• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-22 20:47:44 följande:
    Har faktiskt funderat på hjälm till Emil...för han står och klättrar ju överallt...han e lite väl tidig med sin utforskningar. Idag höll han på att bryta sönder DVD-spelaren. Tryckte på öppna-knappen o sen hängde han på den  Blir väl till att köpa ny snart...
    He he... Här är oxå Blu-Rayspelaren och stereon eftertraktade {#lang_emotions_wink} Som tur är har vi en tv-bänk där det går att dra för en glasdörr för dessa (IKEA {#lang_emotions_heart}...), men ibland glömmar vi såklart. I kväll har Arvid roat sig med att möblera om vardagsrummet. Har två mindre bord som står bredvid varandra som vardagsrumsbord och han har inga problem alls med att flytta dessa. Har kört runt med gåstolen och skjutit dem framför sig {#lang_emotions_tongue_out}

Har f.ö inte haft "hjälm" till något av våra barn och de har klarat sig fint! Äldsta sonen var en riktigt liten klätterapa som ville undersöka absolut allt, medan dottern var rätt lugn och i princip nöjde sig med att spana in det man la framför henne på filten. Arvid är precis överallt, så jag tror att jag vet vart det barkar...{#lang_emotions_wink} Han har inte gjort sig illa ordentligt ännu som tur är. I måndags ramlade han framstupa med ansiktet i golvet (landade med huvudet precis utanför täcket...) och började blöda ur munnen. Kunde inte se någon skada och det onda gick över fort. Storasyster blev nog mest rädd. Hon började gråta stackaren och blev jätteorolig för lillebror...

Radeklev:
    Heja svärmor! {#lang_emotions_smile} 

Maken möttes av rena kaoset i dag när han kom hem från tjänsteresan; 5 barn vid matbordet... Båda Arvids syskon hade kompisar här på besök och vi lagade "pannkakor" med sylt och glass! Blev så sugen efter allt pannkakssnack i tråden! {#lang_emotions_tongue_out} Vill bara tillägga att de tunna pannkakorna heter PLÄTTAR (i alla fall om man är infödd norrbottning...)! {#lang_emotions_laughing}

Sussa gott!
  • Knubbe12

Just det, jag glömde ju; väntar på fler foton i bildtråden! Kom igen nu alla ni som inte kan skylla på frånvaro av kamera! {#lang_emotions_wink}

• Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-04-22 22:08:47 följande:
    Just det, jag glömde ju; väntar på fler foton i bildtråden! Kom igen nu alla ni som inte kan skylla på frånvaro av kamera!
    Done
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Saga09

Gud vilka duktiga barn ni har.. :)

Saga ligger mest på golvet och flaxar fortfarande. Hon rullar ju runt och så men visar inga direkta tecken på att börja ge sig av framåt. Snarare är det så att hon hamnar på magen och börjar illtjuta för så tycker hon inte om att ligga för hon inte kan göra något.

Jag har förökt att locka henne framåt genom att lägga vissa leksaker en bit bort och visst hon kan sträcka sig och på nåt underligt vis dra grejerna till sig men åla eller krypa? Nej.

• Emma

Åsa 1976: Du behöver inte känna dig ensam för det är samma här. Om han rullar över på mage självv för att få tag på en leksak så kan han ligga där ett tag. Men är det jag som lägger honom på mage så måste förutsättningarna vara extremt bra om han ska ligga där snällt Han har gjort ansats till att ta sig upp i krypställning en gång, med huvudet rätt ner i marken.

Sätter sig era barn upp själva? Det gör inte M. Men jag har börjat med att om han ska sitta och leka så lägger jag honom ner först för att sedan hjälpa honom att sätta sig upp. Det har man ju gjort då och då förut. Men nu gör vi det varje gång så att han ska lära sig nån gång!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Saga09

Emma: Åh det var skönt att höra att det var fler som gör som Saga :) Jag antar att det kommer.. eller så gör hon som jag och kryper aldrig. Tydligen gick jag rakt på gåendet och skippade krypandet helt.. vad vet jag *s*

Ang sittandet så är det fortfarande vingligt här. Hon kan sitta långa stunder om hon har nåt att fokusera på. Provade att lägga kuddar runt omkring så hon inte skulle slå sig när hon trillar åt sidan men det har hon nu kommit på att det gör inget att lägga sig bakåt för där finns en kudde man kan ligga emot... känns som ett sådär halvbra förslag från min sida... jag vill ju att hon ska kunna sitta helt själv men återigen så kommer det väl..
    Så svaret på frågan om Saga sätter sig upp själv är nej. Inte denna tjej iallafall :)

• Icis86
    Bubba80 skrev 2010-04-22 10:09:54 följande:
    Ska oxå på den mässan För du menar den i Kista va?
    Precis den i Kista!
  • Bubba80

Godmorgon tjejer!

Lägesstatus här är...trött utav dess like Ska brygga på en kanna kaffe till så kanske det blir något bättre iaf...

Idag blir det lite bak här hemma + tvätt o städ.

Emma: Emil började sätta sig upp helt själv i måndags. Innan satte han sig bara på sidan el på knä

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Knubbe12
    Saga09 skrev 2010-04-23 09:18:58 följande:
    Emma: Åh det var skönt att höra att det var fler som gör som Saga :) Jag antar att det kommer.. eller så gör hon som jag och kryper aldrig. Tydligen gick jag rakt på gåendet och skippade krypandet helt.. vad vet jag *s*Ang sittandet så är det fortfarande vingligt här. Hon kan sitta långa stunder om hon har nåt att fokusera på. Provade att lägga kuddar runt omkring så hon inte skulle slå sig när hon trillar åt sidan men det har hon nu kommit på att det gör inget att lägga sig bakåt för där finns en kudde man kan ligga emot... känns som ett sådär halvbra förslag från min sida... jag vill ju att hon ska kunna sitta helt själv men återigen så kommer det väl..Så svaret på frågan om Saga sätter sig upp själv är nej. Inte denna tjej iallafall :)
    Arvid ålar/kryper inte heller. Tror inte att han kommer att göra det, utan det blir nog att han börjar knalla runt direkt.

Nu jädrans är tanden uppe litegrann! Här gick det undan! {#lang_emotions_wink} Tand nr 2 är oxå på g.
    Har tassat runt på en del presentationssidor och insett att det är hög tid att jag fixar till min lite {#lang_emotions_wink} Vad många som dessutom tycks ha egna bloggar. Funderar på att fixa en själv, men vet inte hur mycket tid jag skulle ha att uppdatera den. Någon som har något tips på gratis bloggar?

• Sephiroth
    Emma skrev 2010-04-23 09:10:33 följande:
    Åsa 1976: Du behöver inte känna dig ensam för det är samma här. Om han rullar över på mage självv för att få tag på en leksak så kan han ligga där ett tag. Men är det jag som lägger honom på mage så måste förutsättningarna vara extremt bra om han ska ligga där snällt Han har gjort ansats till att ta sig upp i krypställning en gång, med huvudet rätt ner i marken. Sätter sig era barn upp själva? Det gör inte M. Men jag har börjat med att om han ska sitta och leka så lägger jag honom ner först för att sedan hjälpa honom att sätta sig upp. Det har man ju gjort då och då förut. Men nu gör vi det varje gång så att han ska lära sig nån gång!
    Loke sätter sig inte helt själv. Däremot backar han ibland till sittande om han har benen åt sidan när han ligger på mage. Han sätter sig upp igen om han går över till krypställning/mage från sittande. Men sätta sig helt själva, krypa mm är inget som de "ska" kunna ännu iaf så det kommer!

Åsa, runt nio månader brukar de flesta bäbisar börja krypa "på riktigt". Det är lääänge kvar! Jag är inte ett dugg orolig för att han bara ålar än så länge. =)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3