• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12

Nu har jag lite att läsa ikapp! {#lang_emotions_wink} Välkommen Minnie69!

Ska läsa igenom det sista av tråden ikväll när barnen sover och lugnet hägrar i huset. Arvid har varit riktigt på vrången både i går och i dag. Inget passar (förutom att bli buren...). De båda andra barnen, som hittills varit hjälpsamma och "beskedliga" när pappa varit borta, börjar nu bli uttråkade verkar det som. Det gnälls och tjatas och småtjafsas. Jag blir fan GALEN! Är helt utmattad och mitt humör är nere på botten. I morse när jag vaknade ville jag bara dra täcket över huvudet och ligga kvar och grina ett tag. På söndag kommer maken hem. Ska bli så skönt att dela allt med någon igen. Oj, oj, oj vilket jobb de som är ensamstående gör! Själv klarar man bara en vecka ensam med tre barn innan man är redo att läggas in...{#lang_emotions_tongue_out}

Tror att Arvids grinighet just nu beror på frustration. De vill så mycket, men klarar inte riktigt av det ännu. Sedan är det tänder på g oxå...

Här är det bvc vid 6 månader och sedan vid 7,5. Besöken glesas ju ut alltmer ju äldre de blir.

Grattis Saga på 7-månadersdagen! {#lang_emotions_flower}

Vad blir det för middag för er ikväll (inspirationen tryter...)? Här blir det kycklingfiléer och ris + grönsaker.

• Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-04-08 15:26:27 följande:
    Nu har jag lite att läsa ikapp!  Välkommen Minnie69! Ska läsa igenom det sista av tråden ikväll när barnen sover och lugnet hägrar i huset. Arvid har varit riktigt på vrången både i går och i dag. Inget passar (förutom att bli buren...). De båda andra barnen, som hittills varit hjälpsamma och "beskedliga" när pappa varit borta, börjar nu bli uttråkade verkar det som. Det gnälls och tjatas och småtjafsas. Jag blir fan GALEN! Är helt utmattad och mitt humör är nere på botten. I morse när jag vaknade ville jag bara dra täcket över huvudet och ligga kvar och grina ett tag. På söndag kommer maken hem. Ska bli så skönt att dela allt med någon igen. Oj, oj, oj vilket jobb de som är ensamstående gör! Själv klarar man bara en vecka ensam med tre barn innan man är redo att läggas in... Tror att Arvids grinighet just nu beror på frustration. De vill så mycket, men klarar inte riktigt av det ännu. Sedan är det tänder på g oxå... Här är det bvc vid 6 månader och sedan vid 7,5. Besöken glesas ju ut alltmer ju äldre de blir. Grattis Saga på 7-månadersdagen! Vad blir det för middag för er ikväll (inspirationen tryter...)? Här blir det kycklingfiléer och ris + grönsaker.
    Att du orkar! Starkt jobbat måste jag säga! Jag har bara brytit ihop typ tio gånger idag med ETT barn. Puh!

Kollade utvecklingssprång, och det som ligger närmast är vid 6 månader ungefär, och Loke är ju snart 7 månader, så vet inte hur bra det kan stämma. Jag är väldans trött på att skylla på tänderna hela tiden också.
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-08 16:02:40 följande:
    Att du orkar! Starkt jobbat måste jag säga! Jag har bara brytit ihop typ tio gånger idag med ETT barn. Puh! Kollade utvecklingssprång, och det som ligger närmast är vid 6 månader ungefär, och Loke är ju snart 7 månader, så vet inte hur bra det kan stämma. Jag är väldans trött på att skylla på tänderna hela tiden också.
    He he he... Ja, tänder är lätt att dra till med {#lang_emotions_wink} Visst kan de irritera, men jag tror mycket på att de är inne i en utvecklingsfas nu. Frustrerande när de vill göra grejer som de inte klarar av.

Nu ska jag fortsätta laga middag med en hand och dra barnvagn med den andra! {#lang_emotions_tongue_out}
  • MammaAlex

I boken växa och upptäcka världen står det så här:

"Om barnet klänger och kinkar mycket runt vecka 29 eller 30 betyder detta inte att han är på väg att ta ett nytt språng. Han har helt enkelt upptäckt att mamma kan gå sin väg och lämna honom. Även om det låter konstigt så är detta ett framsteg, en ny färdighet; han håller på att lära sig vad avstånd innebär."

Enligt den boken är nästa språng från vecka 34-38...

jag har dock inte så bra koll på hur många veckor våra stjärnor är men det bör väl vara där någonstans=)

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Bubba80
    MammaAlex skrev 2010-04-08 16:49:34 följande:
    I boken växa och upptäcka världen står det så här:"Om barnet klänger och kinkar mycket runt vecka 29 eller 30 betyder detta inte att han är på väg att ta ett nytt språng. Han har helt enkelt upptäckt att mamma kan gå sin väg och lämna honom. Även om det låter konstigt så är detta ett framsteg, en ny färdighet; han håller på att lära sig vad avstånd innebär."Enligt den boken är nästa språng från vecka 34-38...jag har dock inte så bra koll på hur många veckor våra stjärnor är men det bör väl vara där någonstans=)
    Kan nog stämma bra egentligen. Emil kryper efter mina ben vart jag än går o rycker o sliter i byxbenen.

Balder: Jag är verkligen inte avundsjuk på din situation. Starkt jobbat. Håller med om att det är tur man inte e ensamstående på heltid
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Emma

Balder77: Oj, du är verkligen hur duktig som helst som klarar allt. När är dina äldre barn födda?

Jaha,,, så blev det lite tjaffs här då... Fan va drygt det är. Samtidigt så tänker jag inte vara den som ger mig denna gång...

• Bubba80

Emma: STÅ PÅ DIG OM DU ANSER ATT DU HAR RÄTT {#lang_emotions_sunny}

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Knubbe12
    Emma skrev 2010-04-08 17:11:56 följande:
    Balder77: Oj, du är verkligen hur duktig som helst som klarar allt. När är dina äldre barn födda?Jaha,,, så blev det lite tjaffs här då... Fan va drygt det är. Samtidigt så tänker jag inte vara den som ger mig denna gång...
    Arvids äldre syskon är födda -01 och -04. De är ju inga småbarn längre och klarar mycket själv, men man måste ju ändå underhålla dem i viss mån {#lang_emotions_wink} Sedan är det det här tjafsandet som går mig på nerverna, att retas och dylikt. Slåss har ingen av dem någonsin gjort och oftast är de snälla mot varandra, men nu är det mycket irritation, typ "Mamma! Hon tuggar med öppen mun!", "Mamma! Han stirrar på mig!" hela tiden. Kanske beror på att vi varit uppi varandra hela tiden. Annars brukar jag och maken ibland dela på oss och ta något barn var så att man får lite ensamtid med dem.
  • Sephiroth
    Emma skrev 2010-04-08 17:11:56 följande:
    Balder77: Oj, du är verkligen hur duktig som helst som klarar allt. När är dina äldre barn födda? Jaha,,, så blev det lite tjaffs här då... Fan va drygt det är. Samtidigt så tänker jag inte vara den som ger mig denna gång...
    Vad är det nu då? =( Skriv aaaav dig!!!

Aldrig någonsin har det vart så skönt att ha tvättstuga. Att få sätta på sig lurarna och vara helt själv... Aaaahh.....
  • Emma

Jo, det var såhär. Vi hade vart till stan. M somnar på vägen hem och jag skulle ta med honom upp och lägga honom i hans säng medan Johan skulle packa upp maten. M somnar inte så jag gör iordning lite välling och ger honom. Medans jag matar honom så står Johan nerer och säger att han går ut en stund. Jag svara inte eftersom jag inte ville störa M som var på väg att somna, han säger det två gånger till och då svarar jag JA, svagt med irriterat.
    M somnar tillslut och jag kan sätta mig och se mitt älskade Ghost Whisperer! Sedan hör jag hur det är någon som är uppe på taket och bankar. M vaknar... Gallskriker för han är ju sååå trött. Jahaja, det är bara att klä på ungen, ut med vagn och hela skiten. Går en sväng men han somnar inte. Går till verkstan där J är och frågar hur han fick M att somna sist det var såhär. Då frågar han om jag är sur och självklart är jag det säger jag då när det var någon idiot uppe på taket och bankade när M skulle sova. Då erkände han ju att det var han bara för att det var kajor som höll på att bygga bo i våran skorsten... För det kunde ju tydligen inte vänta till M hade sovit klart... Iallafall så missade jag slutet på Ghost Whisperer så någon får gärna upplysa mig om vad som hände, om någon av er såg det alltså!?

Nu är vi iallafall sams igen.

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3