• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

joydivision, vad kul!!!

Idag blir det torftigt. Äggmacka och te. Men familjen åt falukorv och stekt potatis, vita bönor och ägg. Mycket mumsigare.

• Mumu

Igår gjorde vi steak sarnie, Jamie Olivers biffmacka med salsa och pepparrot. Till efterrätt hade vi fruktsallad och sabayonne IGEN, jag blev lite hooked på det när vi testade.

Idag äter vi julbord på en av traktens bättre restauranger som ligger väldigt vackert vid havet. Det ska bli mysigt! Hela familjen och sambons och mina föräldrar.

• Mumu

Hamburgare från Max. Fel i logistiken blev det... ingen mat framplockad ur frysen.

• Mumu

Moules mariniere med baguette och hemmagjord aioli. Guuuuuuu va gott det är!!!

• Mumu

Ikväll blir det tacos. Vi gillar att ha tortillabröd (barnen väljer gärna nachochips med ostsmak), massor av grönsaker och lök (viktigt!), majs, ost, guacamole, salsa och gräddfil. Och banan vill jag ha! Haha, väldigt "mexikanskt", undrar vad en mexikan skulle säga om våra svenska tacos ..?

• Mumu

sirap, whaaaat!? Äpple!? Hmm, det borde jag testa...

Alltså, barnen gillar ju tacos på det svenska halvfabrikatiga sättet. Så är det bara. Men! Nån gång här framöver så lovar jag att göra carnitas på egna tortillas och med riktiga salsor till. Från grunden, helt själv. Så! Nu har jag lovat!

Idag blir det en annan barnfavorit. Hasselbackspotatis. Till det fläskfilé (jag är inte helt förtjust i fläskfilé, men återigen... barnen är. Sen blir det antingen svampsås eller orientaliskt smörsås och en marsalasås.

• Mumu

Oj, recept har jag inget! Men... jag hackade lök och vitlök och fräste. Och lammstek i grytbitar. Kryddade med garam masala och säkert nåt mer som jag inte minns. Hällde på passerade tomater och vatten (kanske buljongtärning i också?) och lade i ett helt lammlägg som fick koka. Ja, just det, en hel del chili hackade vi ner också! Och rev ingefära. Sen kokade det i flera timmar och sen pillade vi ut köttet från lammlägget. Typ nåt sånt, kanske?

Naanbrödet var köpt. Men du hittar säkert recept om du googlar.

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25