• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-11-17 22:30:23 följande:
    Ja, det är ju väldigt olika det där... En del vill vänta till förlossningen och andra vill veta i förväg. Jag hade nog gärna velat veta könet i förväg alla graviditeterna, men maken ville inte (förutom graviditet nr 2, där vi blev mer eller mindre påtvingade att veta könet...), så vi struntade i det. Även om man vet könet i förväg så är det ju så mycket annat som man ändå inte vet innan födseln, såsom utseende, temperament osv. Det tycker jag är den stora överraskningen! Tungan ute 

Sedan tror jag att det är så att man har svårt att röra sig utanför sin egen referensram, så att säga. En svårt sjuk människa har bara en önskan. En frisk har tusen... När de sa åt oss att fostret förmodligen skulle klara sig, men kunde dö utan förvarning under graviditeten, önskade vi naturligtvis inget annat än att han/hon skulle få födas frisk och det var det enda vi kunde fokusera på. När barnet väl kommer till världen levande och utan skador uppstår nya önskningar...

Ja som sagt det är olika för alla det där... Vi "tjuvtittade" med bägge våra barn o kommer nog göra det igen om man har sån tur att man kan få fler barn

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • lupin84
    Sephiroth skrev 2010-11-16 17:35:30 följande:
    Åh vad skoj! Jag har bokat könsultraljud den 14 mars. =)
    Kul =)
  • Saga09

Hejsan,

Kikar in lite snabbt medans man och barn sover :)

Angående det här med att kolla vad det är för kön på barnet tycker jag personligen är helt okej. Jag gjorde det med Saga för att jag lättare skulle kunna planera inköp osv.
    Tycket absolut inte om att göra saker i sista minuten och att då inte veta vad jag skulle köpa var för mycket för en så kontrollerande person som jag är.. haha.
    Nej men ärligt talat tycker jag det var jättebra och blir jag gravid igen kommer jag att boka in ett privat UL igen för att kolla... tycker att det är bra att veta om man behöver uppdatera garderoben eller inte :)

Annars så verkar Saga vara inne i en riktig gnäll period nu. Jag har de 2 senaste kvällarna haft jätteproblem med att hon vaknar och gråter och skriker om vart annat. Det här är annars en liten tjej som verkligen aldrig haft problem med att sova efter 2:a månaden eller nåt. Tycker så synd om henne och vet inte vad det beror på.. kan ju vara tänderna kanske? Var hos tandläkaren för nån vecka sen och hon såg 3 tänder på väg ner.. måste ju vara jobbigt såklart..

Nej nu är det kaffedags och sedan ruska liv i karln ;)

• Bubba80
    Saga09 skrev 2010-11-18 20:55:20 följande:
    Hejsan,

Kikar in lite snabbt medans man och barn sover :)

Angående det här med att kolla vad det är för kön på barnet tycker jag personligen är helt okej. Jag gjorde det med Saga för att jag lättare skulle kunna planera inköp osv.
    Tycket absolut inte om att göra saker i sista minuten och att då inte veta vad jag skulle köpa var för mycket för en så kontrollerande person som jag är.. haha.
    Nej men ärligt talat tycker jag det var jättebra och blir jag gravid igen kommer jag att boka in ett privat UL igen för att kolla... tycker att det är bra att veta om man behöver uppdatera garderoben eller inte :)

Annars så verkar Saga vara inne i en riktig gnäll period nu. Jag har de 2 senaste kvällarna haft jätteproblem med att hon vaknar och gråter och skriker om vart annat. Det här är annars en liten tjej som verkligen aldrig haft problem med att sova efter 2:a månaden eller nåt. Tycker så synd om henne och vet inte vad det beror på.. kan ju vara tänderna kanske? Var hos tandläkaren för nån vecka sen och hon såg 3 tänder på väg ner.. måste ju vara jobbigt såklart..

Nej nu är det kaffedags och sedan ruska liv i karln ;)
    Hej Asa... kul att se att du skrivit lite  

Ja en sån period har E oxå haft och mitt i allt upptäckte jag 2 hörntänder :( Tror dom gör ont som fasen... om jag drar mig till minnes så har jag för mig att storebror hade det tufft med dessa oxå...

Uppdatera gärna i bildtråden på stora tjejen när du har tid och alla andra oxå för den delen inkl. mig själv Nu måste vi verkligen sätta in lite bilder på våra stora skruttar

By the way så ska jag leta fram nåt foto direkt
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • MammaAlex

Jag har ändrat åsikt om det där med att kolla könet efter det att vi fick Alexander.
    Innan tyckte jag precis som IdaMarja att det förstörde lite av överraskningen. men när han väl kom upp på min mage så insåg jag att det var så mycket annat vi tittade efter så efter typ5 minuter frågade barnmorskan oss om vi kollat om det blev en flicka eller pojke. Så med nästa kommer jag vilja ta reda på det. (ska bara övertyga maken med)
    Tänker lite praktiskt men också eftersom jag ju just då när han föddes faktiskt inte brydde mig utan lyssnade på hans skrik, tittade på händerna var allmänt förundrad över denna underbara varelse som kom till oss. Får nästan tårar i ögonen igen när jag tänker på den känslan Hjärta

Kan tipsa om att Maxi har halva priset på ytterkläder till barn (åtminstone i vår stad) Blev en vinteroverall och en fodrad regnoverall till lilleman =)

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Knubbe12

Det där med gnäll känner jag igen alltför väl... Arvid är också inne i en jobbig period. Han vaknar stup i kvarten nätterna igenom och är klarvaken, vrålar och skuttar runt i sängen. Dagtid är han precis överallt. Rotar runt i alla skåp, lådor osv. Sedan har han börjat klättra en massa också. Ger sig på datorer, lampor etc. Känns som att man inte gör annat än att säga "Nej!" och "Ajaj!". Ingen av de egna leksakerna är tydligen kul längre... Mycket svammel vid måltiderna dessutom. Blä. Nåväl, det går väl över snart...

Nu ska jag besöka bildtråden! Flört

• Saga09
    Knubbe12 skrev 2010-11-19 13:07:08 följande:
    Det där med gnäll känner jag igen alltför väl... Arvid är också inne i en jobbig period. Han vaknar stup i kvarten nätterna igenom och är klarvaken, vrålar och skuttar runt i sängen. Dagtid är han precis överallt. Rotar runt i alla skåp, lådor osv. Sedan har han börjat klättra en massa också. Ger sig på datorer, lampor etc. Känns som att man inte gör annat än att säga "Nej!" och "Ajaj!". Ingen av de egna leksakerna är tydligen kul längre... Mycket svammel vid måltiderna dessutom. Blä. Nåväl, det går väl över snart...

Nu ska jag besöka bildtråden! Flört
    Tack ja.. det där känner jag helt klart igen....
    Saga är överallt och pillar på precis allt och det känns som det enda jag säger nu är "nej"
    Man blir ju rädd att hon ska göra sig illa på nåt också. Insett att hon når mycket högre upp nu än vad jag trodde... den lilla rackaren blir ju jättelång om hon ställer sig på tå.. hmmmm
  • Sephiroth

Gnällande finns här också och är extremt! Han har börjat med att skrika om han vill något också, tror det är någon dagisdumhet? I det stora hela har han blivit en mycket grinigare pojk sen han började dagis, och ändå ville han knappt följa med hem idag så han verkar inte vantrivas. :-S

Tror inte att det är tänder här då han sover bra på natten och så? Fan sa jobbigt det är iaf.

• Knubbe12

He he he... Ja, det gäller bara att härda ut och inte förlora tålamodet Flört Arvid äter endast om han får slafsa på själv, så att mata nuförtiden är uteslutet märkte jag i dag. Han vrålar för övrigt rakt ut och sedan ska man försöka förstå vad det är han menar (läsa bok, kasta boll, sjunga osv.). Lätt är det inte...

• idamarja

jag tycker inte att könet var det enda spännande med att få barn, det är långt ifrån så jag menar. men det är oviktigt för mig, det är även oviktigt att uppdatera garderoben, jag köpte en del kläder innan n-j föddes, lite olika färger, inget direkt superpojkigt eller klänningar. nu har vi ju en hel del kläder som duger om det skulle komma ett barn till, o är det en flicka så får vi börja köpa tjejkläder sen :) angående namn så antar jag att ja sticker ut igen, även om jag nu skulle få reda på könet så skulle jag inte kunna kalla den vid namn inne i magen, för det hänger ju så ihop med vem den är som person, inte visste jag att det var en nils-john innan han föddes :) 

alla måste vi ju göra som det känns bäst för oss själva, det är ju så olika saker som är viktiga, för oss var tex dopet
     väldigt viktigt, det var viktigt att döpa honom så fort som möjlgt eftersom det fanns en stor risk att han inte skulle klara sig.  

här går det i ett, egentligen skulle vi ha åkt till stugan i morgon, verkade som att det började dra ihop sig till rengärde, men som vanligt i denna branch är allt osäkert tills det är gjort. så vi blir väl hemma nån dag till, tror jag :) idag var vi o vägde tillknorren, 7,5 kg är han uppe i nu, stora karln :)

nu ska ja sy lite tror jag :)

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3