• Ela

Vad ska ni äta i dag 25

En (mixad) soppa med grönkål, purjolök och potatis. Sedan övertalade barnen mig att grädda plättar så det gjorde jag (på rågsikt) och så blev det det med hallon och grädde till efterrätt.

• Ela

Makens köttbullar, potatis, brunsås och lingon. Och så hade vi rödbetor att ta rätt på så det blev en liten side-dish med ugnsbakade rödbetor med fetaost.

• Ela

Benfria fläskkotletter i kokosmjölk, grön curry och en massa ingefära. Jasminris och diverse wokade grönsaker till.

• Ela

Tortillarullar fyllda med en röra på keso, riven ost och tacokryddor gratinerade i ugnen med en tomatsås.

• Ela

Mumu -

Vi åt bakad potatis med kesoröra. Massa grönsaker till så att var och en kunde plocka ihop en sallad efter eget tycke och smak.

• Ela

Köttfärsbiffar, potatis och brunsås. Zucchini, purjolök och kastanjechampinjoner som fått fräsa med vitlök alternativt kokt broccoli (barnen gillar inte stekta grönsaker tyvärr) till.

• Ela

Vi har ätit en krämig och vitlöksdoftande svartrots- och potatisgratäng, entrecote och tomatsallad.

• Ela

Vi har ätit kycklingklubbor som fick gå i ugnen tillsammans med aubergine, morötter, lök och en massa timjankvistar. Sås på skyn och så blev det lite otippat stekt potatis till också eftersom vi hade kokt potatis i kylen som behövde tas om hand.

• Ela

Lite Halloween-känsla med orangea (morots-) och skräckgröna (spenat-) plättar. Crème fraîche med apelsin respektive rårörda lingon till. En bönsallad vid sidan av också.

• Ela

Här hade det också blivit tråk om jag inte kommit på att det fanns en låda boeuf bourguignon i frysen att ta fram. Nu håller jag på att koka pärlcouscous till för det är inte alltid barnen äter av gryta men pärlcouscous älskar de.

• Ela

Lax i en sås med vitt vin och parmesan (mm! mm! mm! som fyraåringen sa), kokt potatis och edamamebönor.

• Ela

Vi har ätit moules frites. Så gott och barnen var väldigt engagerade i matlagningen.

Mumu - Det lät som en väldigt god meny! Får jag förresten passa på att fråga om namnet på den där fredagsmatsboken? Funderar på att köpa den till maken.

• Ela

Idag hade vi lite rensning av saker som behövdes tas rätt på, men ville samtidigt ha lite extra god mat eftersom det är sista dagen på julledigheten. Det blev klyftpotatis och ugnsbakade "zucchinistubbar", strimlad lövbiff i ädelostsås och två olika sallader.

Samtidigt som jag lagade den maten fixade jag en tomatsås inför middagen imorgon som fick stå och puttra länge. Jag fixade även en linsgryta med lite ytterligare av det som behövdes tas om hand som jag kan ta med i matlådor till jobbet. Så skönt!

• Ela

Ja, vi åt då tomatsåsen som jag gjorde igår till spaghetti, fetaost och lättkokt broccoli.

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25