• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-04-22 15:04:30 följande:
    Har oxå en liten dröm om att öppna eget Men det får bli när barnen är stora o man har mer tid... Emil kryper, ställer sig upp mot saker (mot allt) o ramlar överallt . Klättrar å sliter i allt Tror ni inte att det är tandbajs här oxå nu. Han har bajsat lite hårdare i några veckor nu. Tills idag efter förmiddagsluren. Stinks like hell  Senap o kladdigt värre *urk urk* Och kinkig till tusen. Han skrek hela vägen hem fr dagis i bilen  och grina tills jag la honom i sängen igen. Nu sover han igen...?
    Äckeel! Lokes har vart jättemörkt den här tanden. BLÄ!

Tanden har brutit igenom lite här! Tack gode någon någonstans. Fy helvete vad tjurig han är nu. Skrik skrik. Jaha nu började det igen
  • Bubba80

Min sover fortfarande...Ska försöka börja lite med maten...blir lasagne här idag

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • nadia bk

hej tjejjjor......ingen tand för lilla Tidus än....nu äter han varje måltid o ammas efteråt blivit trög i magen med kör med katrinplommon och mycket vatten så blir nog bra snart......

tagit bort lunch ammningen...känns bitterljuvt=)!

Börjar faktiskt riktigt komma in i att vara mammaledig nu blir roligare och roligare fastän det blir tyngre och mer jobb.

Känner mig lite snuvad på hans första månader....hade fog lossning,han kom oväntat tidigt och tror inte jag riktigt förstod...eller jo det gjorde jag men var så stressad känndes inte som jag hann med nått från ena dagen till den andra.

sen hade han tre mån kolik som jag inte förstod förrän han nästintill var tre månader..eller snarare fick itne info från bvc när jag frågade om hans mage.

Men NU känns det riktigt bra och har förstått att man inte kan vara #perfekt# och man behöver inte ha alla prylar som proppsas på en...det går bra ändå.

Igår började jag säga "vart är lampan" idag tittade han upp mot lampan när jag sa samma sak....att han förstod helt otroligt=) "så stolt"...

Ne nu ska jag och min karl försöka förstå oss på hur bilbarnsstolen ska monteras...

Ha det gött

• Myart
    Bubba80 skrev 2010-04-22 15:04:30 följande:
    Har oxå en liten dröm om att öppna eget Men det får bli när barnen är stora o man har mer tid...Emil kryper, ställer sig upp mot saker (mot allt) o ramlar överallt . Klättrar å sliter i allt Tror ni inte att det är tandbajs här oxå nu. Han har bajsat lite hårdare i några veckor nu. Tills idag efter förmiddagsluren. Stinks like hell  Senap o kladdigt värre *urk urk* Och kinkig till tusen. Han skrek hela vägen hem fr dagis i bilen  och grina tills jag la honom i sängen igen. Nu sover han igen...?
    Låter klokt, det tar en herrans mycket tid av en, dag som natt i början allafall innan man kommit igång i företaget och har det på det torra :)

Jo angående att dom ramlar och så, någon som införskaffat sån mjuk mössa att ha på deras små huvuden? Jag har en från när jag var liten men den är mer trasig än hel så det blir att handla imorgon så jag vågar ge han lite mera frihet på golvet :)
  • Myart
    nadia bk skrev 2010-04-22 17:14:16 följande:
    hej tjejjjor......ingen tand för lilla Tidus än....nu äter han varje måltid o ammas efteråt blivit trög i magen med kör med katrinplommon och mycket vatten så blir nog bra snart......tagit bort lunch ammningen...känns bitterljuvt=)!Börjar faktiskt riktigt komma in i att vara mammaledig nu blir roligare och roligare fastän det blir tyngre och mer jobb.Känner mig lite snuvad på hans första månader....hade fog lossning,han kom oväntat tidigt och tror inte jag riktigt förstod...eller jo det gjorde jag men var så stressad känndes inte som jag hann med nått från ena dagen till den andra.sen hade han tre mån kolik som jag inte förstod förrän han nästintill var tre månader..eller snarare fick itne info från bvc när jag frågade om hans mage.Men NU känns det riktigt bra och har förstått att man inte kan vara #perfekt# och man behöver inte ha alla prylar som proppsas på en...det går bra ändå.Igår började jag säga "vart är lampan" idag tittade han upp mot lampan när jag sa samma sak....att han förstod helt otroligt=) "så stolt"...Ne nu ska jag och min karl försöka förstå oss på hur bilbarnsstolen ska monteras...Ha det gött
    Förstår att det känns bitterljuvt med amningen. Här har man slutat helt och ammat, saknar det då och då men den sinade ut på slutet. Vad bra att du känner att du börjar komma in i mammaledighets rollen :D Synd bara att det känns som du blev snuvad i början, men det är ju en resa det med det du varit med om. Ja man kan inte göra mer än man kan...Du bara du är den bästa mamman för din Tidus. Ja lillgrabben här förstår också vart lampan är och vad bada är och så, det är roligt när dom kopplar ihop saker med vad man säger. Lycka till med montering av bilstol!
  • Sephiroth
    Myart skrev 2010-04-22 17:33:25 följande:
    Låter klokt, det tar en herrans mycket tid av en, dag som natt i början allafall innan man kommit igång i företaget och har det på det torra :) Jo angående att dom ramlar och så, någon som införskaffat sån mjuk mössa att ha på deras små huvuden? Jag har en från när jag var liten men den är mer trasig än hel så det blir att handla imorgon så jag vågar ge han lite mera frihet på golvet :)
    Vi flyttade ut vardagsrumsmattan till hans "lekställe"  nu i kväll. Den räcker gott när han ska busa runt själv. ;) Slår i sig gör de ju ibland men det kan ändå inte vara någon fara. (sålänge de inte ställer sig och ramlar med huvudet i något??)

Om det vore så att det var riktigt skadligt för små människor att ligga på golvet etc så skulle mänskligheten nog ha dött ut nu. *s* Så försöker jag tänka iaf när han snurrar runt och dunkar hit och dit.

Skönt med mattan dock! han rör sig som i sängen då. Dvs snurrar runt, försöker ställa sig i kryp, ställer sig på fötterna mm. Skojsigt. =)
  • Myart
    Sephiroth skrev 2010-04-22 17:49:47 följande:
    Vi flyttade ut vardagsrumsmattan till hans "lekställe"  nu i kväll. Den räcker gott när han ska busa runt själv. ;) Slår i sig gör de ju ibland men det kan ändå inte vara någon fara. (sålänge de inte ställer sig och ramlar med huvudet i något??) Om det vore så att det var riktigt skadligt för små människor att ligga på golvet etc så skulle mänskligheten nog ha dött ut nu. *s* Så försöker jag tänka iaf när han snurrar runt och dunkar hit och dit. Skönt med mattan dock! han rör sig som i sängen då. Dvs snurrar runt, försöker ställa sig i kryp, ställer sig på fötterna mm. Skojsigt. =)
    Jo visst är det är bra med något litet underlag men det är ju som du säger, dom klarar sig såklart utan :) Vi har en stor ullpläd som han lattjar runt på, men jo jag tänkte på sen när dom börjar ta lite höjder, och som när han är med i köket eller när vi är borta och är på golvet exempel så skulle det kännas gött att kunna sätta en mjuk hjälm på han haha, dom är ju så gulliga i såna. Som min mormor sa; "mina barn har aldrig haft nå skydd för huvudet, och dom har ju klarat sig" (Men det är jag inte så säker på jag vet ju hur min mamma är) haha skämt å sido! (Undra hur denna text blev nu, det blev knas med storlek och tjocklek och gick inte att redigera) hm.
  • Bubba80

Har faktiskt funderat på hjälm till Emil...för han står och klättrar ju överallt...han e lite väl tidig med sin utforskningar. Idag höll han på att bryta sönder DVD-spelaren. Tryckte på öppna-knappen o sen hängde han på den {#lang_emotions_surprised} Blir väl till att köpa ny snart...

• MammaAlex

Tjoho=) Nu ligger Svärmor på plussidan igen. Hon ringde till maken i kväll och sa att de betalade sulkyn åt oss. Fast hon tyckte att den som var på framsidan av bladet såg bättre ut så hon tyckte vi skulle ta den istället, den var lite dyrare ;)

Alexander har inte heller något skydd till sitt huvud. Han har ett täcke på golvet som han oftast sitter på, slår dock i huvudet ibland ändå men oftar i någon leksak som han försöker lägga sig över... Han har ju inte börjat resa sig ännu men gör han det innan han har mer vett så får man ju fundera över det.

Jag tycker också som du Nadia att det är roligare nu. Största anledningen till det är att jag inte är en sådan person som njuter av att sitta med en liten bebis i famnen hela tiden. Vet att endel personer hade önskat att de stannat där hela livet. men jag tycker det bästa är nu=) När man kan leka och busa med honom och han kan leka själv ibland när man behöver göra något annat.

Idag tog Alex några små små stapplande krypsteg=) sen rasade han igen... Undrar hur länge det dröjer innan han får helt kläm på det...

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Bubba80

Heja Alex...Skam den som ger sig {#lang_emotions_tongue_out}

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3