville inte (förutom graviditet nr 2, där vi blev mer eller mindre påtvingade att veta könet...), så vi struntade i det. Även om man vet könet i förväg så är det ju så mycket annat som man ändå inte vet innan födseln, såsom utseende, temperament osv. Det tycker jag är den stora överraskningen!
Sedan tror jag att det är så att man har svårt att röra sig utanför sin egen referensram, så att säga. En svårt sjuk människa har bara en önskan. En frisk har tusen... När de sa åt oss att fostret förmodligen skulle klara sig, men kunde dö utan förvarning under graviditeten, önskade vi naturligtvis inget annat än att han/hon skulle få födas frisk och det var det enda vi kunde fokusera på. När barnet väl kommer till världen levande och utan skador uppstår nya önskningar...

Agreed!