• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-09 11:01:08 följande:
    God förmiddag!Minns att storebror fick sin första tand vid 6,5 månad och den andra någon vecka senare. Sen tog det ett tag, 3 månader innan det ploppade till i överkäken. Vi har det precis som Balder vad det gäller maten. Här ska smakas på allt. Men nu har vi turen att ha fått ett barn som äter allt. Främst grönsaker. Han blir sur om han inte får grönsaker till maten Sen gillar han inte saft o läsk heller. Godis sådär i måttliga mängder...men han älskar popcorn, chips o ostbågar
    Ja, visst är det skönt när det inte gillar allt onyttigt, som t ex saft och läsk. Sonen är medelförtjust i sådant, medan dottern alltid har föredragit vatten och mjölk. Så skönt! Vad har ni för godisregler? Här äts det bara på lördagar, och nu sista veckorna har barnen propsat på något på fredagar, då "alla andra" tydligen käkar en massa godis då oxå, så nu har vi beslutat att de får glass eller popcorn till "fredagsmyset". Jobbigt det här med godsaker, då det jämt ska bjudas titt som tätt av bekanta. Jobbigt när det börjar bli äldre oxå, och påverkas mycket av hur deras kompisar gör och vad de har för regler hemma. Här har sonen hotat att ringa till BRIS för att han bara har 1 timmes speltid per dag..{#lang_emotions_wink}
  • Emma

haha BRIS, ja det var grova tag, bäst ni passar er

• Bubba80
    Emma skrev 2010-04-09 12:09:26 följande:
    haha BRIS, ja det var grova tag, bäst ni passar er
    Haha kan inte låta bli att le Sorry...

Balder: Ja det är superskönt att han inte gillar godis, läsk mm Nåt som han gillar är Loka mineralvatten Vi e nog en konstig familj...för just nu har vi inga speciella regler kring detta. Då sonen nästan inte äter godis. Ibland har vi onsdagsmys ist för fredagsmys Beror på hur gubben jobbar o har sina fotbollsträningar... Men vi blir väl tvugna att räta in oss i ledet och börja med helgmys, så vi inte anses helt tokiga {#lang_emotions_tongue_out}
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-09 12:25:49 följande:
    Haha kan inte låta bli att le Sorry...Balder: Ja det är superskönt att han inte gillar godis, läsk mm Nåt som han gillar är Loka mineralvatten Vi e nog en konstig familj...för just nu har vi inga speciella regler kring detta. Då sonen nästan inte äter godis. Ibland har vi onsdagsmys ist för fredagsmys Beror på hur gubben jobbar o har sina fotbollsträningar... Men vi blir väl tvugna att räta in oss i ledet och börja med helgmys, så vi inte anses helt tokiga
    Onsdagsmys är väl lika bra som "fredagsmys"! {#lang_emotions_wink}

I dag är det Arvids 7-månadersdag! {#lang_emotions_heart} Detta har vi firat genom att han äntligen fått smaka sitt första smörgåsrån! {#lang_emotions_tongue_out} Mycket slaskande och kletande såklart och han tycktes verkligen gilla det. Mamma satt på helspänn ifall han skulle sätta i halsen...{#lang_emotions_laughing}

Var och hälsade på en kompis i dag och med mig hem fick jag en extra unge {#lang_emotions_wink} Dottern är lycklig över att ha en sovkompis och nu blir det en filmkväll med poopcorn...
  • Bubba80

Grattis Arvid {#lang_emotions_laughing} Gotti nam nam med smörgåsrån ju

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Knubbe12
    Knubbe12 skrev 2010-04-09 17:49:16 följande:
    Onsdagsmys är väl lika bra som "fredagsmys"! I dag är det Arvids 7-månadersdag!  Detta har vi firat genom att han äntligen fått smaka sitt första smörgåsrån!  Mycket slaskande och kletande såklart och han tycktes verkligen gilla det. Mamma satt på helspänn ifall han skulle sätta i halsen...Var och hälsade på en kompis i dag och med mig hem fick jag en extra unge  Dottern är lycklig över att ha en sovkompis och nu blir det en filmkväll med poopcorn...
    ...och naturligtvis ska det stå popcorn och inte "POOPcorn" {#lang_emotions_wink}
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-04-09 19:47:48 följande:
    ...och naturligtvis ska det stå popcorn och inte "POOPcorn"
    Muuuums!! Grattis ungajävel!!

Jag är trööött.... Ska nog njuta av fredagskvällen genom att gå och lägga mig.
  • Sephiroth

Jag funderar lite på det här med talet, igen. ;) (Jag funderar alltid på mycket iofs)

Loke säger mamma ibland, och något som liknar pappa, men mer babba eller adda eller så. När fan räknar man att det är ett ord? Jag menar, det är ju länge sen de små började jollra med mamamama och sådant. :-S

När kan de förstå vad de säger?

Ska bli så spännande nu att se alla våra smås olika utvecklingar! Jag har tex en vän som har en son som pratar lite smått, men kryper inte och drar sig inte till stående. Medans en annan väns son kryper, drar sig till stående och allmänt härjar runt, och de båda är ca tio månader. :P

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-10 07:17:17 följande:
    Jag funderar lite på det här med talet, igen. ;) (Jag funderar alltid på mycket iofs)Loke säger mamma ibland, och något som liknar pappa, men mer babba eller adda eller så. När fan räknar man att det är ett ord? Jag menar, det är ju länge sen de små började jollra med mamamama och sådant. :-S När kan de förstå vad de säger? Ska bli så spännande nu att se alla våra smås olika utvecklingar! Jag har tex en vän som har en son som pratar lite smått, men kryper inte och drar sig inte till stående. Medans en annan väns son kryper, drar sig till stående och allmänt härjar runt, och de båda är ca tio månader. :P
    Jag tror att det dröjer tills de är ca 1 år innan de kopplar ordet till föremålet/personen. Arvid har oxå "mammat" och "daddat" ett tag, men just nu tycks det som att han mest övar på att vråla och bröla...{#lang_emotions_tongue_out} 

Här har det sussats från 21.00-06.30 utan att vakna en endaste gång! Helt fantastiskt! Tyvärr hade jag själv problem att somna, så man är lika jäkla trött för det...{#lang_emotions_wink} 
  • Emma

Balder: Härligt med så mycket sömn! Här har natten också varit helt perfekt. Han somnade 19.30 igår och vaknade 6.15 idag!!!! I´m so happy!

jag är dålig på att veta hur och när det utvecklas allting. Dåligt påläst

Vad händer hos er idag? Här är sambon ute och går med mattias för han vägrade somna, själv sitter jag med kaffekoppen och frukter. Här blir det fruktfrukost för mig så att jag kommer neråt på vågen igen.

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3